ایران‎ خودرو

استفاده از ابزار تجدید ارزیابی در شرکت‎های تابعه گروه ایران‎خودرو در صورت تصویب هیات‎مدیره هر شرکت منتج به اصلاح ساختار مالی آن شرکت‌ها نیز خواهد شد

قائم‎مقام ارشد گروه صنعتی ایران‎خودرو برنامه خروج این شرکت از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و اصلاح ساختار مالی را اعلام کرد. بنا برنص صریح ماده 141 قانون تجارت، «اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‎مدیره مکلف است بلافاصله برای برگزاری مجمع عمومی فوق‎العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت، موردشور و رأی واقع شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگر مجمع مزبور رأی به انحلال ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون، سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد و درصورتی‎که هیات‎مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‎العاده مبادرت نکند و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد شود، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند.» اما بنا بر آن‎چه از سوی عباس ملکی طهرانی، قائم‎مقام ارشد گروه صنعتی ایران‎خودرو اعلام شده است، این خودروساز بزرگ کشور در آستانه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود از افزایش سرمایه براساس تجدید ارزیابی دارایی‌های خود خبر داده که به منزله خروج از شمول ماده قانونی مذکور است.

راهکاری معقول و منطقی در راستای حمایت از تولید

به گفته ملکی طهرانی، شرکت ایران‎خودرو با استفاده از قانون مصوب ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید داخلی نسبت به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود پس‌از تایید دستگاه‌های ذی‌ربط و طی مراحل قانونی اقدام و ارزش دارایی‌های خود را به روز خواهد کرد. وی تصریح کرد: «منابع جدید مالی حاصل از این تجدیدارزیابی پس از طی مراحل قانونی به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور خواهد شد.»

     قائم‎مقام ارشد گروه صنعتی ایران‎خودرو افزود: «استفاده از ابزار تجدید ارزیابی در شرکت‎های تابعه گروه ایران‎خودرو در صورت تصویب هیأت‎مدیره هر شرکت منتج به اصلاح ساختار مالی آن شرکت‌ها نیز خواهد شد.»

به نظر می‎رسد راهکار شرکت ایران‎خودرو در مقایسه با راهکار دیگر شرکت‎هایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت می‎شوند، راهکار معقول‎تر و منطقی‎تری باشد. برخی شرکت‎ها ترجیح می‌دهند با روش‌هایی شبیه تهاتر یا واگذاری بدهی‌ها به بدهکاران، بخشی از سرمایه اصلی را حفظ کنند، اما در راهکاری که ایران‎خودرو اتخاذ کرده است، منابع جدید مالی به حساب افزایش سرمایه شرکت منظور خواهد شد و پشتیبان بقای تولید داخلی خواهد بود.

ضرورت حمایت دولت با معافیت‎های مالیاتی

بنا بر آن‎چه قائم‎مقام ارشد گروه صنعتی ایران‎خودرو اعلام کرده است، اصلاح ساختار مالی گروه از طریق تسهیل در دسترسی به منابع مالی جدید بخشی از مشکلات نقدینگی در تامین و تدارک مواد اولیه و افزایش تولید را حل می‌کند که به نوبه خود به افزایش عرضه خودرو و کنترل قیمت های بازار خواهد انجامید.

در همین راستا، انتظار می‎رود دولت نیز با اقداماتی همچون تسریع در ارائه تسهیلات 7هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو با شرایط مناسب، معافیت‎های مالیاتی و همچنین بخشودگی جرایم بانکی، به کمک خودروساز بیاید تا صنعتگران بخش خودرو و قطعات را در شرایطی که این صنایع هدف مستقیم تحریم‎های زورگویانه آمریکا قرار گرفته است و نیز در سالی که با نام «رونق تولید» سپری می‎کنیم، به عنوان سربازان جنگ اقتصادی مورد حمایت قرار دهد.

در این صورت، کمبود سرمایه خودروساز تا رسیدن به مقدار مناسب، از راه اعطای تسهیلات، معافیت مالیاتی و بخشودگی جرایم بانکی تامین خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =