تایر

مجوز 22درصدی افزایش نرخ لاستیک، قیمت ها را در بازار کاهش داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هنوز مهر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روی مصوبه افزایش رسمی قیمت تایر خشک نشده است که بازار با تزریق ناگهانی تایر از سوی تولیدکنندگان با کاهش یک‌باره قیمت‌ها مواجه شد. 
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» اخبار رسیده از بازار تایر در پایتخت و مراکز استان‌ها از کاهش یکباره قیمت برخی سایزها حکایت دارند.
به‌عنوان مثال یک جفت تایر پرایدی که پیش‌ازاین با قیمت 550هزارتومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسید، اکنون به کمتر از هر جفت 500هزار تومان و حتی 450هزارتومان رسیده است. شاید علت اصلی این کاهش قیمت اعلام سبدهای فروش تیرماه با نرخ جدید باشد که توسط شرکت‌های یزد و گلدستون،‌ کویرتایر و ایران‌تایر اعلام شده است و نماینده‌های گروه صنعتی بارز نیز از امروز می‌توانند با اعلام اداره فروش این شرکت، خرید تیرماه خود را انجام دهند. نکته جالب‌توجه که باعث شد پیش از ورود تایرهای فروخته‌شده در تیرماه به بازار، قیمت‌ها شکسته شوند تعداد بالا و برداشتن محدودیت خرید سبد توسط برخی شرکت‌ها همچون یزد و گلدستون است. این اقدام که درپی بالا رفتن رسمی قیمت‌ها صورت گرفته و به‌نوعی باعث نگرانی عمده‌فروشانی شده که تا پیش از این اقدام به انبار کردن تایر به قصد فروش با قیمت‌های بالا کرده بودند و حال با این شوک بزرگ ازسوی تایرسازان مجبورند تایرهای انباری را با قیمت‌هایی به مراتب کمتر ازآنچه در بازار خریدوفروش می‌شد، روانه بازارکنند. اما پیش‌بینی‌ها حکایت از شوک دیگری به بازار تایرهای رادیال سواری به‌ویژه در سه سایز رینگ‌های 13،‌14و 15دارد.  تاجایی‌که در آینده‌ای نزدیک با ورود سبدهای تیرماه تایرسازان به بازار، قیمت تایرهای پرایدی حتی به کمتر از 420هزار تومان برای هر جفت خواهد رسید و به‌دلیل حجم بالای محصولات پژویی و سمندی در سبد کارخانه‌ها، ‌قیمت این گروه نیز با افتی شدید مواجه خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌ها حتی امکان افت قیمت محصولات پژویی در بازار،‌پایین‌تر از قیمت تایرهای پرایدی نیز وجود دارد! اتفاقی که باید ریشه آن را در تولیدات بالای تایرسازان در رینگ های 14و 15جست‌وجو کرد.ازآنجاکه تولید تایرهای پژویی و سمندی در تمام کارخانه‌های تایرسازی بیشتر از گروه پرایدی است و علت آن‌هم برنامه‌ریزی‌های قبلی تولیدکنندگان برای افزایش ظرفیت تولید سایزهای پژویی به‌منظور تامین نیاز خودروسازان بوده است. همین موضوع در شرایط فعلی تولید خودرو در کشور و کاهش خرید ساپکو، باعث شده است تایرهای خانواده پژو با تعداد  بالا سرازیر بازار شود. به همین دلیل باید منتظر کاهش قیمت تایرهای خانواده پژو در بازار بود تا درصورت ادامه‌دار بودن توزیع تایرسازان به شکل فعلی، ‌قیمت تایرهای پژویی به 420هزارتومان قیمت مصوب نزدیک شود. اما بررسی میزان تولید تایرهای سمندی در تایرسازی‌های کشور این نوید را می‌دهد که بازار  در واکنش به توزیع بالای محصول، ‌این گروه را حتی کمتر از نرخ مصوب به مصرف‌کنندگان نهایی عرضه کند و در چنین شرایطی است که تایرفروشان باید مانند سال‌های قبل به فروش سبدی و جبران سود خود  از طریق فروش تایرهای اسپرتی بسنده کنند.
البته از این نکته نیز نباید غافل شد که این شرایط تنها درصورتی ماندگار است که تایرسازان مانند تیرماه حجم توزیع خود را بالانگه دارند و دوباره به بهانه نرسیدن مواد اولیه توزیع قطره‌چکانی را در پیش نگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =