محمدرضا تقی‌گنجی

رئیس انجمن صنعت تایر در واکنش به سخنان دبیر انجمن خودروسازان مبنی‌بر درخواست افزایش 60درصدی قیمت تایر و پرداخت تمام‌ بهای  آن هنگام تحویل به خودروساز، از پایبندی تایرسازان به تصمیمات سازمان حمایت خبر داد. 

به گزارش «اخبار خودرو» محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران در واکنش به اظهارات احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان بر پایبندی این انجمن به قیمت‌های  مصوب سازمان حمایت خبر داد و گفت: متاسفانه خودروسازان با اینکه همواره بهترین تایرهای تولیدشده در خطوط تولید را گلچین و با قیمت‌های پایین از تایرسازان خریداری می‌کنند اما معوقات صدها میلیاردتومانی به این صنعت دارند و نمونه بارز آن بدهی 300میلیاردتومانی خودروسازان به 5شرکت تایرساز است. با این‌حال برخی ادعاها درخصوص گذاشتن شرط توسط تایرسازان مبنی‌بر پرداخت نقدی خریدها خالی از لطف است. چراکه تولیدکنندگان تایر مشکلی با پرداخت‌های 120روزه خودروسازان ندارند البته اگر در حد حرف باقی نماند و عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: تایرسازان همان 22درصد افزایش قیمت مصوب سازمان حمایت را برای فروش به خودروسازان در نظر گرفته‌اند و پایه قیمت برای معامله با خودروسازان همان قیمت مصوب فروش  درِ کارخانه است. البته این قیمت پایه است و باید به آن کرایه بار و هزینه گلچین بهترین تایرها از مجموع تولید را نیز اضافه کرد که بی‌شک هیچ گاه به رقم 60درصد نمی‌رسد.

گنجی با گلایه از درخواست خودروسازان برای کاهش تعرفه‌ها و انجام واردات تایر از کشورهایی نظیر چین گفت: چگونه است که خودروسازان منابع مالی برای انتقال ارز به کارخانه‌های خارجی، خرید و واردات تایر به صورت نقدی را در اختیار دارند اما وقتی پای تسویه حساب با تولیدکننده داخلی که بارها توسط مقام معظم رهبری بر حمایت از آنها تاکید شده است، به میان می‌آید، ‌بودجه‌ای در اختیارندارند؟! 

وی تاکید کرد: تایرساز مواد اولیه خود را به صورت نقدی از بازارهای داخلی و خارجی خریداری می‌کند و این عادلانه نیست که صنایع کوچک‌تر هزینه عملکرد اشتباه صنایع بزرگ را پرداخت کنند.

رئیس انجمن صنعت تایر ایران از انجمن خودروسازان خواست تا باتوجه به نظر مساعدی که درباره کاهش تعرفه واردات کالاهای خارجی دارند،‌ برای یک‌بار هم که شده است درخواست رسمی خود را برای کاهش تعرفه واردات خودرو مطرح و عملیاتی کنند نه اینکه با لابی‌گری، واردات هرگونه خودرو خارجی به کشور را ممنوع کرده و هزاران فعال اقتصادی دراین بخش را با چالش بیکاری و ورشکستگی مواجه کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه صنعت تایر ایران مشکلی برای تامین نیاز خودروسازان داخلی  ندارد، گفت: شما منابعی را که برای خرید نقدی تایر از بازار و یا واردات آن کنار گذاشته‌اید، صرف بازپرداخت معوقات تایرسازان کنید تا به روشنی  ببینید فعالان این صنعت درصورت تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه و روشن نگه داشتن چرخ کارخانه هایشان حتی می‌توانند علاوه بر نیاز بازار داخلی مازاد تولید خود را به کشورهای همسایه نیز صادر کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =