کد خبر: 225637
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
شهرام شیرکوند

دکتر شهرام شیرکوند ، پژوهشگر اقتصاد

اخبار خودرو - با توسعه فرهنگ و افزایش سطح سواد مالی و اقتصادی ، کیفیت زندگی نیز به سمت توسعه و بهبود پیش می رود . از آنجا که اقتصاد شامل همه فعالیت ها و معادله هایی است که مربوط به معیشت و زندگی مادی انسان می شود ، پرداختن به مفاهیم اقتصادی در ارائه و فهم تحلیل های اقتصادی به افراد و تغییر سبک زندگی تمام اقشار جامعه تاثیر مثبت دارد. یکی از موضوعاتی که موجب توسعه عدالت اجتماعی و افزایش رفاه در جوامع می شود ، موضوع افزایش آگاهی های مردم نسبت به واقعیت های جامعه و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و توجه دادن اقشار مختلف به پس انداز و سرمایه گذاری  با روش سهامداری است.

نقش بی‌بدیل حوزه سهام و اوراق و بهادار در توسعه کسب و کار و ارتباط بین این حوزه با بخش‌های مختلف تولیدی، اقتصادی و اجتماعی ، این باور را تقویت می‌کند که سهامداری از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت است و عاملی بی‌رقیب در افزایش رفاه اجتماعی می باشد. در این زمینه توسعه‌ آموزش و فرهنگ سهامداری ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار و توجه دادن شهروندان به این نکته که سرمایه گذاری در بخش سهام یکی از تکنیک های توسعه کسب و کار و افزایش درآمد است ، موجبات  زمینه افزایش سهم بازار سرمایه در اقتصاد ملی را فراهم خواهد آورد. در ادامه به مدیریت سبدگردانی و سرمایه‌گذاری در بورس اشاره خواهم نمود.

بازار سرمایه به بازارهای مالی به‌ منظور خرید و فروش و دادوستد اوراق قرضه یا بهادار با سررسید بیش از یک سال و دارایی‌های سررسید گفته می‌شود که نقش مهمی در گردآوری پس‌اندازها و تامین نیازهای سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی دارد. بازار سرمایه یکی از ارکان مهم اقتصاد است که آن را دماسنج اقتصاد نیز می‌نامند. بازار سرمایه نسبت به بازار پول بسیار گسترده‌تر بوده و از تنوع ابزاری بیشتری برخوردار است. در واقع بازار سرمایه به منزله پلی است که پس‌انداز واحدهای اقتصادی دارای مازاد مانند شرکت‌ها یا دولت‌ها را به واحدهای سرمایه‌گذاری که به آن نیازمند است، منتقل می‌کند. به این ترتیب بازار سرمایه، واحدهای پس‌انداز و سرمایه‌گذاران را با هم مرتبط می‌کند.

 در عصرکنونی، تنها سهم کوچکی از سرمایه‌گذاری‌های مردم در جهان به شکل مستقیم انجام می‌شود و بیشتر سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم شامل سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌ها و سبدگردانی را ترجیح می‌دهند و این خدمات در همه کشورها از سوی شرکت‌های تخصصی سبدگردان که به این منظور ایجاد شده‌اند و در قالب حساب‌های مدیریت‌شده اختصاصی انجام می‌شود. این فرآیند به‌وسیله افراد خبره در سرمایه‌گذاری براساس ویژگی‌ها، سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه هر سرمایه‌گذار انجام می‌شود تا سبدی مناسب هر شخص تشکیل داده شده و به طور مستمر بر آن نظارت داشته و اعمال مدیریت کنند و با توجه به متغیربودن عوامل موثر بر فضای سرمایه‌گذاری، تصمیم‌های مناسب به‌منظور دستیابی به اهداف سبد و ارتقای ارزش آن از طرف مدیر پرتفوی گرفته می‌شود. « سبدگردانی» ، چیدمان درست سرمایه و دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص است که میزان هر دارایی و زمان خرید و فروش آنها به دقت تعیین و پایش می‌شود. سبد، ترکیبی از انواع اوراق بهادار است که به‌ منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شود. سبدگردانی درواقع فرآیند ایجاد و نگهداری یک پرتفو از دارایی‌های گوناگون و متناسب با اهدافی است که از سوی مشتری بیان می‌شود. در فرآیند سبدگردانی برای هر سرمایه‌گذار، سبد جداگانه‌ای تشکیل می‌شود که ترکیب آن با توجه به میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار تعیین شده و نظر شخصی وی درباره سرمایه‌گذاری لحاظ می‌شود. این یک تفاوت اساسی در سبدگردانی بوده و در این حالت، سرمایه‌گذار مالکیت مستقیم بر دارایی‌های سبد خود دارد اما در صندوق‌ها این مالکیت مشاع است. از سویی در صندوق‌ها، سرمایه‌گذار به صورت مستقیم اختیار اعمال نظر در ترکیب دارایی‌های صندوق را ندارد. از این حیث، سبدگردانی ضمن در نظر گرفتن خصوصیات فردی مشتری یک ساختار منسجم، دقیق و در عین حال منعطف و منصفانه را به وی پیشنهاد می‌دهد. کارمزدها و ساختار هزینه‌ای مناسب، از دیگر مزایای سبدگردانی در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 شرکت‌های فعال در امر سبدگردانی با استفاده از نیروی انسانی متخصص و دانش‌بنیان و بکارگیری روش‌های علمی به‌منظور تجزیه و تحلیل مسائل بازار، امکان ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تشکیل سبدهای سرمایه‌گذاری و مدیریت آن را دارند. این شرکت‌ها همچنین از توانایی لازم برای پذیرش نقش ارکان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخوردارند و می‌توانند سمت مدیر را به‌عنوان رکن اجرایی و سمت متولی را به عنوان رکن ناظر صندوق برعهده بگیرند. بیان این نکته ضرورت دارد که شرکت‌های ارائه ‌دهنده خدمات سبدگردانی بابت ارکان از سرمایه‌گذاران هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. این شیوه مبتنی بر دریافت یک کارمزد ثابت و ناچیز بابت مدیریت سبد و دریافت کارمزد متغیر متناسب با منافع مشتری یا سرمایه‌گذار به شرط عبور از یک نرخ توافقی سود است که به جذابیت سبدگردانی می‌افزاید؛ زیرا سرمایه‌گذاران تحمل هزینه متناسب با سود حاصل شده را منطقی‌تر از پرداخت هزینه ثابت می‌دانند. اصلی‌ترین ویژگی سبدگردانی در بهره‌گیری از توانمندی حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری است. این امر موجب می‌شود تا تمام تصمیم‌های دریافت شده در نهایت وسواس و دقت باشد و نظارت‌های دقیقی بر گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه شود که همین امر سبدگردانی را نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی یا از طریق سایر نهادهای بازار سرمایه متمایز می‌کند. از مهم‌ترین مزیت‌های سبدگردانی می‌توان به استفاده از تجربه و تخصص کارشناسان و خبرگان سبدگردانی در کارگزاری، کاهش ریسک سرمایه‌گذار در قیاس با اقدام خود فرد، استفاده از حداکثر سود و بازده سهام، دسترسی به بازار و آگاهی از وضعیت بازار سرمایه، امکان شرکت در عرضه‌های اولیه، امکان تشکیل پرتفوی متنوع بهینه و آگاهی از وضعیت مالی و عملیاتی شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار اشاره کرد.

با این حال، برای تشویق و ترغیب حضور سرمایه‌گذاران در بخش بورس و سهام و توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش ، بازار سرمایه باید به توسعه فرهنگ سهامداری بپردازد و این هیجان معاملاتی در بازار سرمایه می‌تواند در رسیدن به بخشی از این هدف کمک کند. اگر با توسعه فرهنگ سهامداری ، سرمایه گذاری در بورس افزایش یابد ، تولید ملی رونق می گیرد و چنانچه تولید ملی در یک کشور افزایش یابد ، توسعه اقتصادی در آن کشور اتفاق می افتد. نتایج رشد و توسعه اقتصادی عبارتند از : 1-  افزایش ثروت مردم ، 2- توسعه رفاه افراد جامعه ، 3-  فقرزدایی ، 4- ایجاد اشتغال ؛ که  در راستای عدالت اجتماعی هستند و اجرای برنامه‌های رفاهی و توسعه‌ی عدالت اجتماعی در کشور و حمایت از شهروندان در برابر بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، امنیت درآمد و امید به آینده برای آحاد مختلف جامعه به‌ ویژه اقشار آسیب پذیر، تقویت شده و موجب آرامش درونی و نظم و ثبات اجتماعی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =