هما سادات‎گوشه

خودروسازان نباید بار دیگر به دام تامین 60درصدی خارجی بیفتند و تنها باید برای رفع نیازهای مبرم خود در کوتاه‎مدت روی سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا حساب کنند

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به اینستکس به‎رغم عملیاتی‎شدن هنوز کمکی به صنعت خودرو کشور نمی‌کند. با این‎حال اما برخی کارشناسان معتقدند حتی در صورت فراتر رفتن اینستکس از بحث غذا و دارو و پوشش اقلام تحریم‎شده از سوی آمریکا (به فرض تصویب لوایح FATF در ایران) هم نباید خودروسازان بار دیگر به دام تامین 60درصدی خارجی بیفتند و تنها باید برای رفع نیازهای مبرم خود در کوتاه‎مدت روی آن حساب کنند.

هما سادات ‎گوشه ، کارشناس امور بانکی و سرمایه‎گذاری و عضو هیات‎رئیسه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا درخصوص میزان تاثیر سازوکار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا بر صنعت خودرو کشور به «دنیای خودرو» گفت: «به دو نحو می‌توان به این مساله نگریست؛ اگر به شکل بلندمدت به این موضوع نگاه شود، صنعت خودرو اصولا نباید متکی به اینستکس یا برجام باشد.»

وی افزود: «اینستکس، برجام و همه این‎ها حتی اگر به‎رغم ایرادات ماهوی، فرایندهای بسیار خوبی باشند، باز هم بزرگ‎ترین آفت آن‌ها این است که باعث وابستگی کشور شده و موجب می‌شوند که صنعت خودرو به شکل متکی به خود و مستقل پرورش نیابد.»

آینده صنعت خودرو را به عامل خارجی گره نزنیم

گوشه با اشاره به این موضوع که اروپایی‌ها در انعقاد چنین قراردادهایی به دنبال منافع خود هستند، اظهار داشت: «طبیعی است که اروپایی‌ها نیز منافع خود را در نظر می‎گیرند. بنابراین در سازوکار جدید مالی نیز که در حال شکل‌گیری است، خیلی نمی‌توانند به ما کمک کنند. از این رو، اینستکس شاید در صورت گسترش فعالیت‎های خود در کوتاه‎مدت به کار صنعت خودرو ما بیاید، اما دلخوش کردن به اینستکس و سازوکارهای فراتر از آن نیز نمی‌تواند به آینده صنعت خودرو ایران کمکی کند.»

وی با اشاره به مشکلات کنونی صنعت و بازار خودرو مانند بی‎ثباتی قیمت‎ها، ادامه داد: «یکی از مسائل مهم و بلندمدت، فقدان بهره‌وری در صنعت خودرو کشور است که همواره عامل زیان‎دهی یا حداقل کاهش چشمگیر سوددهی خودروسازان بزرگ داخلی بوده است. این عوامل ریشه اصلی مشکلاتی همچون کسری قطعات است که در نبود امکان تامین از کشورهای خارجی به اوج رسیده‎اند.»

نمی‌توان از خودروساز و قطعه‎ساز انتظار معجزه داشت

به گفته این کارشناس امور بانکی و سرمایه‎گذاری، دولت باید طی برنامه‌ریزی اجرایی و هوشمند یک حمایت اساسی و بنیادی از صنعت خودرو کشور داشته باشد، به‎نحوی‎که در افزایش بهره‌وری صنعت خودرو کشور موثر واقع شود. 

این حمایت باید هدفمند و پلکانی باشد و به رشد صنعت خودرو و افزایش بهره‌وری در این صنعت بینجامد و نیز کاهش قیمت تمام‎شده خودرو و خدمات وابسته آن را رقم بزند.»

وی افزود: «در مدت زمان فشرده و در شرایط خاص فعلی نمی‌توان از خودروساز و قطعه‎ساز انتظار معجزه داشت. مثل تمام دنیا در چنین شرایط خاصی، دولت باید حمایت‌های ویژه‌تری از صنعت خودرو داشته باشد و لازم است که خروجی این حمایت‌ها مشهود باشد.»

پرچم جنرال‎موتور، پرچم آمریکا است!

عضو هیات‎رئیسه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا ضمن مقایسه شرایط خودروسازان داخلی با شرکت‌های بزرگ جهانی اظهار داشت: «در بسیاری از کشورهای توسعه‎یافته نیز دنیا چنین مسائلی سابقه دارد؛ مثلا در کشور آمریکا وقتی که کمپانی جنرال‎موتور به مرز ورشکستگی نزدیک شده بود، باراک اوباما رئیس جمهور وقت به‎طور کامل از این کمپانی حمایت به عمل آورد تا ورشکستگی این کمپانی اتفاق نیفتد و حتی عنوان کرد که پرچم جنرال‎موتور، پرچم آمریکا است.» 

وی در پایان گفت: «در هر حال، مردم نباید چوب این قضیه را بخورند و از این بابت متضرر شوند؛ اگر شرایط به گونه‌ای است که خودروساز نمی‌تواند به دلیل مشکلات زیرساختی و اساسی، خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب ارائه دهد، نباید توپ را به زمین مصرف‎کنندگان واقعی خودرو انداخت. افزایش هزینه‎های تولید و در نهایت قیمت خودرو آن هم در شرایطی که قدرت خرید جامعه به‎شدت افت کرده، یعنی پاسخگویی این هزینه‎ها از توان مردم نیز خارج است. بنابراین، وظیفه اصلی متوجه دولت است و بیشترین کمک را دولت می‌تواند به عمل آورد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =