بازار خودرو

به دلیل نبود نظارت دقیق بر روند تعیین و اعلام قیمت خودرو توسط فروشندگان رسمی و مصرف‌کنندگان، شاهد برهم‌ریختگی نظم بازار هستیم.

به گزارش «اخبار خودرو»، موضوع تعیین قیمت خودرو چند ماهی است به اصلی‌ترین مبحث در میان کارشناسان، فعالان بازار و فعالان رسانه‌ای تبدیل شده است. اما به دلیل نبود نظارت دقیق بر روند تعیین و اعلام قیمت خودرو توسط فروشندگان رسمی و مصرف‌کنندگان، شاهد برهم‌ریختگی نظم بازار هستیم. به‌عنوان مثال خودرو صفر کیلومتری که به‌تازگی به خریدار تحویل شده ، دارای قیمت مشخصی است که بر اساس مدل و امکانات، توسط کارشناسان و فعالان بازار ارزش‌گذاری می‌شود. اما با بررسی آگهی‌ها و استعلام قیمت یک مدل خودرو داخلی، درمی‌یابیم موضوع قیمت‌گذاری کاملا سلیقه‌ای است و برای یک خودرو خاص چند قیمت اعلام می‌شود.
متاسفانه یکی از موضوعاتی که این روزها به ایجاد حباب قیمتی در بازار آزاد دامن می‌زند، فروش خودرو صفرکیلومتر خریداران در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان است. درواقع با مراجعه به دفاتر فروش و نمایندگی‌های مجاز خودروسازان درمی‌یابیم تعداد قابل‌توجهی خودرو داخلی آماده‌تحویل برای فروش وجود دارد و به گفته مسئولان نمایندگی، این خودروها مربوط به خریدارانی هستند که پس از تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود، آن‌ها را با قیمتی بیش از قیمت تعیین‌شده در بازار، برای فروش گذاشته‌اند. به‌عنوان مثال روز گذشته قیمت پژو 206 تیپ 2 صفر کیلومتر در بازار حدود 83 میلیون تومان برآورد می‌شد. همچنین نسخه فول آن که دارای امکاناتی نظیر سنسور دنده‌عقب و سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و CD خوان است، با قیمتی حدود 84 میلیون تومان برای فروش وجود داشت. این در حالی است که با مراجعه به نمایندگی، قیمت اعلام شده از سوی مشتریان برای این خودرو بیش از 85 میلیون تومان عنوان می‌شود.
بر این اساس می‌توان گفت اگر نظارت بر تعیین قیمت خودروهای صفرکیلومتر در بازار آزاد در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان نیز صورت بگیرد، می‌توانیم شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار آزاد باشیم. زیرا حجم قابل‌توجهی از معاملات روزانه صورت‌گرفته در بازار، به نمایندگی‌های مجاز خودروسازان اختصاص می‌یابد. زیرا خریداران با توجه به شرایط فعلی، ترجیح می‌دهند با خرید خودرو از نمایندگی‌ها، از صحت و سلامت خودرو خریداری‌شده مطمئن شوند.  درواقع می‌توان گفت کارشناسان فروش نمایندگی‌ها می‌توانند با اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر و همچنین ارائه قیمت‌های پیشنهادی به مشتریانی که قصد دارند فروش خودرو خود را به نمایندگی‌ها بسپارند، از ایجاد حباب قیمتی و همچنین ترویج فرهنگ دلال‌پروری در بازار جلوگیری کنند. زیرا این روزها بسیاری از خریداران که ماه‌ها پیش به قصد مصرف شخصی اقدام به ثبت‌نام خودرو کرده بودند، با افزایش قیمت‌ها تغییر عقیده داده و خودروی تحویل گرفته خود را در همان لحظات ابتدایی پس از تحویل، برای فروش در نمایندگی گذاشته‌اند. از سوی دیگر بسیاری از دلال‌ها و فروشندگان غیررسمی نیز از قیمت‌های اعلام‌شده در نمایندگی‌ها تاثیر می‌گیرند و این موضوع موجب بالا رفتن قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود.
همچنین گزارش دیروز قیمت خودرو از کاهش دو میلیونی قیمت دنا پلاس و کاهش یک میلیونی رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک در بازار حکایت دارد، که بر این اساس قیمت برآوردشده این خودروها به ترتیب 156 و 171 میلیون تومان خواهد بود.
پژو 206 تیپ 2 نیز در بازار با کاهش 500 هزارتومانی به نرخ معاملاتی 85 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است. همچنین پژو 207 صندوقدار اتوماتیک جدید نیز با بهای معاملاتی 166میلیون تومان موجود است. پژو پارس LX با کد کلاس 18 نیز از دیگر خودروهایی است که کاهش یک میلیونی را در بازار تجربه کرده و با قیمت 112 میلیون و 700 هزار تومان خریدوفروش شده است.
سایپا 111 SE نیز با تنوع رنگ، قیمتی حدود 51 میلیون و 100 هزار تومان تومان را برای خود ثبت کرده که نسبت به روزهای گذشته نوسان چندانی نداشته است. همچنین سایپا 132 نیز با قیمت 46 میلیون و 700 هزار تومان در بازار خریدوفروش می‌شود. این در حالی است که تیبا 2 هاچ‌بک نسبت به روزهای گذشته کاهش یک میلیون و 300 هزار تومانی را تجربه کرده و بهای معاملاتی 57 میلیون و 800 هزار تومان نزدیک شده است.
رنو ساندرو اتوماتیک نیز با قیمت 179 میلیون تومان خرید و فروش شد، در حالی که نسخه دنده دستی این خودرو بهایی حدود 152 میلیون تومان دارد. همچنین ساندرو استپ‌وی اتوماتیک نیز با کاهش یک میلیون تومانی، با قیمت 190 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده است. نسخه دنده دستی آن نیز با بهای معاملاتی 159 میلیون تومان خرید و فروش شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =