تاکسی‏ های آنلاین

لیست سیاه رانندگان متقاضی کار در تاکسی‌های آنلاین در اختیار پلیس و اتحادیه کسب‌وکار اینترنتی قرار دارد. سخنگوی این اتحادیه با اشاره به این که لیست کامل این رانندگان از طریق شبکه در اختیار همه تاکسی‌های اینترنتی است، می‌گوید صلاحیت همه رانندگان توسط پلیس رصد می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، در چند سال گذشته فعالیت تاکسی‌های اینترنتی از سوی بسیاری از مردم تهران و برخی شهرهای کوچک و بزرگ مورد استقبال قرار گرفته و فعالیت این نرم‌افزارهای مسافربری افزایش چشمگیری داشته است. در این مدت بارها خبرهایی مبنی‌بر عدم صلاحیت رانندگان تاکسی‌های آنلاین و نبود نظارت بر پیشینه آنها منتشر شد و البته مشکلاتی هم برای مسافران به‌وجود آمد که بحث‌ها را پیرامون امنیت مسافران و صلاحیت رانندگان تاکسی‌های آنلاین بیشتر کرد.

چند روز قبل هم یکی از خبرگزاری‌ها موضوع سوابق و صلاحیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را با انتشار خبری قدیمی بازنشر کرد و دوباره به این بحث‌ها دامن زد تا شاید به نوعی عرصه را برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی تنگ کنند.  

لیست سیاه رانندگان 

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره و سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار اینترنتی درباره بازنشر خبر توئیت علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در توئیتر به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «موضوع این خبر برای حدود دو سال قبل بوده و بازنشر دوباره آن و مطرح کردن این مباحث کار درستی نیست. اما مساله مهم این است که صلاحیت رانندگان همه تاکسی‌های اینترنتی در سطح کشور توسط پلیس رصد می‌شود و اطلاعات آن در اختیار اتحادیه است.»

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار اینترنتی با تاکید بر اینکه پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر صلاحیت رانندگان نظارت دارد، توضیح می‌دهد: «احراز هویت رانندگان همه تاکسی‌های اینترنتی توسط پلیس انجام می‌َشود و علاوه‌بر گرفتن سوءپیشینه، پلیس اماکن هم درباره وضعیت همه رانندگان اظهارنظر نهایی  می‌کند. ضمن اینکه در حال حاضر لیست سیاه از رانندگان متقاضی‌کار در تاکسی‌هایی اینترنتی در اتحادیه وجود دارد که توسط پلیس ردصلاحیت شده‌اند و از طریق شبکه، تمام تاکسی‌های اینترنتی به این آمار دسترسی دارند و اینگونه نیست فردی که ازسوی یک تاکسی اینترنتی رد شده است بتواند، در سرویس آنلاین دیگری فعالیت کند.»

نظارت پلیس بر صلاحیت رانندگان

روابط‌عمومی اسنپ با تاکید بر اینکه صلاحیت رانندگان این سامانه زیر نظر پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید می‌شود، به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «اسنپ با شفاف بودن مسیر روی نقشه و مشخص بودن مبدا و مقصد این امکان را فراهم کرده است که تیم پشتیبانی بتواند تمام سفرها را رصد کند. به این ترتیب حتی اگر فردی با نیت مجرمانه قصد سوءاستفاده از این بستر را داشته باشد، با علم بر این که مشخصات او به همراه سابقه کل سفرها و موقعیت مکانی‌اش ثبت و ضبط می‌شود، احتمال تخلف یا وقوع جرمش به حداقل می‌رسد.»

آن‌طور که روابط‌عمومی اسنپ به نقل از مدیریت این سامانه توضیح می‌دهد این سامانه هوشمند حمل‌ونقل از آغاز فعالیت خود صلاحیت رانندگان را با دریافت گواهی عدم سوءپیشینه کیفری مورد بررسی قرار ‌داده است.

اسنپ توضیح می‌دهد: «از آنجایی که تامین‌امنیت سفر همواره مهم‌ترین دغدغه اسنپ بوده، این سامانه از سال‌گذشته همکاری با پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا را برای بررسی همه‌جانبه‌تر در دستور کار داشته است. اسنپ در همکاری با پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا به امکان استعلام صلاحیت فردی رانندگان، طی ۲۴ ساعت، در سراسر ایران مجهز است. به این ترتیب فرایند حساس احراز و تایید صلاحیت رانندگان اسنپ به مراجع قضایی انتظامی و نظارتی سپرده شده است و سابقه کیفری و سوءپیشینه افراد به دقت از سوی دستگاه‌های مسئول مورد بررسی قرار می‌گیرد.» 

به‌گفته روابط عمومی اسنپ، این سامانه به‌صورت دوره‌ای فهرستی از مشخصات رانندگان تازه جذب‌شده را به همراه مشخصات آن‌ها در پرتال مشترکی با ناجا بارگذاری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بعد از بررسی، نتیجه را به اسنپ اعلام می‌کند.

همچنین کلیه افرادی که تا امروز به عضویت ناوگان اسنپ درآمده‌اند، مورد پالایش مجدد قرار گرفته‌اند و صلاحیت آن‌ها از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا بازنگری شده است. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادرضایی جوچی IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    0 0
    ثبت نام هنوزنشدم چرا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =