بورس و بازار خودرو

به دلیل بی‎خبری از ظرفیت‎های بازار سرمایه، هر کسی پولی در اختیار دارد، ترجیح می‌دهد خودرو خریدوفروش کند تا سهام

به گزارش «اخبار خودرو»، پایین آمدن ارزش پول طی سال گذشته و افزایش ناگهانی قیمت ارز، معادلات اقتصادی کشورمان را دستخوش تغییرات بسیاری کرد. بسیاری از واحدهای تولیدی به یک‎باره با شوک ناشی از تحریم و افزایش قیمت ارز مواجه شدند. تولیدکنندگانی که از قبل به فکر تامین مواد اولیه بودند و توانسته بودند با قیمت ارز قدیم ثبت سفارش کنند، طی سال گذشته وضعیت بهتری نسبت به بقیه داشتند. در این شرایط، مردم با ترس از بین رفتن ارزش ریال، پول خود را تبدیل به سکه، ارز و البته خودرو کردند. تقاضا برای خودرو در بازار و کارخانه به‎شدت افزایش پیدا کرد و همزمان با افزایش تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز تولید خودروسازان به‎شدت کاهش پیدا کرد و خودروسازان نتوانستند تقاضای کاذبی که برای خودرو به وجود آمده بود را به نفع خود استفاده کنند و فروش بیشتری داشته باشند. یکی از دلایل این امر البته پافشاری نهادها بر ثابت ماندن قیمت‌ها در روزهای ابتدایی التهاب بازار بود. شاید در آن زمان اگر تصمیمی سریع و جدی برای قیمت خودرو اتخاذ می‌شد، امروز چنین شرایط ملتهبی بر بازار حکم فرما نبود.

در همین زمینه یک نماینده مجلس اعمال سیاست‌های نادرست را دلیل هجوم مردم به سمت بازار خودرو می‌داند. محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است: «سیاست‌گذاری‌ها در اقتصاد کلان باید به گونه‌ای باشد که ابزارهای مناسبی برای حفظ سرمایه و سرمایه‌گذاری در اختیار مردم قرار دهد. با تحقق این امر سیل نقدینگی در جامعه مدیریت می‌شود.»

جایگزینی بیمه‌های زندگی و صندوق‎های سرمایه‌گذاری

وضعیت کلان اقتصاد و زیرساخت‌های اقتصادی کشور که به گران بودن هزینه‎های تولید انجامیده، باعث شده تا افرادی که نقدینگی در اختیار دارند، این نقدینگی را به‎جای بخش‎های تولیدی اعم از کالا و خدمات، در بخش دلالی یا سفته‎بازی وارد کنند. چراکه تولید نیازمند امکاناتی است که در کشور ما به دست آوردن آن سخت و با هزینه‌های بسیاری همراه است. دولت‌ها نیز به‎رغم اعلام آمادگی برای حمایت از تولید، هیچ‌گاه ابزارهای آن را در اختیار مردم قرار نداده‌اند. نتیجه این امر چرخیدن نقدینگی کلان در حوزه‌های مختلفی همچون سکه، ارز و خودرو و زمانی هم در بخش مسکن است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در همین زمینه با اشاره به بازارهایی که می‌تواند جایگزین مناسبی برای بازار خودرو به‎منظور سرمایه‎گذاری باشد، می‌گویند: «با سیاست‌گذاری مناسب در ابعاد ملی باید زمینه تجمیع سرمایه‌های خُرد فراهم شده و این منابع در تولید به کار گرفته شود. بر این اساس، سیاست‎گذاران می‌توانند زمینه افزایش و تنوع ابزارهای ذخیره ثروت مانند بیمه‌های زندگی، صندوق‎های سرمایه‌گذاری، صندوق زمین و مسکن و ... را فراهم کنند تا فشار نقدینگی و در نتیجه سفته‎بازی بر صنعت خودرو و بازار مسکن کاهش یابد.»

محمدرضا نجفی نقش بانک‌ها را در تجمیع سرمایه‌های خرد موثر دانست و اظهار کرد: «بانک‌ها باید بتوانند با به‌کارگیری سیاست‌های مناسب سرمایه‌های خرد را تجمیع کنند و در اختیار نظام تولید قرار دهند.»

خریدوفروش خودرو یا دادوستد سهام

بازار سرمایه نیز می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. طی سال جاری استقبال مناسبی از این بخش شده است.

در همین زمینه یک کارشناس بازار سرمایه به «دنیای خودرو» گفت: «بازار سرمایه کشور همچنان راه طولانی برای جذب نقدینگی سرگردان دارد. شاید یکی از دلایل عدم استقبال مردم از بازار سرمایه عدم تبلیغ و آگاهی‎دهی در این بخش باشد.»

وی افزود: «با وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی که این بازار دارد، مردم همچنان نسبت به آن ناآگاه هستند. به همین دلیل هر کسی که پولی در اختیار دارد، ترجیح می‌دهد خودرو خرید و فروش کند تا سهام.»

مصطفی احمدلو همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری مردم در بانک‌ها اظهار کرد: «در گذشته که سود بانکی مناسب بود، به دلیل اعتمادی که مردم به شبکه بانکی داشتند، خیلی راحت پول خود را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دادند. اما با پایین‎آمدن سود بانکی و با توجه به شرایط بد اقتصادی و کسب‎وکار در کشور، راهی جز دلالی برای مردم باقی نمانده است.»

وی با تاکید بر نقش بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته گفت: «در کشورهای پیشرفته به هیچ وجه شاهد دلالی در بحث خودرو یا بازارهای این‎چنینی نیستیم، چرا که اقتصاد قوی هیچ‎گاه اجازه تشکیل دلالیسم و ایجاد بازارهای کاذب را نمی‌دهد. در عوض نقدینگی مردم به سمت بازار سرمایه که بازاری بسیار شفاف است، هدایت می‌شود. در کشور ما هم راهی جز تقویت بازار سرمایه برای از بین بردن دلالی در بازار خودرو، سکه و ارز و... وجود ندارد.»

   نمی‌توان انتظار داشت مردم مراقب ارزش پول خود نباشند

محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر نقش بورس بر جمع‌آوری نقدینگی گفت: «بورس بازار مناسبی برای سرمایه‎گذاری است؛ مردم با سرمایه‌های خرد گزینه‌های چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارند. بنابراین، ناچارند برای حفظ قدرت ارزش پول خود به سراغ بازارهای محدود ازجمله خودرو بروند.»

وی با بیان این‎که نمی‌توان از مردم انتظار داشت به دنبال حفظ ارزش پول خود نباشند، ادامه داد: «در شرایط نرمال که بازارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری در اختیار مردم قرار دارد، خرید خودرو انتخاب خوبی برای حفظ ارزش پول نیست اما در شرایط کنونی قدرت خرید به شدت کاهش پیدا کرده است و مردم به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند. بنابراین به سراغ بازار خودرو می‌روند.»

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها، تاکید کرد: «بازار امن و متناسبی برای سرمایه‎گذاری در اختیار مردم قرار ندارد. در نتیجه، سرمایه‎ها به سمت خرید خودرو سوق داده می‌شود. اگر مدیریت کارآمدی بر صنعت خودروسازی اعمال می‌شد، استقبال مردم از خرید خودرو، بهترین شرایط را برای خودروسازان رقم می زد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

آخرین اخبار