واردات خودرو

افت قیمت وارداتی‌ها به دلیل عرضه 5‌هزار خودرو آزادشده از گمرکات کشور است اما در صورت توقف ترخیص خودروهای مانده در گمرک، موج گرانی این بار بازار را بیشتر از گذشته تهدید خواهد کرد

به گزارش «اخبار خودرو»،سردرگمی خریداران خودروهای وارداتی در حالی هنوز ادامه دارد که دومین مهلت تعیین‎شده برای ترخیص این خودروها از سوی هیات دولت در تاریخ 16 تیرماه به پایان رسیده است. اما این مهلت شش‌ماهه به دلیل سرعت کند برخی از نهادهای اجرایی و تصمیم‌گیران میانی نتوانست حتی 50 درصد از این خودروها را به دست مالکان آن‌ها برساند.

حال نیز که شرکت‌های واردکننده خودرو درخواست تمدید مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی را مطرح می‌کنند، هیات دولت به‌رغم پیگیری‌ها و مکاتبات انجام‎شده هنوز نظر خود را اعلام نکرده است و تنها خبرهایی از دفتر وزیر صنعت‌، معدن و تجارت مبنی بر قول مساعد دولت برای تمدید اعتبار زمانی دستورالعمل اجرایی در هفته آتی به گوش می‌رسد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران در همین راستا می‌گوید: «قول مساعد دولت برای تمدید مصوبه ترخیص وارداتی‌ها تنها راهگشای خودروهای دپوشده در انبارهای گمرک نیست. روند کند اجرایی مابین وزارت صمت و بانک مرکزی و سازمان حمایت دلایلی هستند که مانع ترخیص خودروهایی که بیش از 1.5 سال در انبارهای گمرک خاک می‌خورند، شده است.»

فرصت‎سوزی‎ها مانع از ترخیص همه خودروها شد

دادفر بیان می‎کند: «مهلت دستورالعمل اجرایی هیات دولت برای ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک 16 تیرماه به پایان رسید، اما تداوم اختلاف نظر بر سر ترخیص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرک و تاخیر سازمان حمایت در اعلام مابه‎التفاوت نرخ ارز 4200 تومان با نرخ ارز سامانه سنا، تعیین تکلیف خودروهای وارداتی را به معضلی جدی برای خریداران و واردکنندگان تبدیل کرده است.»

وی درخصوص چرایی ترخیص‎نشدن خودروهای معطل‏مانده در انبارهای گمرک می‎گوید: «این خودروها بیش‌از یک‌سال‌ونیم در انبارهای گمرک آماده ترخیص بوده‌اند و تعداد آمار ورودی مشخصی داشته‌اند. بر این اساس، شرکت‌های واردکننده و مالکان این خودروها انتظار داشتند حداقل کارهای اولیه ترخیص این خودروها که هماهنگی میان طرف‌های ذی‌مدخل این موضوع بوده است، اتفاق افتاده باشد که متاسفانه این‎طور نشد. درواقع، عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها موجب فرصت‎سوزی و اتمام مهلت ترخیص خودروها شد و بخش زیادی از خودروها باز هم پشت درهای گمرک باقی ماند.»

دادفر ادامه داد: «با توجه به پایان مهلت ترخیص خودروها و ترخیص کمتر از یک‎سوم خودروهای دپوشده در گمرک، انجمن واردکنندگان طی نامه‌هایی به آقایان رحمانی، وزیر صنعت و جهانگیری، معاون‎اول رئیس‎جمهوری خواستار تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات از سوی هیات دولت شد. اما با وجود گذشت دو هفته از اتمام مهلت ترخیص و درخواست این انجمن تاکنون دولت با درخواست شرکت‌های واردکننده موافقت نکرده است. با این‎حال از دفتر وزیر صمت به ما اطلاع دادند که با توجه به قول مساعد دولتمردان برای همکاری، مصوبه ترخیص خودروها به احتمال زیاد در هفته آینده تمدید می‌شود.»

رقم مابه‎التفاوت با اعلام سازمان حمایت وجاهت قانونی پیدا می‎کند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ناهماهنگی در سیستم بانکی و سایر دستگاه‌های مرتبط اظهار داشت: «طی مهلت شش‎ماهه دولت روند ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک کند پیش‌ رفته و در نهایت تنها نزدیک به 5هزار خودرو از گمرکات امکان خروج پیدا کردند و همچنان 8هزار خودرو در گمرک باقی است و برای تعیین تکلیف این خودروها باید مصوبه دولت برای مدتی مشابه تمدید شود.»

وی افزود: «یکی از بزرگ‎ترین چالش‌هایی‌که واردکنندگان طی 6 ماه گذشته با آن مواجه بودند و تاکنون نیز در این ارتباط تعیین تکلیفی صورت نگرفته، مساله دریافت مابه‎التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی با نرخ حواله سامانه سنا و همچنین هزینه‌های مربوط با روند ترخیص است.» دادفر ادامه داد: «به علت تاخیر طولانی سازمان حمایت در اعلام نرخ مابه التفاوت نرخ ارز، شرکت‌های واردکننده مجاز شدند این مبالغ را از مشتریان خود به‎صورت علی‎الحساب اخذ کنند. البته پیش از دریافت باید لیست هزینه‌ها را به تایید سازمان حمایت می‌رساندند»

وی درخصوص لزوم تعیین تکلیف هرچه سریع‎تر مابه‎التفاوت نرخ ارز از سوی سازمان حمایت گفت: «متاسفانه هنوز سازمان حمایت در خصوص نرخ مابه‎التفاوت ارز هیچ اظهار نظری نکرده و همچنان خریداران باید مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند تا زمانی که سازمان حمایت این رقم را اعلام کند و پس از این زمان است که رقم مابه‎التفاوت برای شرکت‎ها وجاهت قانونی خواهد داشت.»

این مقام صنفی تاکید کرد: «انجمن واردکنندگان از سازمان حمایت خواسته است که هرچه سریع‎تر لیست هزینه و نرخ مابه التفاوت ارز را اعلام کند. البته سازمان حمایت در مرحله‌ای بنا داشت اعدادی را در خصوص نرخ مابه‎التفاوت اعلام کند که با توجه به انحرافات موجود در اعداد و ارقام تهیه‎شده مقرر شد اصلاحاتی در این زمینه انجام شود. اتفاقاتی که در نرخ ارز و سیر نزولی قیمت‌ها رخ داده است نیز بدون شک در اعلام قیمت‎های جدید تاثیر خواهد گذاشت.»

وی در پایان با اشاره به کاهش قیمت‌ خودروهای وارداتی در بازارهای مصرف گفت: «افت قیمت وارداتی‌ها به دلیل عرضه 5‌هزار خودرو آزاد شده از گمرکات کشور است. تزریق این خودروها موجب شد برخی کسانی که نگران کاهش هرچه بیشتر نرخ این خودروها هستند، خودروهای کارکرده خود را برای فروش به بازار ارائه کنند و همین موضوع میزان عرضه را در سطح بیشتری قرار داده است. اما در صورت متوقف‎شدن ترخیص خودروهای مانده در گمرک، موج گرانی این بار بازار خودروهای خارجی را بیشتر از گذشته تهدید خواهد کرد.» 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی RO ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    آخه مسئولین شما که خودتون میدونید چطور میشه قیمت ماشین رو پایین آورد چرا انجام نمیدید، ملت رو نابود کردید دیگه بس نیست. ماشین داری برامون شده آرزوی دست نیافتنی، شرم بر شما باد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =