آلودگی هوا

ذراتی که «اُزن» نامیده می‌شوند، عامل اصلی آلودگی این روزهای هوای تهران هستند. ما از اُزن به عنوان یک لایه جو که از کره‌زمین در برابر اشعه ماورای بنفش مراقبت می‌کند، خاطرات خوبی داشتیم، اما همین ازن از آسمان به زمین نزول کرده و به آلودگی و تهدیدی برای جان تهرانی‌ها تبدیل شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها هوای تهران آلوده‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. عادت کرده بودیم میزان آلودگی در تابستان کمتر از فصول سرد باشد اما با ظهور یک آلاینده جدید در تهران به‌نام اُزن در این فصل نیز شاهد این اتفاق هستیم. اگر اُزن نامی شناخته‌شده در مطالعات و علوم مربوط به لایه‌های جوی اطراف سیاره زمین است اما  به‌عنوان یک آلاینده، کمتر تهرانی با آن افتخار آشنایی داشت ولی دوسال  ‎است که دیگر اینگونه نیست. کیفیت هوای تهران از ابتدای سال 1398 تاکنون ۱۶ روز در شرایط نامطلوب قرار داشته و به‌گفته کارشناسان علت آن در تمام روزها افزایش غلظت آلاینده اُزن است.

اُزن با اُزن چه فرقی دارد؟

 به‌گفته کارشناسان آلاینده اُزن با گازی که در لایه‌های بالای جوی حضور دارد، از یک نوع هستند. البته اُزن لایه‌های بالای جو مانع ورود اشعه ماورای بنفش به زمین می‌شود و حضور آن در جو یک موهبت است اما اُزن در سطح زمین خود را به صورت آلاینده‌ای سمی نشان می‌دهد و یک دردسر به تمام معناست.

چرا اُزن قبلا نبود؟

به‌گفته محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اُزن همیشه در هوای تهران بوده است و هیچ‌گاه میزان آن از حد استاندارد بالاتر نرفته بود اما چه اتفاقی افتاده که در دو سال گذشته به‌عنوان عامل آلودگی هوای تهران مطرح شده است؟

روشنی می‌گوید افزایش گرما و تابش نور خورشید طی سه‌سال اخیر و دقیق‌تر شدن سیستم‌های سنجش آلودگی هوا سبب دیده شدن نقش اُزن در آلودگی هوا شده است.

اُزن از کجا آمده است؟

 عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت گفته است اُزن به‌دلیل بالارفتن میزان «ناکس» که از احتراق خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده ناشی می‌شود، افزایش یافته البته باتوجه به اینکه تابش نور خورشید ثابت بوده، مشکل اصلی در افزایش آلاینده اُزن به این دلیل است که کاتالیست موتورسیکلت‌ها و خودروها به‌درستی کار نمی‌کنند.

البته ابوالفضل حجازی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پاسخ به شاهسون گفته است صنعت موتورسیکلت از سال ۹۵ تا سال ۹۸ تنها با ۲۰درصد ظرفیت خود تولید داشته که همگی آنها انژکتوری بودند، بنابراین عامل اُزن، موتورسیکلت‌های فرسوده هستند.

در این زمینه  ضروری است منابع توسط دولت ایجاد شود تا مردم بتوانند موتورسیکلت فرسوده خود را به موتورهای نوشماره، تبدیل کنند.

حجازی با دفاع از صنعت موتورسیکلت گفته است که این صنعت از سال ۹۵ افت تولید ۸۰درصدی داشته و درمقابل باید بررسی ‌شود در تهران به چه میزان خودرو فرسوده وجود دارد یا کدام کارخانه‌ها به‌دلیل نبود بودجه به سبب افزایش قیمت ارز نمی‌توانند فیلترهای محیط‌زیستی را تامین کنند؟

توصیه به شهروندان

اُزن در ظهروعصر روزهای تابستانی به بیشترین مقدار خود می‌رسد. از این رو به افراد جامعه به ویژه گروه‌های حساس توصیه شده است بین ساعات ۱۲ تا ۱۸ فعالیت خود در فضاهای باز را کاهش بدهند.

گروه‌های حساس شامل کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران نسبت‌به افزایش آلاینده اُزن حساس‌تر از سایر گروه‌ها هستند، به‌همین دلیل این افراد باید از فعالیت‌های طولانی و سنگین در این بازه زمانی در فضاهای باز خودداری کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =