تاکسی‏ های آنلاین

شهرداری همچنان به‌دنبال آن است که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را محدود و بر رقابت سنتی‌ها و نسل جدیدبه شکلی کنترل‌شده نظارت کند. تاکسی‌های تازه‌نفس نیز   حاضر نیستند تحت نظارت مستقیم شهرداری قرار بگیرند و استقلال خود را از دست بدهند. به همین‌ دلیل همچنان این کشمکش ادامه دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در تازه‌ترین رویداد، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد هنوز هیچ سازمانی مسئولیت نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را برعهده نگرفته و تلویحا آنها را متهم به فعالیت در فضایی بدون‌نظارت قانون کرده است. اما اسنپ اما در پاسخ به این ادعا و اتهام می‌گوید: «بر اساس قانون و مقررات صنفی، تاکسی‌های اینترنتی مجوز فعالیت خود را از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی دریافت کرده‌اند و نیاز به مجوز دیگری ندارند. این اتحادیه زیرنظر اتاق اصناف، مرکز اصناف و وزارت صنعت، معدن‌وتجارت فعالیت می‌کند. بنابراین اتحادیه، مرجع صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی است و برخلاف ادعای معاونت حمل‌ونقل شهرداری، اتحادیه اقدام به جذب راننده نکرده است. همچنین برخلاف ادعای مطرح‌شده درباره فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در خلأ قانونی، قانون در این باره کامل روشن و شفاف است.»

قانون، تکلیف را روشن کرده است

سرویس اسنپ معتقد است: «طبق نظر وزیر ارتباطات در کمیسیون امور زیربنایی، ایشان برای نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی موافق تشکیل هیاتی شامل معاونت علمی، وزارت ارتباطات، وزارت صنعت‌،معدن‌وتجارت و وزارت کشور هستند. بنابراین صحبت از خلق مجوز توسط شهرداری -آن هم به‌واسطه سلب مسئولیت از سایر نهادها- کاملا بی‌مورد است.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در عین‌حال آنها را متهم به قانون‌گریزی کرد اما اسنپ با رد این موضوع، مدعی شد شهرداری برخلاف صلاحیت قانونی خود عمل می‌کند.

چراکه طبق قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، نهادهای عمومی غیردولتی (مانند شهرداری) درصورت ایجاد اختلال در یک کسب‌وکار خصوصی، مجاز به رقابت با آن کسب‌وکار نیستند.

اما شهرداری به‌رغم اطلاع از قوانین و مقررات، صرفا با استناد به ماده۹ قانون توسعه حمل‌ونقل در این زمینه نتیجه‌گیری کرده است. طبق قوانین مؤخر، صدور مجوز کسب توسط اتحادیه کافی است و هیچ مجوز دیگری برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی موردنیاز نیست.

بنابراین نظارت شهرداری بر افراد صنفی فعال در این حوزه موکول به تصویب دستورالعمل توسط وزارتخانه‌های کشور و صنعت‌،معدن‌وتجارت خواهد بود که البته این دستورالعمل در دست تهیه است.

مقابله با آلودگی؛ دغدغه ملی

از مهم‌ترین دغدغه‌های کنونی، معضل آلودگی هواست که نفس شهر را به شماره انداخته و اصلی‌ترین عامل آن نیز خودروها هستند. اگر چه الزام معاینه‌فنی و محدودیت تردد برای خودروهای آلاینده توانسته اندکی کمک‌حال باشد اما همچنان تا روزهای ایده‌آل راه بسیاری باقی است. یکی از موارد اعتراض معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نسبت‌به سرویس‌های آنلاین، عدم تعهد آنها به انجام معاینه‌فنی در دوره‌های کوتاه‌مدت طی سال است.

اسنپ در پاسخ به این موضوع اعلام کرده است: «مساله مقابله با آلودگی هوا همواره از دغدغه‌های اصلی اسنپ به‌شمار می‌رود، ازهمین‌رو ماه‌هاست ارائه‌ برگه معاینه‌فنی را برای عضویت در ناوگان اسنپ اجباری کرده‌ایم و درحال‌حاضر تمام کاربران راننده سالی یک‌بار موظف به ارائه برگه معاینه‌فنی هستند. البته در نظر داریم از کاربرانی که به‌صورت تمام‌وقت در اسنپ فعالیت می‌کنند یا سن خودرویشان به بیش‌از ۱۰ سال می‌رسد، ۲ بار در سال معاینه‌فنی دریافت کنیم.»

پراید خارج‌شده از چرخه حمل‌ونقل

با آنکه پراید به دلایل مختلف از حوزه حمل‌ونقل عمومی رسمی خارج شده اما تاکسی‌های اینترنتی همچنان از این خودرو استفاده می‌کنند. این مورد ازجمله ایرادهای سرویس‌های آنلاین است. اما آنها معتقدند: «اظهارنظر برخی مسئولان شهرداری درباره نوع خودروهای فعال در تاکسی‌های اینترنتی کاملا غیرواقع‌بینانه است. در شرایط فعلی کشور که با تحریم‌های شدید و یکطرفه روبه‌رو هستیم، چطور از مردمی که گاهی آخرین محل درآمدشان تاکسی‌های اینترنتی است، می‌توانیم انتظار داشته باشیم خودرویی غیر از پراید داشته باشند؟ آن هم در حالی که قیمت پراید به ۵۰میلیون تومان می‌رسد.»

لغو طرح ترافیک تاییدشده

اسنپ در مورد وضعیت طرح ترافیک تاکسی‌های آنلاین مدعی است : «به‌رغم توافق‌های سال گذشته با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری درباره کمک به برنامه‌ریزی ترافیکی، تمام مذاکراتمان با  معاونت حمل ‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بی‌نتیجه ماند. تا آنجا که طرح‌ترافیک اختصاص یافته به هزار  راننده اسنپ طی ۲‌روز پس از اعطای آن پس گرفته شد.

در آن زمان- باآنکه مسئولیت پرداخت عوارض شهرداری با مالک خودرو است- اما اعلام آمادگی کرده بودیم شرایط پرداخت قسطی عوارض شهرداری را برای ناوگانمان فراهم کنیم. تعیین هرگونه عوارض نیاز به پشتوانه قانونی دارد.  طبق ماده ۵۰ قانون مالیات‌بر ارزش افزوده برقراری هرگونه عوارض برای ارائه خدمات که در این قانون تکلیف مالیات و عوارض آنها معین شده، ممنوع است.

حال با توجه به این قانون مشخص نیست مدیر سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بر چه اساس مدعی وصول ۲درصد از کرایه هر سفر تاکسی‌های اینترنتی شده‌ است.

به موجب مصوبه شورای شهر، سالانه از هر تاکسی مبلغ مشخصی اخذ می‌شود اما مشخص نیست چرا در مقابل این مبلغ، مدعی وصول درصدی از هر سفر یک تاکسی اینترنتی شده‌اند. با اخذ هرگونه وجه بدون ضابطه قانونی مخالفیم. چنین برخورد یمی‌تواند منجر به هرج‌ومرج شود.»

قیمت‌گذاری پویا

اسنپ درخصوص نحوه قیمت‌گذاری که مورد اعتراض معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است، اعلام کرد: «سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی کاملا پویا و بر اساس میزان عرضه و تقاضا انعطاف‌پذیر است. این قیمت‌گذاری موردتائید و پذیرش مردم و همچنین شورای رقابت است. مشخص نیست برخی با چه منطقی مدعی نداشتن ضابطه شده‌اند.» تاکسی‌های اینترنتی از دل مردم برآمده‌اند و با وجود ضعف‌ها و قوت‌هایشان مورد پذیرش آنها هستند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

آخرین اخبار