ایران خودرو دیزل در نمایشگاه ساخت داخل

ایران‎خودرودیزل 60 قطعه مهم را در این دوره از نمایشگاه به نمایش درآورد تا توان قطعه‌سازان داخلی را برای همکاری بسنجد. ازجمله این قطعات می‌توان به رینگ چرخ، پمپ باد، ABS، مخازن ATF برای کاهش آلایندگی خروجی خودرو و بازویی مندل اشاره کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، با برگزاری نخستین دور از نمایشگاه فرصت‌های توسعه ساخت و تولید داخل، شاهد حضور خودروسازان داخلی و قطعه‌سازان بسیاری در این رویداد بودیم. خودروسازان در این نمایشگاه به ارائه قطعاتی پرداختند که پیش‌تر بخشی از آن‌ها را از شرکت‌های خارجی تامین و وارد کشور می‌کردند. این نمایشگاه فرصتی بود تا خودروسازان، قطعه‌سازان موردنظر خود را پیدا کرده و برای تولید قطعات موردنیاز خود، از همکاری آن‎ها بهره بگیرند. همچنین خودروسازان برای دستیابی به منابع جدید، برخی قطعات تولید داخل را هم در این نمایشگاه عرضه کردند.

حضور تجاری‌سازان بزرگ هم در این دوره از نمایشگاه فرصت‌های توسعه ساخت و تولید داخل، نشان از گام استواری داشت که خودروسازان به سوی افزایش حجم داخلی‌سازی قطعات، به ویژه برای خودروهای تجاری برداشته‌اند. ایران‎خودرو دیزل که تولید دو خودروی تجاری بومی را در دستور کار خود دارد، با حضور در نمایشگاه فرصت‌های توسعه ساخت و تولید داخل قرار است سهم‌ داخلی‌ساز این دو محصول را به 100 درصد برساند.

حضور ایران خودرو دیزل با هدف داخلی‌سازی صددرصدی

ایران‎خودرو دیزل به همراه زنجیره تامین گروه صنعتی ایران‌خودرو در نخستین دوره از نمایشگاه فرصت‌های توسعه ساخت و تولید داخل شرکت کرد تا به نمایش نیازمندی‌های زنجیره تامین بپردازد و از سازندگان و قطعه‌سازان داخلی برای همکاری در افزایش سهم داخلی‌سازی این خودروسازی دعوت به عمل آورد. ایران خودرودیزل به‌عنوان بزرگترین تجاری‌ساز کشور قصد دارد تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و با افزایش سطح داخلی‌سازی و تولید خودروهای ملی، نیاز خود به کشورها و شرکت‌های خارجی را به حداقل برساند. 

این شرکت، نخستین شرکتی است که در عرصه خودروهای سنگین تجاری، از محصولات صددرصد داخلی رونمایی کرده است. ایران خودرو دیزل در راستای تحقق این هدف، نیازمند همکاری با قطعه‌سازان داخلی است و به همین منظور حضور پررنگی را در نمایشگاه فرصت‌های توسعه ساخت و تولید داخل داشته است.

ارائه قطعات در این نمایشگاه، این امکان را به وجود آورد که خودروسازان بتوانند با ظرفیت‌های مغفول‌مانده قطعه‌سازان داخلی آشنا شوند. ایران خودرو دیزل نیز ، محصولات و قطعات خود را در این نمایشگاه عرضه تا از ظرفیت پیش آمده استفاده کند. چنانچه قطعه‌سازی امکان تولید قطعات مورد‌نیاز این شرکت را داشته باشد، از سوی ساپکو مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت می‌تواند همکاری خود را با ایران خودرو دیزل آغاز کند. 

سهم 80 درصدی قطعه‌سازان در تولید تجاری‌های بومی

ایران‎خودرو دیزل با شروع تحریم‌های دوباره در یک سال اخیر به فکر داخلی‌سازی قطعات خود افتاد و در همین راستا دو محصول را به‎عنوان مدل‌های بومی در سبد تولیدی خود قرار داد؛ این دو محصول شامل کامیون‌های بنز 1924 و 2624 و مینی‌بوس آرین می‌شوند.

برای تولید هر یک از این خودروها 3هزار قطعه مورد نیاز این شرکت خواهد بود که در راستای افزایش سهم داخلی‌سازی این محصولات، طی یک سال اخیر تولید 80درصد این قطعات در قالب قرارداد به قطعه‌سازان داخلی سپرده شده بود، این در حالی است که هنوز قطعه‌ای از سوی تولیدکنندگان به این شرکت تحویل نشده است. این 80درصد که بیش از 2500 قطعه را شامل می‌شود، می‌تواند صنعت قطعه را از وضعیت فعلی خارج کند.

بازپس‌گیری بازار قطعه از شرکت‌های خارجی

برای این‎که دو محصول ایران‎خودرو دیزل به‎عنوان خودرویی صددرصد بومی شناخته شود، 20‌درصد باقی‎مانده قطعات این خودروها نیز باید با همکاری با قطعه‌سازان داخلی‎سازی شود. این قطعات شامل 400 قطعه می شوند که پیش از این توسط تامین‌کنندگان خارجی به کشور صادر می‌شد. ایران‎خودرو دیزل 60 قطعه مهم را در این دوره از نمایشگاه به نمایش درآورد تا توان قطعه‌سازان داخلی را برای همکاری بسنجد. 

ازجمله این قطعات می‌توان به رینگ چرخ، پمپ باد، ABS، مخازن ATF برای کاهش آلایندگی خروجی خودرو و بازویی مندل اشاره کرد. این قطعات در یک دسته‌بندی قرار دارند و اگر قطعه‌سازی توان تولید این 60 قطعه را داشته باشد، ظرفیت ساخت قطعات دیگر را خواهد داشت و همین همکاری می‌تواند دو محصول تجاری کاملا داخلی را به بازار عرضه کند. اتفاقی که در سال‌های اخیر شاهد آن نبوده‌ایم. 

برنامه افزایش سهم داخلی‌سازی محصولات وارداتی

ایران خودرودیزل علاوه بر دو محصول بومی خود، 5 خودرو دیگر را به بازار عرضه می‌کند که شامل کشنده فوتون، پیکاپ فوتون، ون وانا، کامیونت هیوندای و اتوبوس یوتونگ می‌شوند. گرچه این خودروها به عنوان محصولات وارداتی شناخته می‌شوند اما واردات آن‌ها بدون درصدی از داخلی‌سازی امکان پذیر نبوده و نیست.

حداقل حجم داخلی‌سازی برای مدل‌های وارداتی 14درصد است، در حالی که برخی از این محصولات حجم داخلی‌سازی بیشتری را در اختیار دارند. هرچند داخلی‌سازی محصولات وارداتی قطعات اصلی مانند موتور و گیربکس را در برنمی‌گیرند اما اگر تولید داخلی سایر قطعات این خودروها کمک بزرگی به صنعت قطعه کشور خواهد کرد. با این حال ایران خودرو دیزل هیچ قطعه‌ای از محصولات خارجی را در نمایشگاه فرصت‌های توسعه ساخت و تولید داخل ارائه نکرد و اولویت خود را روی قطعات دو خودروی بومی متمرکز کرد.

با این حال براساس برنامه‌های ایران خودرودیزل قرار است حجم داخلی‌سازی این محصولات هم تا پایان سال اول تولید افزایش یابد. هرچند این برنامه‌ریزی‌ها انجام و اعداد و ارقامی برای داخلی‌سازی در نظر گرفته می‌شود اما موانعی مانند سرمایه‌گذاری و تحریم‌ها بر سر راه تولید قرار می‌گیرد و روند پروژه را کند می‌کند. 

تیراژ پایین؛ مانع همکاری قطعه‌سازان و تجاری‌ها

مانع اصلی همکاری تجاری‌سازان با قطعه‌سازان داخلی را باید در تیراژ پایین‌ تولید خودروهای تجاری دانست. تیراژی که میل قطعه‌سازان را به همکاری کاهش می‌دهد و به‌گفته خودروسازان صرفه اقتصادی قطعه را از بین می‌برد. این در حالی است که نمونه این قطعات را می‌توان در خارج از کشور با قیمت‌های اقتصادی‌تر تهیه کرد. البته به گفته کارشناسانی که در این نمایشگاه حضور داشتند تنها در صورت یکپارچه کردن قطعات مشترک خودروسازان تجاری، می‌توان تیراژ را بالا برد و کاهش قیمت را برای این قطعات به وجود آورد. 

در این خصوص باید تجاری‌سازان دولتی و خصوصی باید عزم خود را برای تولید یکپارچه قطعات به کار گیرند تا بتوانند قیمت نهایی محصولات را در صورت داخلی‌سازی، کاهش دهند و بازار را در اختیار بگیرند.

برای رسیدن به چنین هدفی، برگزاری مستمر و برنامه‌ریزی شده چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند مفید واقع شود. گرچه برخی شرکت‌کنندگان و تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه حضور داشتند، معتقدند این دوره از نمایشگاه ساختاری دستوری و فرمایشی به خود گرفته بود و پیش‌بینی می‌شود نتیجه عملی مشخصی نداشته باشد اما برخی هم بر این باورند که اگر تنها یک قطعه در نتیجه برگزاری این نمایشگاه داخلی‌سازی شود، برای صنعت خودرو و البته قطعه‌سازی مفید خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =