سرمایه‌گذاری‌های مشترک فورد و فولکس‌واگن برای توسعه فناوری‌های خودران و الکتریکی

جو هنریکس رئیس هیات مدیره خودروسازی فورد گفته حدود 4 سال زمان خواهد برد تا فورد خودرویی الکتریکی براساس پلت‌فرم MEB طراحی و کارخانه خود را در اروپا برای ساخت این خودرو تجهیز کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در ادامه موج همکاری‌های میان خودروسازان بزرگ جهان قرار شده که فورد موتور در کارخانه خود واقع در کلن آلمان خودروهایی الکتریکی را براساس پلت‌فرم الکتریکی MEB گروه فولکس‌واگن تولید کند و از سوی دیگر فولکس‌واگن 2.6میلیارد دلار را در واحد خودروهای خودران آرگو ای‌آی فورد سرمایه‌گذاری کند. این اقدامات بخشی از ائتلاف و همکاری گسترده میان دو خودروساز برجسته اروپایی-آمریکایی است که روز جمعه توسط هربرت دایس و جیم هکت مدیرعاملان این دو شرکت در نیویورک اعلام شد. 

تامین پلت‌فرم الکتریکی

براساس گزارش‌هایی که منتشر شده همکاری میان این دوخودروساز شامل مواردمختلفی خواهد شد. یکی از این موارد به بهره‌برداری فورد از تولکیت افزونه‌ای فولکس‌واگن موسوم به MEB در طراحی و ساخت خودروهای خود برای بازار اروپا مربوط می‌شود. این محصولات قرار است در مرکز توسعه و ساخت فورد در   آلمان در نزدیکی شهر کلن طراحی و ساخته شوند.

در همین راستا فولکس‌واگن متعهد شده تا قطعات پلت‌فرم MEB و اجزای مورد نیاز برای خودروهای برقی را برای فورد تامین کند. فورد گفته که انتظار دارد بالغ بر 600هزار خودروی الکتریکی را که براساس پلتفرم MEB ساخته شده‌اند، ظرف یک دوره 6 ساله که از سال 2023 آغاز می‌شود راهی بازار اروپا کند. فورد گفته که یک محصول جدید الکتریکی را نیز برای این بازار در نظر گرفته است. 

جو هنریکس، رئیس هیات مدیره خودروسازی فورد گفته حدود 4 سال زمان خواهد برد تا فورد خودرویی الکتریکی براساس پلتفرم MEB طراحی و کارخانه خود را در اروپا برای ساخت این خودرو تجهیز کند.

تحلیل‌گران موسسه سیتی بر این باورند که اعطای مجوز استفاده از پلتفرم MEB فولکس واگن به فورد اقدامی «تحول‌بخش» برای هر دو خودروساز خواهد بود.

آنگس توئیدی، تحلیل‌گر موسسه سیتی در یادداشتی که چهارشنبه گذشته منتشر کرد نوشت: «به احتمال زیاد این همکاری مزایایی بی‌چون‌وچرا را برای فولکس‌واگن به ارمغان خواهد آورد.»

سرمایه‌گذاری روی الکتریکی‌ها

فولکس‌واگن از سال 2016 چیزی حدود 7میلیارد دلار را بر پلتفرم MEB خود سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت قصد دارد از این پلتفرم به عنوان سازه 15میلیون خودرو برای برخی از برندهای زیرمجموعه خود یعنی فولکس‌واگن، آئودی، اشکودا و سئات استفاده کند و مدل‌های مختلف هاچ‌بک، سدان، کراس‌اوور و مینی‌ون‌ را ظرف یک دهه آینده با این پلت‌فرم راهی بازار کند.

نخستین محصولی که با این پلت‌فرم عرضه خواهد شد خودرو فولکس‌واگن ID3 خواهد بود که برای نخستین بار در سپتامبر امسال در نمایشگاه فرانکفورت عرضه خواهد شد.

با انتشار قرار این همکاری که در روز جمعه اعلام شد فورد به نخستین خودروساز بزرگ جهانی بدل می‌شود که مجوز استفاده از پلت‌فرم جدید فولکس‌واگن را دریافت می‌کند.

هربرت دایس گفته که فورد به صورت مرحله به مرحله بهای استفاده از این پلت‌فرم را به فولکس‌واگن پرداخت خواهد کرد. همکاری با فولکس‌واگن برای ساخت خودروهای الکتریکی در اروپا بخشی از تلاش نافرجام فورد است که پیش‌تر 11.5میلیارد دلار هزینه را بر آن تحمیل کرد. 

آقای هینریکس گفته که همکاری با فولکس‌واگن برنامه‌های فورد را برای رونمایی از دوخودرو الکتریکی در ایالات متحده تحت تاثیر قرار نخواهد داد؛ فورد از قبل اعلام کرده قصد دارد یک نسخه الکتریکی پیکاپ F-150 و یک کراس‌اوور الکتریکی جدید را که با الهام از موستانگ طراحی کرده و احتمالات «مچ ای» نام‌ خواهد گرفت به بازار آمریکا عرضه کند. 

کمک به توسعه هوش مصنوعی

از سوی دیگر فولکس‌واگن هم اعلام کرده که در واحد هوش مصنوعی فورد که به توسعه فناوری خودران مشغول است و با نام آرگو ای‌آی شناخته می‌شود یک سرمایه‌گذاری 2.6میلیارد دلاری را انجام خواهد داد که یک میلیارد دلار از این رقم به صورت یک‌جا و مستقیم صورت خواهد گرفت.

واحد رانندگی هوشمند خودران فولکس‌واگن (AID) که توسط آئودی اداره می‌شود و در مونیخ واقع است و ارزشی معادل 1.6 میلیارد دلار دارد؛ به مقر جدید آرگو ای‌آی بدل خواهد شد. AID حدود 200 نفر کارمند دارد و عمده فعالیت‌های آن به توسعه فناوری‌ خودران برای گروه فولکس‌واگن مربوط می‌شود. با ادغام این دو واحد آرگو ‌ای‌آی در مجموع 700نفر کارمند را در اختیار خواهد داشت.

ارگو ای‌آی بر توسعه سیستم خودران سطح 4متمرکز است که عمدتا برای خدمات سفرهای اشتراکی و خدمات تحویل کالا در نواحی پرتردد شغلی به کار گرفته خواهد شد. فولکس‌واگن اعلام کرده که ظرف سه سال آینده 500میلیون دلار از سهام آرگو ای‌آی را خریداری می‌کند.

فورد هم در این مدت 600 میلیون دلار از 1 میلیارد سرمایه‌ متعهدشده باقی‌مانده را به آرگو ای‌آی پرداخت خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید آیا در آینده همکاری‌های این دو خودروساز بزرگ و باتجربه ابعاد دیگری پیدا خواهد کرد یا نه. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =