واردات تایرهای سنگین

دبیر انجمن خودروسازان با گلایه از درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش 60درصدی قیمت فروش تایر به خودروسازان،‌ خواستار کاهش تعرفه واردات تایرهای سواری برای شرکت‌های خودروسازی شد.

به گزارش «دنیای‌خودرو» ‌تایرسازان در هفته‌های گذشته از آغاز رایزنی‌ها با ساپکو برای تعیین قیمت فروش تایر به این شرکت برای استفاده در خودروهای تولیدی ایران‌خودرو خبر دادند. رایزنی‌هایی که گفته می‌شود قبل از تصویب رسمی افزایش قیمت 22درصدی تایر در بازار  درحال انجام بود اما هیچ خبر موثقی از میزان بالا رفتن قیمت تایر برای خریداران عمده آن یعنی خودروسازان به بیرون درز نکرد.

حالا اما احمد نعمت‌بخش از درخواست افزایش قیمت 60درصدی قیمت تایر توسط تولیدکنندگان این محصول خبر می‌دهد و می گوید: تایرسازان که پیش از این بر اساس فرصتی 4ماهه مطالبات خود را از خودروساز دریافت می‌کردند، ‌علاوه‌بر بالا بردن 60درصدی قیمت‌ها ‌اعلام کرده‌اند خودروساز باید صددرصد قیمت تایر را پرداخت کند تا بتوانیم کالای موردنیازش  را تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان  در بحث خرید تایر از تولیدکنندگان داخلی مشکلی ندارند، بیان کرد: ما درنهایت تایر را به قیمت اعلام‌شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خریداری خواهیم کرد. 

البته همانگونه که بارها گفته‌ام تایرسازان توان تامین تمام نیاز شرکت‌های خودروسازی را ندارند و از همین‌جا اعلام می‌کنم ما حاضر به خرید تمام تولیدات کارخانه‌های تایرساز داخلی هستیم اما برای مازاد نیاز خود باید بتوانیم تایر را با تعرفه پایین به کشور وارد کنیم. چراکه عدم توان تایرسازان در تامین تایر موردنیاز و بالا بودن تعرفه‌های واردات باعث شده است تعداد خودروهای تکمیل‌نشده به‌دلیل نبود تایر هرروز بالاتر برود.

نعمت‌بخش با گلایه از فشارهایی که مدیران صنعت تایر به وزارت صمت و دولت برای بالانگه داشتن تعرفه واردات تایر وارد می‌کنند،‌گفت: در فصل  98کتاب مقررات صادرات و واردات بر این نکته تاکید شده است که خودروسازان برای خودروهایی که بیش‌از 60درصد قطعاتشان داخلی‌سازی شده است، می‌توانند قطعات را با تعرفه 15درصدی وارد کنند. قانونی که متاسفانه به‌دلیل لابی پرقدرت تایرسازان،‌ لاستیک در آن استثنا شده است و ما نمی‌توانیم نیاز خطوط تولید به تایر را با تعرفه 15درصد تامین کنیم. متاسفانه تعرفه واردات تایر برای خودروسازانی که پراید و پژو تولید می‌کنند، همچنان 40درصد بوده که البته این موضوع ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان درحالی از مسئولان وزارت صمت خواست تا به‌منظور تکمیل خودروهای  نیمه‌کاره و تسریع در تولید خودرو، ‌استثنای در نظرگرفته‌شده برای کاهش تعرفه واردات لاستیک برای خودروسازان را بردارند که تایرسازان داخلی امکان تامین تمام نیازهای شرکت‌های خودروساز را ندارند.

وی تاکید کرد: متاسفانه درنظر گرفتن چنین استثنایی نشان از بیمار بودن صنعت تایر  ایران دارد،‌ چراکه بالا بودن تعرفه در یک صنعت نشان از بیمار بودن آن و ناتوانی در رقابت با محصولات خارجی دارد. موضوعی که بارها بر آن تاکید داشته‌ام و حتی خواستار حذف تعرفه واردات خودرو به کشورشده‌ام البته به شرطی که قیمت‌گذاری خودروهای داخلی نیز در اختیار خودروساز قراربگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =