بورس

صحبت از رسیدن قیمت سهام سایپا به بالای 220تومان و سهام ایران‎خودرو به 700 تا 800 تومان در میان فعالان بازار است

به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه را می‎توان آیینه تمام‎نمای اقتصاد ایران دانست. این در حالی است که به‎رغم عملکرد خوب بورس در این ماه‎ها، اقتصاد ایران در ایام اخیر حال و روز خوبی ندارد. البته از آن‎جا که افزایش نرخ ارز محرک اصلی رشد بازار سهام است، به‎نوعی فرضیه بالا به‎صورت غیرمستقیم تایید می‎شود. فارغ از این موضوع، یکی از گروه‎هایی که در ماه‎های اخیر در بورس در مسیر رشد مستمر قرار گرفته، صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن است. این روند تاثیر بسیار زیادی بر بازار گذاشته، چراکه خودرویی‎ها همواره حجم خوبی از معاملات انجام‎شده در بورس را به خود اختصاص می‎دهند.

در همین رابطه، دو تن از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‎وگو با  «دنیای‌خودرو» به تشریح آخرین وضعیت بازار سرمایه و به‎خصوص گروه خودرویی پرداخته‎اند.

حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه

منفی‎های بازار را هم می‎توان فرصت خرید دانست

روز جمعه کانال مالی ویژه اروپا عملیاتی شد و بسیاری انتظار داشتند این امر در نخستین روز دادوستدهای بازار سهام در هفته جاری تاثیرگذار باشد. اما این اتفاق نیفتاد و برعکس بازار منفی شد. دلیل این امر چیست؟

بله؛ شاید بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند با نهایی‎شدن اینستکس و عملی‎شدن آن، شاهد بازار مثبت و سراسر سبز در روز گذشته باشیم، اما در عمل خلاف این مهم رخ داد. درواقع باز هم با این مساله روبه‎رو شدیم که بازار گاهی با شایعات بالا می‌رود و گاهی معکوس عمل می‌کند. البته درحال‎حاضر و با معاملات منفی یک روز نباید ساز نومیدی کوک کرد و پتانسیل‌های بازار را نادیده گرفت. از طرفی با توجه رشد اخیر و رسیدن شاخص به محدوده 250هزار، ذخیره کردن سود معامله‎گران چندان غیرمنطقی به نظر نمی‎رسد.

 درحال‎حاضر ابهام اصلی بازار سرمایه چه موردی است و چگونه برطرف می‌شود؟

یکی از ابهامات فعلی، بحث فروش شرکت‎ها به‎ویژه شرکت‎های صادرات‎محور و نحوه دریافت مطالباتشان است که باتوجه به تمدید تحریم‎ها همچنان از دل‎نگرانی‎های بازار محسوب می‎شود.

اکنون که نحوه مراوده مالی با اروپا در حال حل شدن است، بازار منتظر رفع این مشکل درخصوص کشورهای دیگر به‌خصوص چین است. احتمالا به مرور زمان و با عادی شدن این مساله و انجام مراودات مالی با اروپا به‎صورت عملی و تداوم آن، بازگشت خریداران به بازار دور از ذهن نیست.

 این روزها همچنان گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام مشغول فعالیت است. اوضاع این صنعت بورسی را درحال‎حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

در مورد گروه خودرو اخباری که باعث جذابیت این گروه بود، همچنان به قوت خود باقی است و حتی می‎توان منفی‎های بازار را فرصت خرید دانست، به‎طوری‎که احتمال دارد امروز یا فردا شاهد تابلو سبزرنگ در این صنعت باشیم. حتی در معاملات دیروز دیده شد فروشنده‎ها چندان پرقدرت نبودند و هیجان آن‎ها بیشتر ناشی‌از جو عمومی بازار بود .

 وضعیت دو نماد بزرگ این گروه یعنی سایپا و ایران‎خودرو را چگونه می‎سنجید؟

  صحبت از رسیدن قیمت سهام سایپا به بالای 220 تومان و سهام ایران‎خودرو به 700 تا 800 تومان در میان فعالان بازار است، این دو می‎توانند به‌عنوان لیدر، ما را به آینده گروه همچنان خوش‎بین نگه دارند. این در حالی است که باید دید در عمل گروه خودرویی به چه سمت‎وسویی حرکت خواهد کرد.

مصطفی احمدلو، کارشناس بازار سرمایه

در تله سهم‎های کوچک گیر نکنیم!

 باتوجه به وضعیتی که این روزها بر سپهر سیاسی و همچنین اقتصاد کشور حکمفرماست، بازار سرمایه در آینده نزدیک به چه سمت‎وسویی حرکت خواهد کرد؟

در این زمینه باید گفت قدری از ریسک‎های خارجی بازار کاسته شده و از این نظر بازار در وضعیت بسامان‎تری قرار دارد.

اما باتوجه به این‎که شاخص در مرز 250هزار واحدی شدن قرار دارد، باید شرکت‎ها نیز سودهای خوبی تا پایان تیرماه تقسیم کنند تا از این طریق بتوان به رشد ادامه‎دار بورس امیدوار بود.

 این روزها شاهدیم شرکت‎های کوچک با اقبال بیشتری نسبت به بزرگان بورسی و فرابورسی روبه‎رو هستند. علت این امر را چه می‎دانید؟

باتوجه به رشدهای اخیر بازار و همچنین رسیدن نمادهای بزرگ به حداکثر قیمت، برخی اهالی بازار به‎خصوص نوسان‎گیران برای به دست آوردن سودهای بیشتر وارد سهم‎های کوچک‎تر شدند.

به همین دلیل اقبال به این‎گونه از سهم‎ها نیز بیشتر شده و آن‎ها در کانون توجه قرار گرفتند. اما باید گفت این امر موقتی بوده و ممکن است نوسان‎گیران هر لحظه از این دست سهم‎ها خارج شوند.

از سوی دیگر باتوجه به نقدشوندگی پایین این سهم‎ها ممکن است عده‎ای از تازه‎واردان بازار تحت‌تاثیر جو روانی بازار به این سهم‎ها وارد شوند، در سهم‎ها گیر کنند و نتوانند سهم خود را بفروشند که دراین‌صورت در برگشتن قیمت‎ها دچار ضررهای هنگفتی می‌شوند.

 وضعیت گروه خودرویی را  این روزها چگونه ارزیابی می‎کنید؟

با‌توجه به آن‌که این روزها خودرویی‎ها تنها گروهی هستند که در قیاس با سایر صنایع بورسی، هر روز در جمع سه صنعت بورسی از نظر ارزش معاملات قرار دارند و این امر نیز متداوم بوده است، می‎توان گفت در کوتاه‎مدت همچنان خودرویی‎ها در مسیر صعودی قرار خواهند داشت.

 موتورهای محرک رشد خودرویی‎ها چه خواهد بود؟

مهم‎ترین محرک در این زمینه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود و  قرار است دو شرکت سایپا و  ایران‎خودرو آن را عملیاتی کنند که خبرهای آن نیز هر روز جدی‎تر می‌شود. با انجام چنین کاری، این دو شرکت از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج خواهند شد و این امر می‎تواند خبر بسیار خوبی برای این نمادها باشد.

آیا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در عمل نیز تاثیری بر عملکرد شرکت‎ها می‎گذارد؟

تاثیر آن بیشتر روانی خواهد بود و می‎تواند نگاه‎ها را به این نمادها جلب کند. اما در اصل چیزی به دارایی‎های شرکت‎ها اضافه نخواهد کرد و تنها ارزش دفتری آن‎ها به‎روز خواهد شد.

 وضعیت سایر شرکت‎ها در این گروه باتوجه به شرایط ایران‎خودرو و سایپا چه می‎شود؟

    به‌دلیل لیدری این دو شرکت می‎توان گفت اگر آن‎ها در مسیر صعودی قرار بگیرند، سایر نمادهای این گروه به‎خصوص زیرمجموعه‎های ایران‎خودرو وسایپا و همچنین قطعه‎سازهای کوچک می‎توانند روند مثبتی را تجربه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =