روغن‌ موتور

اگرچه این افراد که به عنوان عوامل فروش شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن موتور فعالیت می‌کنند، تنها باید 3‌درصد سود دریافت کنند،‌ اما به دلیل نبود نظارت کافی ازسوی سازمان‌های نظارتی گاهی تا 30درصد سود برای خود در نظر می‌گیرند

به گزارش «اخبار خودرو»، گران فروشی در بازار روغن موتور با استناد به لیست قیمت‌های غیررسمی، ‌این روزها به مشکل اصلی این بازار و راننده‌هایی تبدیل شده است که برای تعویض روغن خودرو خود باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کنند؛ لیست قیمت‌هایی که نه از سوی شرکت‌های تولید کننده روانکار تهیه شده است و نه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، این مورد را ‌تایید می‌کند.

معضلی به نام لیست‌های غیر رسمی!

بازار روغن موتور چند وقتی است که به انحصار برخی عوامل قدرتمند فروش شرکت‌های روغن‌ساز درآمده است. عامل‌هایی که از سال‌ها قبل با خریدهای سنگین خود جایگاه ویژه‌ای در بازار پیدا کرده‌اند و به نوعی جور نبود شبکه فروش مویرگی در شرکت‌ها را می‌کشند.

همین اتفاق کافی است تا در نبود نظارت‌های کافی،‌ خود دست به قیمت‌سازی در بازار بزنند و با تهیه و انتشار لیست قیمت‌های غیررسمی قیمت روغن موتور را برای مصرف‌کننده نهایی افزایش دهند.

برای روشن شدن این موضوع کافی است سری به گروه‌های خریدوفروش روانکار در شبکه‌های اجتماعی بزنیم تا مشخص شود روزانه ده‌ها لیست قیمت غیررسمی که توسط این افراد تهیه شده است، با 20تا 30درصد بالاتر از قیمت سازمان حمایت تهیه و برای خریداران خرد ارسال می‌شود.

اگرچه این افراد که به عنوان عوامل فروش شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن موتور مانند بهران،‌ ایرانول، ‌پارس و سپاهان فعالیت می‌کنند، تنها باید در قبال خرید روانکار از تولیدکننده و فروش آن به شبکه پایین‌دست خود 3‌درصد سود دریافت کنند،‌ اما به دلیل نبود نظارت کافی ازسوی سازمان‌های نظارتی گاهی تا 30درصد سود برای خود در نظر می‌گیرند و با ایجاد لیست‌های غیررسمی روغن موتورهای مختلف را در بازار می‌فروشند.

این درحالی است که سازمان حمایت در حالی مجوز 60و 70درصدی قیمت‌ها را برای روغن موتورهای دیزلی و بنزینی صادر کرد که به اذعان 4شرکت بزرگ پالایشگاهی، ‌هنوز هم توزیع روغن موتور به ویژه در بخش دیزلی با زیان انجام می‌شود و سازمان حمایت با هدف حمایت از مردم و راننده‌ها با بالارفتن بیشتر قیمت‌ها مخالفت کرده است.

درحالی‌که در این بین فقط برخی عامل‌های فروش هستند که سودهای کلان به جیب می‌زنند و شرکت‌ها مجبور به فروش کالا با ضرر هستند و مصرف‌کنندگان نیز به دلیل عملکرد سودجویانه این افراد نمی‌توانند روغن موتور مناسب را با قیمت درج شده بر روی آن خرید کنند.

جالی خالی شبکه فروش مویرگی در بازار روغن موتور

نیاز شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور به عاملین فروش سابقه‌ای طولانی دارد. علت اصلی این وابستگی هم نداشتن شبکه فروش مویرگی در سطح استان‌ها و شهرهای کشور است. البته این شرکت‌ها چند سالی است که با ورود به این حوزه سعی در به دست گرفتن نبض بازار دارند، اما هنوز جا برای کار بسیار است و در نهایت این عوامل فروش هستند که بر بازار حکمرانی کرده و سود اصلی را کسب می‌کنند نه شرکت‌های تولیدکننده.

به عنوان مثال در حال حاضر شرکت نفت بهران با ایجاد شرکت بازرگانی بهران اقدام به توزیع مویرگی در 3شهر تهران، ‌اصفهان و تبریز کرده است و شرکت نفت ایرانول نیز شبکه توزیع مویرگی قوی را در حال ساماندهی دارد.

حتی نفت سپاهان نیز با ورود به این حوزه سعی در حذف دست‌های پشت پرده و افزایش‌دهنده قیمت‌ها دارد، اما به دلیل کوچک بودن دامنه فعالیت سیستم توزیع این شرکت‌ها،‌ هنوزهم عاملین فروش هستندکه حرف اول و آخر را در قیمت‌گذاری و فروش روغن موتور می‌زنند، ‌نه تولید کننده‌ها و سازمان حمایت!

حذف عاملیت‌ها با فروش مستقیم و بی‌واسطه

اگرچه ممکن است چنین شیوه‌ای چندان به مذاق فعالان بازار روانکارها خوش نیاید اما یکی از راه‌های استانداردسازی قیمت‌ها و حذف قیمت‌سازی‌ها در بازار، فروش بی‌واسطه روغن موتور به مصرف‌کنندگان نهایی در فروشگاه‌ها و اتوسرویس‌های اختصاصی هر برند است. درست مانند کاری که در دیگر کشورها انجام می‌شود و از قضا نتیجه خوبی نیز در پی داشته است.

در چنین شیوه‌ای اما با توجه به نفوذ بالای نماینده‌ها یا همان عوامل فروش در بازار،‌خطر بزرگی تولیدکننده‌ها را تهدید می‌کند و آن دامپینگ در بازار است. باید توجه داشت که در صورت ورود تدریجی شرکت‌ها به این شیوه از فروش،‌ عاملیت‌های فعال و قدرتمند نیز ساکت نخواهند نشست و با گذشتن از سود خود،‌ روغن موتور را ارزان‌تر از قیمت کارخانه به بازار عرضه خواهند کرد و با این شیوه علاوه بر ضربه زدن به نظام فروش کارخانه‌ها، ‌همچنان سعی خواهند کرد تا خود را به عنوان قطب تاثیرگذار در بازار معرفی کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تنها دستگاه‌های نظارتی هستند که می‌توانند با قدرت نسبت به رصد بازار اقدام کنند و از دست به دست شدن لیست قیمت های غیررسمی و فروش روغن موتور،20تا 30درصد گران‌تر از قمیت مصوب به مشتری جلوگیری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =