بیمه

در سال گذشته افزایش قیمت خودورها بر بخش بیمه این بازار تاثیرمثبت گذاشت، به‌گونه‌ای که علاوه‌بر صدور الحاقیه بیمه بدنه خودرو توسط شرکت‌های بیمه، برخی رانندگان برای دریافت بیمه بدنه خودرو هم اقدام کردند تا از گزند خسارت تصادف در امان بمانند اما این وضع در سال 98 تغییر کرده است.

به‌گفته یک کارشناس بیمه، امسال تعداد مراجعه‌کنندگان به شرکت‌های بیمه برای اخذ بیمه بدنه تغییری نداشته و تب سال گذشته برای این نوع بیمه حتی درباره خودروهای وارداتی‌ها هم کاهش یافته و به قول معروف به عرق سرد نشسته است.

به گزارش «اخبار خودرو»، بیش از یک سال است که بازار خودرو، روزهای ناآرام و پرتلاطمی را می‌گذراند که البته با تبعات زیادی همراه بوده ازجمله دغدغه برخی مالکان خودرو نسبت‌به خسارت‌های ناشی از تصادف. البته بیمه کشور هم از ترکش‌های بازار قیمت خودرو درامان نمانده و نرخ بیمه شخص ثالث و بدنه افزایش چشمگیری داشته است.

در همین شرایط، از اوایل سال 97 تعداد مراجعه‌کنندگان به شرکت‌های بیمه برای اخذ بیمه بدنه بالا رفت و به نوعی وزن دریافت بیمه بدنه خودرو با وجود اختیاری بودن آن افزایش یافت.  بااین‌حال در سال گذشته بیشتر مالکان خودرو باتوجه به افزایش برق‌آسای قیمت خودرو مجبور شدند نسبت‌به اخذ دوباره الحاقیه بیمه‌نامه بدنه خودرو خود اقدام کنند.

بیمه‌مرکزی هم بارها به مالکان خودرو توصیه کرد مبلغ بیمه بدنه را متناسب با گرانی‌های اخیر واقعی کنند. بر همین اساس بیمه‌مرکزی تمهیدی برپایه  ماده ۱۰ قانون بیمه پیش‌بینی کرد، به این معنا درصورتی‌که اگر خسارت مالی به کمتر از قیمت واقعی خود بیمه‌شده باشد، بیمه‌گر در زمان بروز خسارت متناسب با مبلغ بیمه‌نامه مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

 بیمه بدنه هنوز لوکس محسوب می‌شود  

درباره همین تحولات علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه با اشاره به اینکه ملاک نرخ بیمه بدنه بر اساس ارزش ریالی خودرو است و باتوجه به افزایش قیمت خودرو از سال گذشته، بیشتر مالکان خودرو نسبت‌به اخذ الحاقیه بیمه بدنه خودرو اقدام کرده‌اند به «دنیای‌خودرو» گفت: «سال گذشته با توجه به بالارفتن قیمت خودرو، نرخ بیمه بدنه هم افزایش یافته است و به‌همین‌دلیل بیشتر شرکت‌های بیمه از صاحبان خودرو درخواست کردند نرخ بیمه بدنه خود را افزایش دهند.»


حسینی با تاکید بر اینکه بیمه بدنه برای صاحبان خودرو ضروری است، توضیح داد: «شرکت‌های بیمه بر اساس بیمه بدنه خودرو، خسارت را پرداخت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر خودرویی سال گذشته 80میلیون‌تومان ارزش داشته، نرخ بیمه بدنه بر اساس این قیمت است نه بر اساس ارزش فعلی آن در بازار. ضمن اینکه باتوجه به افزایش چشمگیر قیمت خودرو بهتر است مالکان بیمه بدنه خودرویشان را به‌روز و در صورت نداشتن بیمه بدنه نسبت‌به اخذ آن اقدام کنند تا درصورت تصادف متضرر نشوند. 

همچنین ضروری است صاحبان خودروهای گران و وارداتی هم بیمه بدنه خودرو خود را اخذ کرده تا هنگام وقوع تصادف و مقصر بودن در حادثه نسبت‌به دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام کنند.»

این کارشناس بیمه درباره آمار مراجعه‌کنندگان دارندگان خودرو به شرکت‌های بیمه برای اخذ بیمه بدنه نسبت‌به سال گذشته توضیح داد: «امسال تعداد مراجعه‌کنندگان به شرکت‌های بیمه برای اخذ بیمه بدنه تغییری نداشته و تب سال گذشته برای بیمه بدنه حتی درباره خودروهای وارداتی‌ها هم کاهش یافته است. ضمن اینکه برخی مالکان خودرو هنوز به چشم یک بیمه لوکس به بیمه بدنه خودرو نگاه می‌کنند و به دنبال اخذ آن نیستند.»

حسینی در پایان گفت: «نرخ بیمه بدنه اساس نوع خودرو، سال تولید و ارزش وسیله‌نقلیه متفاوت است. این بیمه دو نوع براساس پوشش اصلی و تکمیلی دارد. در نوع اصلی تصادفات و سرقت را پوشش می‌دهد و در نوع تکمیلی مواردی مانند بلای طبیعی، آتش سوزی و سرقت قطعات را پوشش می‌دهد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =