دیه تصادف زن و مرد

به‌ ادعای یک کارشناس صنعت بیمه کشور دیه تصادف زن و مرد از سال 1395 به‌طور یکسان پرداخت می‌شود اما فرایند گرفتن دیه دوسال طول می‌کشد. براساس ماده ۱۰ قانون بیمه شخص‌ثالث، بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون، خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه‌نامه پرداخت کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بر اساس قانون، مالک خودرو باید برای تهیه بیمه شخص‌ثالث اقدام کند و درصورتی که هنگام رانندگی بر اثر تصادف دچار خسارت و مقصر شناخته شود، بیمه مسئول جبران این خسارت به زیان‌دیدگان خواهد بود که البته این خسارت ممکن است مالی یا بدنی باشد.  دیه زن و مرد در دین اسلام متفاوت و دیه زن نصف دیه مرد است اما این دیه در تصادف برابر بوده و در صورتی بر اثر حوادث ترافیکی یک زن فوت کند یا نقص عضو شود، دیه برابر با مردان پرداخت می‌شود.

ماده 10 قانون بیمه شخص ثالث چه می‌گوید؟

بر اساس ماده ۱۰ قانون بیمه شخص‌ثالث «بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه‌نامه پرداخت کند. مراجع قضایی نیز موظف هستند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به‌عنوان بیمه حوادث درج کنند.»

قانون فوق مشتمل‌بر ۶۶ ماده و ۵۵ تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ به تایید شورای نگهبان رسید.

پرداخت دیه دوسال طول می‌کشد

در همین زمینه علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه کشور به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «بیمه شخص‌ثالث به بیمه‌ای گفته می‌شود که خطرات و تهدیدات را در مقابل شخص‌ثالث تامین می‌کند. این بیمه دو نوع پرداخت دارد که شامل مالی و جانی است. در‌عین‌حال شرکت‌های بیمه‌های بر‌اساس قانون موظف هستند دیه یکسان به زن و مرد پرداخت کنند و در مورد تصادفات دیه بر اساس قانون مدنی لحاظ نمی‌شود.»

این کارشناس بیمه با تاکید بر اینکه در قانون بیمه شخص‌ثالث به دیه یکسان زن و مرد اشاره شده و به تایید مجلس و شورای نگهبان نیز رسیده است، توضیح می‌دهد: «در تصادفات جرحی و فوتی بیمه‌گر دیه برابر به زن و مرد پرداخت می‌کند. ضمن اینکه به‌طور معمول پرداخت دیه حدود دو سال طول می‌کشد زیرا بررسی پرونده‌های فوتی و جرحی ناشی از تصادفات در دادگاه زمان‌بر است.»

 حساب و کتاب دیه در سال 98

در سال 98 با توجه به ابلاغیه جدید بیمه‌مرکزی، حق‌بیمه پایه خودروها و نرخ نهایی بیمه شخص‌ثالث بین 30 تا 34درصد نرخ بیمه افزایش یافت. این اقدام در حالی صورت گرفت که قوه‌قضائیه در اسفندماه اعلام کرد در سال 98 نرخ دیه 17درصد افزایش یافته است. میزان افزایش بیمه شخص‌ثالث و تفاوت آن با افزایش نرخ دیه واکنش‌ها و گلایه‌های مردم را درپی داشت.  

به گفته کارشناسان، بیمه مرکزی تنها افزایش دیه را در اعلام نرخ نهایی بیمه شخص‌ثالث مدنظر قرار نداده است زیرا باتوجه به این میزان افزایش به‌نظر می‌رسد تورم نیز به‌عنوان ملاک تعیین نرخ درنظر شده است.

براساس اعلام قوه قضائیه دیه یک مرد در امسال،۲۷۰میلیون‌تومان برای ماه‌های غیرحرام و 360‌میلیون تومان برای ماه‌های حرام است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =