بورس

در آخرین روز از دادوستدهای هفته گذشته در بازار سرمایه، در حالی که شاخص‌کل با بیش از 3هزار واحد افزایش روبه‎رو بود اما نمادهای خودرویی ازجمله سایپا، پارس‎خودرو، زامیاد، سرمایه‎گذاری رنا، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو و آهنگری تراکتورسازی ایران منفی خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در آخرین روز از دادوستدهای هفته گذشته در بازار سرمایه، در حالی که شاخص‌کل با بیش از 3هزار واحد افزایش روبه‎رو بود اما نمادهای خودرویی ازجمله سایپا، پارس‎خودرو، زامیاد، سرمایه‎گذاری رنا، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو و آهنگری تراکتورسازی ایران منفی خوردند و درمقابل نمادهای ایران‎خودرو، محورسازان ایران‎خودرو، چرخشگر، تولید محور خودرو، سازه‎پویش، کمک‎فنر ایندامین، فنرسازی خاور و بهمن دیزل مثبت شدند. همچنین در گروه خودرویی طی 45هزار و 34 نوبت معاملاتی، 620میلیون و 131هزار سهم به ارزش 146میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ‌بر 30هزارو117میلیارد تومان و در این زمینه رکورد جدیدی برای این صنعت بورسی خلق شد. همچنین شاخص صنعت خودرو نیز با کاهش 23 واحدی در تراز 33هزار و 914 واحد قرار گرفت.

   چشم‎انداز واگذاری کامل ایران‎خودرو و سایپا
برخی کارشناسان بازار سهام تزریق منابع مالی را اصلی‎ترین معضل شرکت‎های بزرگ خودروسازی می‎دانند و در این زمینه معتقدند چنان‎چه بعد از واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی به بخش خصوصی، سهامداران جدید بتوانند گره‎ای از مشکلات شرکت‎ها را از طریق تزریق منابع مالی باز کنند، این اقدام، بازار سرمایه را با واکنش‎های مثبت همراه خواهد کرد. البته درمورد واگذاری سهام ایران‎خودرو و سایپا به بخش خصوصی و تاثیر آن بر بازار سرمایه، ابتدا باید مشخص شود خریداران سهام ایران‎خودرو و سایپا کدام گروه و شرکت‌ها هستند، چنان‎چه از گروه‌هایی باشند که تخصص و مهارت کافی در زمینه خودرو دارند و سرمایه خوبی را نیز به گروه‌های خودروسازی تزریق کنند، سهام این گروه‌ها رشد می‌کند. زیرا مشکل تزریق منابع از معضلات اصلی خودروسازها محسوب می‌شود.

   تداوم روند افزایشی تا پایان تیرماه
تا انتهای تیرماه، شرکت‌های بورسی و فرابورسی فرصت انتشار گزارش صورت مالی سود و زیان در فصل بهار را دارند که به نظر می‌رسد با توجه به گزارش مثبت از عملکرد آن‎ها، وضعیت بازار به همین صورت صعودی بماند. 
از سوی دیگر، برگزاری مجامع و ارائه گزارش ماهانه و صورت سود و زیان شرکت‌ها باعث شده است بازار نسبت‌به این مسائل واکنش مثبت نشان دهد و با روند افزایشی در حرکت باشد. البته همزمانی انتشار وسیع گزارش‌های مثبت، زمینه‎ساز ایجاد هیجان در بازار است که در این رابطه با پایان یافتن ماه تیر و فصل مجامع، بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد و معاملات آن منطقی‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =