تایر

سرانجام با اعلام افزایش 22درصدی قیمت تایرهای تولید داخلی توسط سازمان حمایت،‌ تایرسازان قیمت‌های جدید فروش خود را اعلام کردند.

اگرچه با تایید اولیه دولت،‌ شرکت‌های تایرسازی سبدهای تیرماه خود را با 22درصدافزایش برای فروش عرضه کردند اما قیمت تایر برای مصرف‌کننده از  دیروز به‌صورت رسمی اعلام شد تا مشخص شود هرگونه فروش لاستیک ایرانی بالاتر از قیمت‌های مورد تایید سازمان حمایت در بازار گرانفروشی تلقی می‌شود و سازمان‌های نظارتی با عوامل آن برخورد خواهند کرد.

البته در نامه‌ای که به امضای معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسیده است، ‌فروشندگان تایر در سطح خرده‌فروشی باید با درج نرخ‌نامه در معرض دید همگان نسبت به اطلاع رسانی در خصوص قیمت‌های جدید اقدام کنند. ضمن اینکه در این نامه تاکید شده است شرکت‌های تایرساز باید نسبت به صدور فاکتور اقدام کرده و از هرگونه تبعیض در فروش و عرضه اجباری کالا همراه کالای دیگر خودداری کنند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد فروش سبدی تایر را نیز که سال‌هاست دراین صنف مرسوم بوده، به چالش خواهد کشید.

در ابلاغیه سازمان حمایت به شرکت‌های تایرساز آمده است فروش تایرهای درجه دو باید 10درصد ارزان‌تر از نرخ‌نامه مورد تایید سازمان حمایت انجام شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، با افزایش 22درصدی قیمت‌ها که از ابتدای تیرماه سال جاری لازم‌الاجراست هر جفت تایر پرایدی با سایز 165/65R13باید باقیمت 347هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. 

در خانواده پراید،‌تایر 175/60R13  نیز برای هر جفت 369هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.تایر 175/70R13 نیز که مخصوص خانواده تیباست به ازای هر جفت 400هزار تومان قیمت گذاری شده است.  

براساس مصوبه جدید دولت قیمت هر جفت تایر پژو نیز به 456هزارتومان رسیده است و تایرهای ویژه خودروهای سمند،‌دنا و تندر 90نیز که در سایز رینگ 15تولید می‌شود باید هر جفت 491هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.  

وضعیت برای تایرهای سنگین نیز به همین شکل است و هر جفت تایر 12-24سیمی چهار میلیون و 337هزار تومان و هر جفت تایر 12-24نخی نیز سه میلیون و 957هزار تومان قیمت گذاری شده است فروش این تایرها به قیمت بالاتر تخلف و گران فروشی محسوب می شود.

البته تمام قیمت‌های اعلام‌شده برای مصرف‌کننده با احتساب هزینه حمل و 9درصد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض قانونی محاسبه شده است.

حال باید دید با اعلام قیمت‌های جدید و ورود سبدهای فروش تیرماه تایرسازان به بازار، ‌قیمت‌ها در بازار آزاد چه تغییری خواهند کرد و عزم دولت و سازمان‌های نظارتی برای برخورد با گران‌فروشی‌ها دارند، تا چه اندازه‌ای عملیاتی خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    0 0
    آفرین به این رونق تولید ملی که آبروی هرچه رونق رو بردید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =