تاکسی‏ های آنلاین

طناب‌کشی تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری‌ها همچنان ادامه دارد. تاکسی‌های اینترنتی تلاش می‌کنند زیر سایه قانون، استقلال خود را حفظ کنند شهرداری نیز تمام‌قد ایستاده است تا سایه خود را بر سر این صنف بیندازد.

به گزارش «اخبار خودرو»، هفته گذشته، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نوید داد پیش‌نویس آیین‌نامه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی در وزارت کشور تهیه شده است و با ابلاغ این آیین‌نامه توسط شورای عالی ترافیک، تاکسی‌های اینترنتی تحت‌نظارت شهرداری قرار می‌گیرند. موضوعی که مدیرعامل شرکت اسنپ، ضمن تایید آن‌ تاکید می‌کند نظارت منطقی و قانونی شهرداری‌ها به معنای حق آنها بر صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی نیست.  

تاکسی‌های اینترنتی درچند سال اخیر چنان جای خود را در رفت‌وآمدهای مردم باز کرده‌اند که نه‌تنها در برخی موارد منجر به انزوای آژانس‌های مسافرتی شده‌اند بلکه حتی در مواردی جای تاکسی‌ها را نیز گرفته‌اند. این اقبال، شهرداری را به تلاش برای نظارت بر آن‌ها واداشته است.

شهرداری‌ها مجاز به خلق مجوز جدید برای تاکسی‌های اینترنتی نیستند

معاون حمل‌ونقل شهرداری اعلام کرده است برای آغاز نظارت شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی تنها منتظر ابلاغ حکم شورای عالی ترافیک هستیم.

ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» تاکید می‌کند: «تاکسی‌های اینترنتی با استناد به دستورالعمل نظارتی با نظارت منطقی شهرداری موافقند، ولی اگر صدور مجوز فعالیت این کسب‌وکار به‌دست رقیب سنتی‌شان بیفتد، درنهایت منجر به از دست رفتن ماهیت اینترنتی‌ها خواهد شد.»

وی توضیح می‌دهد: «تاکسی‌های اینترنتی، مجوز خود را از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی دریافت کرده‌اند و نیازی به هیچ مجوز دیگری ندارند.»

 جبران کسری بودجه از محل تاکسی‌های اینترنتی

 به‌رغم آنکه تاکسی‌های اینترنتی حاضر نیستند از شهرداری‌ها مجوز جدیدی بگیرند، اما اعلام کرده‌اند نظارت‌های قانونی و منطقی را در چارچوب فعالیت‌هایشان می‌پذیرند.

علاقبند درخصوص اصرار شهرداری بر صدور مجوز می‌گوید:« شهرداری به‌دنبال آن است هزینه‌ای را به تاکسی‌های اینترنتی اعلام کند و کسری بودجه‌ خود را از تاکسی‌های اینترنتی بگیرد که این امر، توقعی دور از ذهن است. ما حاضر به پرداخت عوارض در چارچوب استفاده‌ از امکانات شهری مانند چراغ راهنما، آسفالت و دیگر خدمات شهری که شهرداری ارائه می‌دهد، هستیم. مانند عوارضی که تاکسی‌های زرد پرداخت می‌کنند، اما مساله این است که معاونت حمل‌ونقل شهرداری رقم‌های بالاتری را در نظر دارد.»

به اعتقاد وی، معاونت حمل‌ونقل در نظر دارد با تحمیل هزینه بر تاکسی‌های اینترنتی، قیمت خدمات را افزایش دهد تا مقرون به صرفه نباشند که با اجرای این شیوه مردم به سمت استفاده از مترو و اتوبوس سوق داده می‌شوند. در حالی که این دیدگاه درست نیست، چراکه تاکسی‌های اینترنتی جایگزین مترو و اتوبوس نیستند و قیمتشان به نحوی است که مردم به جای خودرو شخصی از آن استفاده می‌کنند.

علاقبند با اشاره به سازوکار قیمت‌گذاری اسنپ می‌گوید:« آنچه موجب اقبال تاکسی‌های اینترنتی شده، قیمت‌گذاری پویای آن است و درنهایت میزان عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند. اما شهرداری اصرار دارد با سازوکارهای قیمت‌گذاری سنتی نرخ تاکسی‌های اینترنتی را کنترل کند. 
البته چنین کاری به هیچ عنوان عملی نیست زیرا در این صورت قطعا تاکسی‌های اینترنتی مزیت رقابتی خود را از دست خواهند داد.»

به‌گفته مدیرعامل اسنپ تلاش مجموعه شهرداری، تعیین سقف برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی است که این اقدام به بی‌پاسخ ماندن بخشی از درخواست‌های سفر منجر خواهد شد.

دریافت مصوبه دولت

تهیه دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی مدتی است محل بحث و بررسی شد به همین‌دلیل درحال‌حاضر وزارتخانه‌های کشور و صمت با حضور اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی دستورالعملی را تهیه کرده‌اند که مدیرعامل اسنپ می‌گوید ۸۰درصد محتوای آن مورد توافق است:« اما شهرداری به‌دنبال دریافت مصوباتی از دولت است. این در حالی است که در مذاکرات به نقاط قابل‌قبولی رسیده‌ایم. اما شهرداری معتقد است نباید از موضع مساوی مذاکره کنیم و می‌خواهند صدور مجوزهای ما را به دست بگیرند.»

در عین حال شهرداری تلاش می‌کند حیطه مدیریتی خود را توسعه دهد. علاقبند می‌گوید:« تلاش می‌کنیم این اتفاق نیفتد و در این میان باتوجه به عملکرد شهرداری در مدیریت تاکسی، مترو و اتوبوس به نظر می‌رسد معاونت علمی رئیس‌جمهور، وزارتخانه‌های صمت، ارتباطات و راه مخالف چنین اعمال قدرت‌هایی هستند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =