بورس

رشد قیمت‌ها سبب شد نماگر اصلی بورس با نزدیک شدن به کانال ۲۵۰هزار واحدی رکوردی جدید به ثبت برساند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته همزمان با افزایش بیش از 2800‌واحدی شاخص‌کل، اکثر نمادهای خودرویی با رشد مواجه شدند، به‎طوری‎که نمادهای پارس‎خودرو، ایران‎خودرو، زامیاد، لنت ترمز ایران، سرمایه‎گذاری رنا، سایپا آذین، صنایع ریخته‎گری ایران، الکتریک‎خودرو شرق و محورسازان ایران‎خودرو مثبت شدند و در تنها سایپا منفی خورد.

از سوی دیگر، دیروز در گروه خودرویی طی 34هزارو533 نوبت معاملاتی، 515میلیون و 654هزار سهم به ارزش 107میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 28هزار میلیارد تومان شد. همچنین شاخص صنعت خودرو با افزایش 552واحدی در تراز 32هزارو461واحدی قرار گرفت.

نمادهای خودرویی در تعقیب ایران‎خودرو و سایپا

 باتوجه به روندی که نمادهای اصلی و تاثیرگذار خودرویی به خود گرفته‎اند، می‎توان این پیش‎بینی را داشت که نمادهای این صنعت بورسی همچنان به روند صعودی خود ادامه دهند.

البته باید منتظر ماند و دید در انتهای تیرماه که مجامع دو شرکت سایپا و ایران‎خودرو برگزار می‎شود، چه خبرهایی در‌مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها مخابره خواهد شد. این در حالی است که از مدت‎ها قبل این دو نماد تحت تاثیر خبر افزایش سرمایه رشد بسیار خوبی را تجربه کردند.

از‌سوی‌دیگر، نمادهای دیگر گروه خودرویی تحت‌تاثیر عملکرد ایران‎خودرو و سایپا در مسیر صعود و رشد قرار گرفتند. در‌مجموع نیز فعالان بازار سرمایه ایران روز گذشته شاهد روند افزایشی در قیمت سهم‌ها بودند؛ به‎طوری‎که در بورس تهران ۲۳۹ سهم و در فرابورس ایران ۱۱۶ سهم با رشد قیمت مواجه شدند.

رشد قیمت‌ها سبب شد نماگر اصلی بورس با نزدیک شدن به کانال ۲۵۰هزار واحدی رکوردی جدید به ثبت برساند. بر این اساس، شاخص‌کل بورس  تهران ۲۸۰۵ واحد افزایش یافت و به رقم ۲۴۹هزار و ۲۵۲ واحدی رسید.

خط سیر سه‌ساله شاخص‌کل

در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۶ شاخص کل بورس تهران در تراز ۹۶هزار و ۲۹۰ قرار داشت که با ورود به سال ۱۳۹۷ و رشد قیمت ارز در کنار انتظارات تورمی، قیمت سهام در بازار سرمایه ایران نیز بالا رفت و در آخرین روز بهار سال ۱۳۹۷ نماگر اصلی بورس تهران توانست تا رقم ۱۰۸هزار و ۸۷۲ واحدی رشد کند و رکورد جدیدی به ثبت برساند.

در آخرین روز کاری سال گذشته نیز شاخص‌کل بورس با رشد پرشتاب قیمت‌ها تا رقم ۱۷۸هزار و ۶۵۹ واحدی رسیده بود و در ادامه طی سال جاری نیز این شاخص توانست با سرعت بالایی رشد کند و برای اولین‌بار در تاریخ کانال ۲۰۰هزار‌واحدی را پشت سر بگذارد.

در آخرین روز کاری فصل بهار امسال هم نماگر اصلی بورس توانست تا ۲۳۴هزار و ۸۷۹ واحد پیش رود که این رقم رکورد جدیدی به‌حساب می‌آید. اما این رکورد نه به‌دلیل رشد تولید شرکت‌ها بلکه به‌دلیل ارزش جایگزینی دارایی‌ها بود.

در نتیجه طی مدت سه‌ماه بهار امسال شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ۵۶هزار و ۲۲۰‌واحد رشد کرد و سبب شد سرمایه‌گذاران بورسی به‎طور متوسط ۳۲درصد رشد داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =