مهدي پونکی، رئيس هيات‌مديره‏ و مديرعامل شرکت «کوشش‌رادياتور»

واردات بی‌رویه قطعات بی‌کیفیت برای همه تولیدکنندگان و قطعه‌سازان مشکل جدی است. درحال‌حاضر شرایط تولید هم‏ بسیار دشوار شده اما یقین دارم اوضاع بر این احوال نخواهد بود و انشالله مشکلات مرتفع‌شوند و تولید قطعات خودرو در کشور رونق خوبی پیدا ‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، جوش آوردن خودرو یا خرابی متداول در گیربکس‏های اتوماتیک زمانی رخ می‏دهد که مبدل‏های حرارتی از کیفیت مناسب تولید برخوردار نباشند.  به‌رغم بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی قیمت محصولاتش رشد چندانی نداشته است.  باید منتظر تحمیل هزینه ‏های گزاف تعمیر به‌دلیل افزایش حرارت باشید.  باتوجه به معضلات عدیده صنعت خودرو و قطعه‏ سازی که به‌واسطه تحریم‏ها به وجود آمد، کیفیت بسیاری از قطعات در بازار به‌گفته فروشندگان و مشتریان روند نزولی را تجربه کرد.  اما در این میان تولیدکنندگانی وجود داشتند که نه تنها افت کیفیت در محصولاتشان دیده نشده، بلکه قیمت قطعات آنان نیز افزایش قیمت چندانی نداشت.  

شرکت «کوشش‌رادیاتور» یکی از همان تولیدکنندگان است.  فرصتی پیش آمد تا با آقای مهدی پونکی، رئیس هیات‌مدیره‏ و مدیرعامل شرکت «کوشش‌رادیاتور» به گفت‏وگو در مورد محصولات و ارزیابی بازار لوازم یدکی نشستیم که آن را در زیر از نظر می‏گذرانیم. 

درمورد شرکت کوشش‌رادیاتور و محصولات آن توضیح دهید؟

شرکت کوشش رادیاتور تولیدکننده انواع مبدل‏های حرارتی، رادیاتور، بخاری و کندانسور‏ خودروهای سواری، نیمه‌سنگین و سنگین،‏ راهسازی و صنعتی، آلومینیومی، مسی، برنجی و فولادی است. ‏کلیه فعالیت‏های طراحی، ساخت و تست‏های آزمایشگاهی رادیاتور در شرکت انجام می‏شود. لازم به ذکر است این شرکت مجهز به امکانات آزمایشگاهی مدرن‏ است، به‌عنوان مثال می‏توان به تونل باد موجود در شرکت که در خاورمیانه بی‌نظیر است، اشاره کرد. 

در معرفی تبلیغات شرکت خود به‌عنوان«80 سال صنعت خانوادگی» اشاره کرده‏اید. منظور از این صنعت خانوادگی که به 80‌سالگی خود رسیده است، چیست؟

‏ حرفه و صنعت رادیاتورسازی و تعمیرات توسط پدرم، مرحوم حاج‌آقا محمدحسین پونکی در سال‏ 1317‏ آغاز شد. از آنجاکه خود من علاقه فراوانی به‌کار و حرفه پدر داشتم، از همان دوران کودکی وارد این صنعت شدم. پس از چند سال فعالیت در رادیاتورسازی‏ ابتدا در تابستان 1343‏ برند و کارگاه‏ کوشش‌رادیاتور را ایجاد کردم و‏‏ دراواخر دهه‏60 شرکت تولیدی کوشش‌رادیاتور را تاسیس کردم.  هم‌اکنون نیز‏ فرزندانم پس از اتمام‏ تحصیلات دانشگاهی مرتبط با فعالیت‌های شرکت، در این صنعت مشغول به‌کار هستند.  در‏ اصل تجربه‏ این شرکت، با پشتوانه سه‌نسل در خانواده پونکی‏ از سال 1317 تا 1397 به هشتادسالگی خود رسیده است. 

طبق تحقیقات میدانی ما، محصولات شرکت شما در بازار بیشترین فراوانی را دارد.  دلیل آن چیست؟

فعالیت این شرکت براساس رضایت مشتری بنا شده است.  اولین درسی که از مرحوم پدرم آموختم، در همین رابطه بود. ‏ در نظر داشته باشید در‏ آن زمان بحث‌های جدید مشتری‌مداری‏ باب نشده بود، ایشان این مطلب را بیان می‏کردند مشتری درخت جواهر است و باید آنطور که شایسته یک مشتری است، با او برخورد شود. همین امر سرلوحه تمام فعالیت از ابتدای کار بود. ‏ توجه به کیفیت محصولات تولیدی، قیمت مناسب محصولات، توجه به بسته‌بندی و شبکه توزیع گسترده در سراسر کشور و همچنین تنوع محصولات را می‌توان رمز موفقیت این شرکت در بازار دانست. ‏ وجود همکاران متخصص و مشارکت گروهی، بهره‌مندی از ماشین‌آلات اتوماتیک و به‌روز، وجود امکانات آزمایشگاهی مدرن، استفاده از مواد اولیه مرغوب و استاندارد ازجمله دلایل دیگری برای نیل به این موفقیت هستند. برای اثبات این مدعا می‌توانم به لوح‌ها و تندیس‌های ملی‏ که در این زمینه دریافت کرده‌ایم، اشاره کنم.  این شرکت مفتخر به اخذ عناوین و دریافت تندیس‌هایی چون واحد برگزیده رضایت‌مندی مشتری ملی، واحد نمونه توزیع و پخش ملی، واحد نمونه رعایت حقوق مصرف‌کننده ملی در سال‏های متمادی شده است. 

‏آیا تنوع محصولاتی که شما در سبد محصولات شرکت ایجاده کرده‏اید، اثربخش بوده است؟

قطعا تنوع محصولات تولیدی این شرکت باعث شده‌ است بسیاری از مشتری‏های داخلی و خارجی تمایل به همکاری با ما داشته باشند. ضمن اینکه‏ مصمم هستیم‏ با افزایش تنوع محصولات خود علاوه‌بر حفظ کیفیت و کاهش قیمت محصولات در بازار، نسبت‌به رفع تقاضای هموطنان گرامی گام‏های‏ موثرتری برداریم. 

نظر شما در مورد محصولات مشابه وارداتی چیست؟ آیا باوجود تولیدکننده‏های داخلی نیاز به واردات است؟

در سال‏های گذشته یعنی حدود بیست‌سال پیش، رادیاتور بسیاری از خودروهای موجود در کشور، از کشورهای خارجی با قیمت‌های بسیار بالا وارد می‌شد و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گرفت. 

شرکت کوشش‌رادیاتور به‌عنوان اولین شرکت رادیاتورساز خصوصی درچند دهه گذشته با در نظر گرفتن طراحی جدید و استفاده از تکنولوژی‏ بریزینگ آلومینیوم که به تایید شرکت‏های خودروسازی معتبر بین‌المللی نیز رسید‏، ضمن افزایش کیفیت محصول و افزایش بهره‌وری، قیمت رادیاتور را به‌شکل قابل‌توجهی کاهش و در اختیار مشتریان قرار داده است. این امر موجب شد سال‏ها‏ از واردات بی‌رویه رادیاتور خارجی به کشور و همچنین از خروج سالانه ارز به مقدار چشمگیری جـــــلوگیری شود. 

اما به‌رغم پتانسیل تولید رادیاتور به قدر کفایت در کشور درحال‌حاضر ورود محصولات بی‌کیفیت خارجی علاوه‌بر وارد کردن ضربه بر پیکر اقتصادی و اتلاف سرمایه کشور، باعث می‌شود بستر کار برای جوانان ایرانی کم شده و در این میان صرفا به پیشرفت‏ شرکت‌های خارجی کمک کرده باشیم. این در حالی است که‏ شرایط می‏تواند به‌گونه‏ای باشد تا‏ ضمن جلوگیری از خروج ارز، موجب سرمایه‌گذاری بیشتر در کشور شده و‏ رشد و اعتلای وضعیت تولید برای کلیه شرکت‌های تولیدی‏ داخلی‏ فراهم شود. 

چه عواملی سبب شد چند سال متوالی گواهینامه استانی و ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کنید؟

توجه به کیفیت محصولات تولیدی، تنوع‏ و قیمت مناسب محصولات، انجام و تعهد به کلمه گارانتی به معنی واقعی کلمه و تکریم و احترام‏ به مشتریان و نیازهای ایشان باعث شده‌اند موفقیت شامل حال این شرکت تولیدی شود. 

شرکت شما از معدود شرکت‏های صنعتی است که موفق به دریافت گواهینامه صنعت‌سبز شده، در خصوص این مورد توضیح دهید. 

صنایع سبز، به صنایعی گفته می‏شود که در تولیدات خود روش‏های سازگار با محیط‌زیست را به‌کار می‏گیرند یا محصولات سازگار با محیط‌زیست تولید می‏کنند.  این‏ شرکت نخستین شرکت دریافت‌کننده تندیس ملی صنعت‌سبز در صنعت تولید رادیاتور خودرو در کشور است.

یکی از اهداف‏ کلان‏ شرکت کوشش‌رادیاتور‏ همزمان با توسعه‏ تولید و‏ ظرفیت‏ها‏، افزایش تنوع و کیفیت محصولات و بهبود مستمر وضعیت زیست‌محیطی شرکت‏ بوده است. ‏ ازجمله اقدامات موثر این شرکت در راستای حفظ محیط زیست، استفاده از تکنولوژی مدرن و تولید پاک، کاهش مستمر آلاینده‏ ها‏، کاهش مصرف منابع‏ انرژی و آب.  کاهش ضایعات و تفکیک و بازیافت آن‏ها، نگهداری و توسعه فضای‌سبز، ارتقای سطح آگاهی‌ها و توانمندی‏های کارکنان‏ و همچنین همکاری و تعامل با سازمان‏های مربوطه است. 

شرکت شما چه استانداردها و عناوینی را  کسب کرده تا پیشرو باشد؟

‏ازجمله عناوینی که شرکت تولیدی کوشش‌رادیاتور توانسته است برای اولین‌بار در سطح کشور در صنعت رادیاتور خودرو کسب کند، می‏توان به موارد ذیل اشاره کرد؛ نخستین شرکت دریافت‌کننده تندیس ملی صنعت‌سبز در صنعت تولید رادیاتورخودرو در کشور.  اولیـن شرکت دریافت‌کننده استاندارد ملی اجباری ‏‏ISIRI-3224‏ در صنعت تولید انواع رادیاتور آلومینیومی خودرو در ایران.

 نخستین دارنده گـواهینامه ‏‏16949:2016 IATF‏ (استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت تخصصی قطعات خودرو) در کشور از موسســـه (TÜV NORD) توف‌نورد آلمان.  اولیـن شرکـــــت دریافـــــت ‏کننـده استــــاندارد ‏17025‏ISIRI-ISO/IEC‏(مدیریت کیفیت آزمایشگاهی) در صنعت رادیاتور خودرو در ایران.  دارنده  نخستین آزمایشگاه مرجع‌صلاحیت‌ در زمینه انجام آزمون‏های انواع رادیاتور خودرو (آلومینیومی،‏ مسی و برنجی) از موسسه استاندارد ملی ایران از سال 1385 تاکنون در کشور. 

درراستای توسعه شرکت چه استانداردها و موفقیت‌های دیگری را به‌دست آورید؟

شرکت تولیدی کوشش‌رادیاتور با تحقق اهداف زیست‌محیطی و مسئولیت‏های اجتماعی خود طی چند دهه گذشته، موفق به ارتقای استاندارد بین‌المللی ‏‏14001:2015 ISO‏(سیستم مدیریت زیست‌محیطی) از موسسه (TÜV NORD) توف‌نورد شده است. ‏ با توجه به دستیابی به اهداف کیفی محصولات خود و نیل به رضایت مشتریان، موفق به ارتقای استاندارد بین‏المللی ‏‏9001:2015 ISO‏(سیستم مدیریت کیفیت) شد.

 این شرکت همچنین مفتخر به اخذ لوح و تندیس‏های ملی همچون واحد نمونه کارآفرینی، واحد برگزیده رضایت‌مندی مشتریان، واحد نمونه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، واحد نمونه ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و همچنین واحد نمونه توزیع و پخش در سال‏های متمادی شده است.  شرکت تولیدی کوشش‌رادیاتور درجهت تلاش برای تحقق اهداف صادرات غیرنفتی به‌عنوان صادرکننده نمونه‏ طی سال‏های متمادی انتخاب شد و توانست معرف شایسته‏ای برای عرضه محصولات استاندارد ایرانی در سطح بین‏المللی باشد. 

بهترین خاطره‏ای که در سال‏های کاری خود داشته‏اید، چیست؟

خاطرات کاری خوب و بد بسیار است اما نخستین تجربه‏ای که به‌یاد دارم و به‌عنوان اولین خاطره کاری لذت‌بخش می‏توانم بیان کنم، ساخت نخستین ماکت واقعی‏ رادیاتور به دست خودم در سن 12‌سالگی بود که آن را به‌عنوان یادگاری نگهداری کردم و‏ هم‌اکنون به پیشنهاد و‏ لطف فرزندانم در نمایشگاه این‏ شرکت قرار دارد. 

این امر برای من در آن سن درواقع نخستین موفقیت کاری بود که و باعث ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در من شد تا درنهایت‏ توانستم در سن 17‌سالگی اولین کارگاه مستقل خودم را ایجاد کنم.

آینده قطعه‌سازی و لوازم یدکی را چگونه ارزیابی می‏کنید؟‏‏

به‌طورکلی واردات بی‌رویه قطعات بی‌کیفیت برای همه تولیدکنندگان و قطعه‌سازان مشکل جدی است. درحال‌حاضر شرایط تولید هم‏ بسیار دشوار شده اما یقین دارم اوضاع بر این احوال نخواهد بود و انشالله مشکلات مرتفع ‌شوند و تولید قطعات خــــودرو در کشور رونق خوبی پیدا ‌کند. البته‏ باید در نظر داشت قطعه‌سازی‏ خودرو در چند سال اخیر، هم از نظر تکنولوژی و کیفیت قطعات و هم از نظر تیراژ تولید‏، از‏ رشد خوبی برخوردار بوده است. 

آیا برنامه ‏ای مشخص در مورد صادرات دارید و چه اقداماتی در این مورد انجام داده ‏اید؟

مطمئنا حوزه صادرات‏ یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت برای تحقق اهداف صادرات غیر نفتی‏ است.  سال‌هاست در‏ نمایشگاه‏های بین‌المللی داخلی و خارج کشور شرکت کرده‌ایم و درهمین‌راستا‏ به‌عنوان صادرکننده نمونه‏ در سال‌های متمــــادی معرفی شده‌ایم. درحال‌حاضر این شرکت صادرکننده انواع محصولات رادیاتور خودرو‏ به بیش‌از 30 کشور جهان در چهار قاره اروپا، آمریکا،آسیا و آفریقاست.

این موضوع باعث افتخار برای کشور عزیزمان بوده که کالای باکیفیت ایرانی در این کشورها مورد استقبال قرار گرفته است و استفاده می‌شود. 

و سخن آخر؟

بر خود لازم می دانم‏‏ از همسرم،‏ فرزندانم و تمام همکاران دلسوزم که‏ من را در این مسیر یاری کرده‌اند، صمیمانه قدردانی و تشکر کنم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی DE ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    2 0
    خدا نگهدارش باشه
  • محمد دیانی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    0 0
    موفق باشید
  • رضا درویشی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    موفق و پیروز باشید در پناه حق ⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
  • غلامرضا قنبری IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    درود بر بزرگ مرد صنعت ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =