غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص بازگشت کارت سوخت کفت: قطعا این کار نتیجه بهتری نسبت به باطل شدن آن دارد و از این طریق می‌توان مصرف سوخت و میزان قاچاق را رصد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو» غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص ما با حذف کارت سوخت از ابتدا مخالف بودیم چرا که یک سامانه کاملا به روز و هزینه شده‌ای داشتیم که می‌توانستیم مصرف سوخت کشور را به صورت لحظه‌ای در اختیار داشته باشیم. این سامانه به تفکیک استان‌ها و حتی نوع بنزین استفاده شده سوپر یا معمولی اطلاعات مختلفی را ارائه می‌داد. برداشتن کارت سوخت و حذف آن از یک اصول منطقی برخوردار نبود و در حال حاضر نیز هر کاری که در جهت فرآیندسازی اطلاعات انجام داده شود تا به یک تحلیل صحیح از مصرف برسیم کار درستی است. به همین روشنی ما کارت سوخت را باید دوباره بازگردانیم و هیچ سختی نیز ندارد و مطمئنا نتیجه آن بهتر از باطل شدن کارت‌ها است.

حدس و گمان‌ها از میزان قاچاق سوخت

وی در مورد قاچاق سوخت اظهار کرد: بعید می‌دانم مجموعه‌ای پیدا شود که آماری در خصوص میزان قاچاق سوخت ارائه دهد. زمانی که گفته می‌شود ۸۰ الی ۹۰ هزار لیتر سوخت عرضه می‌شود و حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار لیتر نیاز است معلوم است که حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار لیتر قاچاق شود که البته این موارد به صورت حدسی است. در صورتی که سامانه مربوط به کارت سوخت را داشته باشیم قطعا مشخص می‌شود که قاچاق چگونه انجام می‌شود. حتما باید نظارت‌هایی نیز در این زمینه صورت پذیرد اما باید از این سامانه استفاده کرد.

چقدر احتمال سهمیه‌بندی وجود دارد؟

شرفی در مورد سهمیه‌بندی بنزین و تصمیم‌گیری‌های مجلس گفت: هنوز احتمالی در خصوص سهمیه‌بندی وجود ندارد و مجلس با چندنرخی شدن بنزین مخالفت کرده است. تنها بحث کارت سوخت و استفاده مجدد از آن مطرح است که تمامی این موارد از جمله عدم سهمیه‌بندی تا پایان امسال گفته شده است. اگر شرایط تحریمی پیش رو قابل کنترل باشد و ما بتوانیم مصارف پالایشگاهی را متناسب با مصرف داخلی تنظیم کنیم لزومی برای سهمیه‌بندی وجود ندارد. در بحث افزایش قیمت نیز باید گفت که حقیقتا سوخت ما ارزان است و اگر در جهت قیمت بخواهد تصمیم‌گیری صورت پذیرد در حال حاضر نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد.

کاهش مصرف سوخت در کشور

وی در پایان گفت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور چه در بخش شخصی و چه عمومی بر میزان مصرف سوخت در کشور تاثیر به‌سزایی دارد. ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور فرهنگ جا افتاده‌ای نشده است و مردم اگر سامانه راحت و به‌روزی را در اختیار داشته باشند از آن استفاده می‌کنند. هزینه بالا و سرمایه‌گذاری پایین نیز باعث شده که به سمت خودروهای برقی و هیبریدی حرکت نکنیم. ما اگر سوخت و مصرف آن را می‌توانستیم به وسیله خودروهای برقی، ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش دهیم مردم به صورت خود به خود به سمت این موارد حرکت می‌کردند.

منبع : گسترش نیوز

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیروس IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    1 0
    آیا کسی هست مرا یاری کند کمکم بکند یک پیکان سواری برای من بخرد کارگر روزمزد فضای سبز شهرداری منطقه یک کرمانشاه میرزایی کله سواری
  • سیروس میرزایی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام خسته نباشید سید علی خامنه‌ای شکایت دارم چند بار نامه نوشته ام چرا رسیدگی نمی کنید تون خدا کمکم کنید خسته شده ام از درد پای چپم یکسره عفونت دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =