کد خبر: 225702
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید

برپایی نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید را باید به فال نیک گرفت و تلاش کرد تا وابستگی‌ها به خارج را به حداقل رسانید و باید اراده صرف فعل «خواستن» را داشت.

به گزارش « اخبار خودرو » ، حسین نظریان در سرمقاله امروز (شنبه – 29 تیرماه ۱۳۹۸ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « برگزاری نمایشگاه فرصت های ساخت داخل » پرداخت.

رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

برگزاری نخستین نمایشگاه 4روزه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، زمینه مناسبی برای ارتقای توانمندی‌های صنعتی کشور و فرصتی برای به حداقل رساندن نیاز به خارج است.هرچند این نمایشگاه شمول عام داشته، برای تمامی رشته‌های صنعتی مانند صنایع معدنی، نفت و گاز و پتروشیمی، خودرو و... است، اما در این مقال تنها به تاثیرات آن بر صنعت خودرو و قطعه‌سازی می‌پردازیم.

در غرفه‌های خودرویی قطعات مختلف مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی به معرض نمایش گذاشته و از صنعتگران داخلی دعوت شده است تا در صورت توانایی اقدام به ساخت داخل کردن آن‌ها کنند.

در اینجا باید یادآور شد که صنعتگران داخلی‌طی 3دهه توانمندی‌های خود را برای تولید قطعات مکانیکی و الکتریکی به اثبات رسانده‌اند و تنها ضعف بزرگ و به عبارت دیگر ناتوانی آن‌ها در تولید قطعات الکترونیکی است. این در حالی است که از سال‌ها پیش بنابه دلایل عدیده و توسعه‌گرایانه در کشورهای گوناگون تولید خودروها از قالب مکانیکی به مکاترونیکی سوق داده شده که تولید خودروهای تمام‌برقی و خودران نمونه بارز آن‌هاست.

صنعت خودرو و صنعت قطعه‌سازی ایران ربع قرن گذشته را به غفلت گذراندند و فرصت‌سوزی کردند وگرنه می‌توانستند در سال‌های گذشته با خرید امتیازات مربوطه یا «جوینت»‌شدن با شرکت‌های خارجی، قطعات الکترونیک را هم ساخت داخل کنند و هم‌اکنون که شرایط سخت شده است، از خارج بی‌نیاز باشند. 

علاوه‌بر آن صنایع الکترونیک کشور هم در سال‌های گذشته به دلیل سیاست‌گذاری‌های نامناسب نتوانست همگام با تحولات صنعت خودرو در این زمینه موفق عمل کند و در تولید انواع ECU  که هم در صنعت خودرو و هم در صنایع دیگر کاربرد دارد، اقدام مثبتی کند.

اگر به موضوع دپوشدن دهها هزار دستگاه خودرو تولید داخلی به دلیل نقص قطعه یا قطعات درست توجه کنیم، خواهیم دید هنوز هم خودروهایی که بیش‌از ربع قرن در خط تولید خودروسازان ما قرار دارند، به تفاوت ارزبری داشته و این امر مربوط‌به قطعات الکترونیکی است.

وجود ضعف و قبول آن نشانه اخلاق کاری مثبت است. مهم آن است که در رفع آن با بررسی‌های همه‌جانبه اقدام کنیم. بنابراین برپایی نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید را باید به فال نیک گرفت و تلاش کرد تا وابستگی‌ها به خارج را به حداقل رسانید و باید اراده صرف فعل «خواستن» را داشت.

...ورنه ما هم به قدر چینی‌ها
بهره داریم ز هوش و استعداد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =