خودروهای برجامی

به‎رغم گذشت یک سال از تحریم‌ها کیفیت محصولات خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل نه‎تنها با افت کیفیت مواجه نشده بلکه در برخی خودروها حفظ شده یا افزایش پیدا کرده است

به گزارش «اخبار خودرو»، سال 90 و 91 که تحریم‌ها شروع شده بود، کیفیت خودروها نسبت به قبل از آن افت بسیاری پیدا کرد. هنوز هم برای این ‌سال‌ها و یکی، دو سال بعد از آن مردم با وسواس بیشتری اقدام به خرید خودروهای دست‌دوم می‌کنند. تحریم‌ها قطعا روی کیفیت خودروها اثرگذار خواهد بود، اما به نظر می‌رسد هرچقدر در مسائل دیگر خودروسازان بدون برنامه با تحریم‌ها مواجه شدند، ظاهرا برای کیفیت خودروها برنامه دارند.

جدیدترین گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای سواری برای خردادماه سال جاری که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است، دو خودرو تولید داخل موفق به کسب تمام 5ستاره کیفی شدند. خودروهای باکیفیتی که به اسم خودروهای برجامی شناخته شدند و محصولی از برجام و رفع تحریم‌ها بودند. پژو2008 و سیتروئن سی‌3 دو خودرو به نمایندگی از دو خودروساز بزرگ کشورمان توانستند هر کدام 5ستاره کیفی دریافت کنند.
 

درخشش خودروهای داخلی در میان چهارستاره‎ها

اما در میان چهارستاره‌ها انبوهی از خودروهای داخلی را مشاهده می‌کنیم. روزگاری این خودروها به دلیل کیفیت بسیار پایین همواره یک یا دو ستاره دریافت می‌کردند، اما در شرایط فعلی و با سرمایه‌گذاری‌های بسیاری که خودروسازان طی این سال‌ها روی ارتقای کیفی آن‌ها انجام داده‌اند، موفق به افزایش کیفی و دریافت 4ستاره شده‌اند.

خودروهای دنا پلاس، پژو207، پارس‎تندر و تندرپلاس ازجمله خودروهای تولید داخل هستند که موفق به دریافت چهار ستاره کیفی از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده‌اند. برخی از این خودروها البته در شرایط فعلی و با خروج شرکای خارجی از صنعت ایران دیگر تولید نمی‌شوند و آن‎طور که شنیده‌ می‌شود، قرار است با قوای محرکه‌ ساخت داخل در آینده عرضه شوند. 

ویراژ پرستاره‎ها در سطح یک تا سه قیمت

گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بر اساس سطح قیمتی خودروها تقسیم شده است. در سطح یک قیمتی تنها دو خودرو دیده می‌شود؛ نیومزدا3 از شرکت بهمن‎موتور و سوزوکی گرندویتارا از شرکت ایران‌خودرو خراسان در این سطح قیمتی هر کدام 4 ستاره کیفی به دست آورده‌اند. خودروهایی که از آغاز تولیدشان همواره در سطح کیفی بسیار بالایی قرار داشته‌اند و طی این سال‌ها همچنان کیفیت خود را حفظ کرده‌اند.

در سطح قیمتی دوم نام 8خودرو دیده می‌شود؛ ایران‌خودرو در این بخش با سه خودرو پژو 2008، هایما اس7 اتوماتیک و هایما اس5 اتوماتیک بیشترین خودرو را دارد. این سه خودرو به ترتیب 5، 4 و 3 ستاره کیفی در اختیار دارند. سایپا با دو محصول سیتروئن سی‌3 و کیا سراتو دو خودرو در این سطح قیمتی دارد که به ترتیب 5 و 4 ستاره کیفی در اختیار دارند. کرمان‎خودرو دو خودرو جک اس5 و اس3 را با سه ستاره کیفی در سطح دوم قیمتی در اختیار دارد.

مدیران‎خودرو نیز ام‌وی‌ام ایکس 33 اس را با دو ستاره کیفی در این بخش عرضه کرده است. در سطح قیمتی 3 دو خودرو بی‌30 بهمن‎موتور و چانگان سی‌اس35 سایپا دیده می‌شود که هر کدام 4 ستاره کیفی دارند. این موضوع نشان می‌دهد این خودروها نسبت به دیگر خودروهای چینی ارزیابی‎شده در گزارش کیفی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

پرتیراژها با 2 یا 3 ستاره در سطح 4 و 5 قیمت

در سطح قیمتی 4 نیز تعداد 23 خودرو از شرکت‌های مختلف دیده‌ می‌شود؛ در این بخش نام 7 خودرو دیده می‌شود که به غیر از پارس‎تندر شرکت پارس‎خودرو مابقی خودروهایی هستند که ایران‌خودرو تولید می‌کند. خودروهای خانواده تندر90 و پژو 207 و دنا در این بخش حضور دارند. رانا، نیو ام‌وی‌ام 315، پژو206، دانگ‎فنگ، دنا، کوییک و پارس‎اتوماتیک در این سطح قیمتی با 3 ستاره کیفی جزو خودروهای نسبتا باکیفیت شناخته می‌شوند. اما خودروهای سمند، پارس، پژو405 و ساینا تیبا همگی جزو خودروهای دوستاره در جدول کیفی قرار دارند.

ضمن این‎که در سطح 5 قیمتی که ارزان‌ترین خودروهای کشور در آن قرار دارند، خودروهای  ساپیا 131 و 132 و 111 دیده می‌شوند که همگی دارای 2 ستاره کیفی هستند. به این ترتیب خودروهای شورای رقابتی سابق همگی همچنان جزو خودروهایی کم‎کیفیت هستند و البته همچنان جزو پرتیراژترین خودروهای کشور به حساب می‌آیند. با این‎حال بر اساس سختگیری‎های کیفی نهادهای نظارتی و برنامه‎های خودروسازان برای ارتقای کیفیت، دیگر خودرو تک‎ستاره در جدول کیفیت وجود ندارد.

ایستادگی کیفی در برابر تحریم‎ها

به این ترتیب به‎رغم گذشت یک سال از تحریم‌ها و افزایش فشار بر خودروسازان کیفیت محصولات خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل نه‎تنها با افت کیفیت مواجه نشده بلکه بعضا در برخی خودروها حفظ شده یا افزایش پیدا کرده است.

این موضوع می‌تواند نشان‎دهنده آن باشد که با وجود مشکلات مربوط به تحریم‌ها در صورتی که عزم ملی وجود داشته باشد، می‌توان به حفظ کیفیت محصولات خودروسازان امیدوار بود. چراکه اثرات همکاری‎های برجامی هنوز در گزارش کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نمایان است.

 زیرا کیفیت خودروهای برجامی که در سطحی بالا و مطابق استانداردهای اروپا بوده‎اند تا حدودی به خودروهای دیگر هم تسری پیدا کرده است. تنها نکته منفی تداوم تولید برخی خودروها مانند پراید و پژو405 است که طبق برنامه قبلی قرار بود از خط تولید خارج شوند، اما این را نیز باید در نظر گرفت که همین خودروهای پرتیراژ مبتنی بر پلتفرم‎های قدیمی هستند که در شرایط حاضر بقای صنعت و بازار خودرو را حفظ کرده‎اند. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    2 0
    به نظر شما و مردم ایا پراید 2 ستاره است؟ مسخره ترین نتایجی است که وزارت صنعت منتشر کرده است و با همین نتایج کشور و صنعت خودرو رو به نابودی کشانده اند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =