قطعه سازان

کسری صنعت قطعه‌سازی به 15هزار میلیارد تومان رسیده است

به گزارش «اخبار خودرو»، پرداخت تســهیـلات 844میلیون یورویی، مصوبه سال گذشته دولت بعد از عبور از سال 97 هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و بانک‌ها هم از پرداخت آن با توجه به شرایط مورد نظر خودروسازها سر باز می‌زنند.

اگر تسهیلات به موقع پرداخت می‎شد، امروز صنعت خودرو کشور با 180هزار خودرو ناقص کف کارخانه مواجه نبود. درحال‎حاضر نیز مهلت اعطا و دریافت این تسهیلات به پایان رسیده است. برای آن‎که بدانیم آیا مهلت اجرای مصوبه دولت در این خصوص تمدید می‌شود یا نه و چقدر تزریق آن می‌تواند معضلات صنعت خودرو را برطرف کند، سراغ آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و همچنین محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفتیم که در ادامه گفت‌وگو «دنیای‌خودرو» با آن‎ها را خواهید خواند.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی

تکمیل خودروهای ناقص در‌صورت تامین منابع مالی 4ماه زمان می‎برد

 مهلت استفاده از تسهیلات 844 میلیون یورویی به اتمام رسیده است. با توجه به جلسه‌ای که اواخر هفته گذشته با نمایندگان مجلس داشتید، سرانجام پرداخت این تسهیلات به کجا رسید؟

زمان دریافت این تسهیلات 31خردادماه سال جاری به پایان رسید و حالا بانک مرکزی قول داده است که دوباره مهلت استفاده از آن را تمدید کند. در رابطه با نحوه پرداخت این تسهیلات باید بگویم بر اساس درخواست تقاضاکننده تسهیلات و گیرنده تسهیلات قرار است بازپرداخت یورویی یا به نرخ ریال و با نرخ تسهیلات مصوب بانک‌مرکزی باشد. البته هنوز تصمیم‌گیری درباره نحوه پرداخت تسهیلات قطعی نشده و قرار است اواسط هفته جاری زمان شروع پرداخت تسهیلات باشد. بر همین اساس، مهلتی که برای دریافت تسهیلات به پایان رسیده بود، دوباره تمدید می‌شود. اما درخصوص نحوه پرداخت این تسهیلات که یورویی باشد یا ریالی، قرار است بانک مرکزی اثرات تورومی را بررسی کند و درصورت امکان به همان نحوه‌ای که وام‎گیرنده می‌خواهد، تسهیلات اختصاص داده شود. 

 با این تفاصیل آیا امیدی به پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ مرکزی است؟

بله؛ هست. اما همه چیز از اواسط هفته جاری مشخص می‌شود. تنها مساله‌ای که وجود دارد این است که در نحوه بازپرداخت تسهیلات که یورویی باشد یا معادل ریالی آن در نظر گرفته شود، هنوز اختلافاتی بین دریافت‎کنندگان وام با بانک مرکزی وجود دارد.

 فکر می‌کنید از زمانی که تسهیلات پرداخت شود، بتوان طی یک‎ماه خودروهای ناقص را تکمیل و روانه بازار کرد؟

نه؛ 40 روز هم برای تکمیل خودروها ناکافی است. به زمان بیشتری برای این‎که خودروهای کف کارخانه تجاری شوند، نیاز است. 

 پس با این شرایط بعد از دریافت تسهیلات از سوی خودروسازان چقدر زمان می‌برد تا خودروهای ناقص تکمیل شوند؟

در بهترین شرایط که تسهیلات پرداخت شود، خودروهای ناقص در کمتر از 4 ماه تکمیل نمی‌شوند. چراکه بعد از پرداخت تسهیلات ابتدا باید تولیدات جاری کارخانه‌ها بدون کسری شروع شود. سپس باتوجه به وجود 15هزار میلیارد تومان کسری در صنعت قطعه‌سازی کار تکمیل خودروهای ناقص کلید خواهد خورد. بنابراین در صورتی که خودروساز بخواهد هر دو کار یعنی تکمیل خودروهای ناقص و تولید جاری را با هم پیش ببرد، در بهترین شرایط خودروهای ناقص در کمتر از 4ماه تکمیل نمی‌شوند، مگر این‎که 15هزارمیلیاردتومان کسری قطعه‌سازان تامین و تسهیلات 844میلیون یورویی هم به‎موقع تزریق شود تا کمی سرعت تکمیل خودروهای ناقص و تولید خودرو جدید در کارخانه‌ها سرعت بگیرد.

 درحال‎حاضر باتوجه به انباشت 180هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ دو شرکت خودروساز چقدر از دارایی خودروسازها به خاطر ناقص بودن مسدود شده است؟

14هزار میلیارد تومان ارزش خودروهای کف پارکینگ خودروسازی‌ها برآورد شده است و نمی‌توان تفکیک کرد که چقدر از این دارایی متعلق به مردم است که به‎صورت پیش‌فروش خودرو خریدند و چقدر از آن مربوط به خودروسازهاست که باید خودرو را بفروشند و پول بگیرند. درحال‎حاضر هم باید عمده بدهی‌ها با قطعه‌سازان تسویه شود تا خودروهای ناقص تکمیل شوند. بنابراین ترکیبی از پول مردم و خودروساز به دلیل ناقص بودن خودروها مسدود شده است. 
 

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

خودروسازان برای افزایش نقدینگی به دنبال خصوصی‌سازی و فروش اموال مازاد باشند

 درحال‎حاضر اظهارنظرهای بسیاری درباره نحوه پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی به خودروسازان می‌شود. آیا سرانجام این تسهیلات پرداخت می‌شود؟

درحال‌حاضر وضعیت مالی بانک‌ها خوب نیست و این موضوع هم از چشم‌ها پنهان نمانده است. برای همین آن‌ها چندان تمایلی به پرداخت وام‌های سنگین همچون تسهیلات 844 میلیون یورویی ندارند. از همین رو پیشنهادم این است خودروسازها هرچه سریع‌تر اموال مازاد و کارخانه‌های کوچکی را که زیرمجموعه کارخانه‌های بزرگ‌تر هستند، بفروشند و نقدینگی‌شان را افزایش دهند. بعد هم ممکن است تسهیلات برسد و بخشی از مشکلات خودروسازان برطرف شود. درحال‎حاضر با توجه به شرایط بد اقتصادی و وضعیت بانک‌ها به نظر می‌رسد که تخصیص این تسهیلات کمی زمان‌بر باشد.

 آیا این بدان معناست که تسهیلات به خودروسازی تزریق می‌شود اما ممکن است کمی زمان‌بر باشد؟ 

بله؛ اما همان‎طور که گفتم بانک‌ها چندان رغبتی به تامین مالی خودروسازان از طریق تسهیلات ندارند. به‎هرحال وضعیت بانک‌ها خوب نیست و این اشتباه خودروسازان بوده که با این همه کسری منابع مالی مواجه شدند. الان هم این پول مردم است که در بانک قرار دارد و متعلق به دولت نیست که به‎سادگی بتواند برای آن تصمیم‌گیری کند. ‌برای همین تخصیص آن زمان‌بر است. 

 به موضوع فروش اموال بازار خودروسازان اشاره کردید، آیا ارزش این اموال به قدری است که بتواند مجموع زیان انباشته و بدهی‎های نجومی خودروسازان را جبران کند؟

بله؛ به‎طور حتم آن‌ها می‌توانند بخش مهمی از این نیاز را با فروش اموال مازاد تامین کنند. چراکه مابه‌التفاوت دارایی خودروسازان با بدهی‌هایشان چندان زیاد نیست. به هرحال آن‌ها در دوره‌ای اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند که امروز به این‎جا رسیده‌اند و پول‌هایشان مسدود شده است. در صورتی که خودروسازان هرچه سریع‌تر اموال مازادشان را نفروشند، زمان زیادی نمی‌گذرد که مشکلات این صنعت بیشتر می‌شود و ممکن است دیر شود. 

 اگر خودروسازها می‌توانند با فروش اموال مازاد، نقدینگی لازم را برای جبران زیان و پرداخت بدهی‌شان تامین کنند، پس چرا از اول دولت مصوبه پرداخت تسهیلات را مطرح کرد؟

درصورتی که تسهیلات به سرعت می‌رسید، خیلی زود خودروسازان می‌توانستند منابع مالی را افزایش دهند و مشکل را برطرف کنند. اما در شرایط فعلی، بانک‌ها هم منابع مالی کافی را برای پاسخگویی به نیاز خودروسازان ندارند. این اتفاق به کندی رخ می‌دهد. بنابراین در شرایطی که موجودی کافی نیست، خودروسازان برای رفع هرچه سریع‌تر مشکلاتشان باید به دنبال تامین مالی از طرق دیگر باشند. یکی از این شیوه‌ها هم همان‎طور که اشاره کردم فروش اموال مازاد است. 

 با این شرایط که بانک‌ها هم از موقعیت مالی خوبی برخوردار نیستند، به نظرتان این منابع مالی قابل تامین خواهد بود؟

در مرتبه اول این بانک‌ها هستند که باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند و فکر می‌کنم فقط بخشی از تسهیلات مصوب دولت پرداخت شود. اما با شرایطی که وجود دارد خودروسازها علاوه‌بر تامین نقدینگی بر اساس داشته‌ها باید خصوصی‌سازی بر اساس اصل 44 را اجرایی کنند و منابع مالی‌شان را از طریق سرمایه‎گذار جدیدی که می‌آید تامین کنند. 

 پس به نظر شما در مرحله نخست تامین مالی با فروش اموال مازاد و سپس خصوصی‌سازی است که می‌تواند به خودروسازان کمک کند، ‌درست است؟

بله؛ همین نظر را دارم. در این شرایط خودروسازان نباید دست روی دست بگذارند و منتظر تزریق منابع مالی از طرف دولت باشند. بلکه باید با منابعی که دارند باید دست به کار شوند و از طریق اصلاح سیاست‌های نادرست قبلی تولید را ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =