کارلوس تاوارس

تاوارس در اوایل سال 2014 پس از ترک سمت مدیریتی خود در رنو، در زمانی وارد PSA شد که این گروه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال 2018 برای بسیاری از خودروسازان اروپایی سالی چالش‌برانگیز بود؛ زیرا علاوه بر نگرانی‌ها درخصوص کاهش حاشیه سود و هزینه‌های ناشی از تطابق یافتن با استانداردهای سختگیرانه‌تر در خصوص میزان آلایندگی‌ها، خودروسازان باید در زمینه فناوری‌های خودران و خودروهای الکتریکی نیز دست به سرمایه‌گذاری می‌زدند.

هرچند گروه خودروسازی PSA فرانسه با چنین مشکلاتی روبه‌رو نبود و کارلوس تاوارس، مدیرعامل این گروه با افتخار رکوردهای جدید را در سودآوری و فروش خود اعلام کرد که شامل حاشیه سود عملیاتی 4/8 درصد برای برندهای پژو، سیتروئن و دی‌اس می‌شد.

PSA همچنین برای برندهای اوپل/واکسهال نیز که تنها 18 ماه پس از خرید آن‌ها از جنرال‌موتورز در تملک این گروه بودند، حاشیه سود عملیاتی 7/4 درصدی را اعلام کرد. چیزی نگذشت که تحلیل‌گران تاوارس را مسئول این نتایج موفقیت‌آمیز معرفی کردند. 

ممکن کردن غیرممکن

در ماه ژوئن «مکس واربرتن» از موسسه «برنستین» در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران نوشت: «تغییر و تحول PSA تحت نظارت تاوارس خارق‌العاده بوده است».

به گفته برنستین تاوارس موفق شد رویکرد اثبات‌شده‌ خود را درخصوص مدیریت هزینه‌ها، نظم و انضباط سرمایه، توزیع و قیمت‌گذاری اوپل/واکسهال به‌کار بگیرد.

آرنت الینگهورست از موسسه اورکور ISI نیز گفته تاوارس و تیمش موفق شده‌اند کاری را در قبال اوپل/واکسهال انجام دهند که از نظر بسیاری غیرممکن بود.

الینگهورست در یادداشتی برای سرمایه‌گذاران نوشت: «PSA تحت مدیرعاملی تاوارس، نشان می‌دهد که چطور می‌توان کارها را به سرانجام رساند.»

ماه گذشته پس  از آنکه PSA اعلام کرد درآمد عملیاتی‌اش با رشدی 11 درصدی به 34/3 میلیارد یورو رسیده و توانسته حاشیه سود خود را در نیمه اول سال 7/8 درصد افزایش دهد، بار دیگر تحسین‌ها از تاوارس اوج گرفت. الینگهورست آن را «نتیجه‌ای به‌شدت چشمگیر» توصیف کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که رکورد تاوارس چندان بی‌نقص هم نیست و سال جاری فروش PSA در چین 200 هزار دستگاه بوده که نسبت به 750 هزار دستگاه خودروی فروخته‌شده در سال 2014 کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

فروش این گروه در سایر نقاط جهان همچون خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز اخیرا با کاهش روبه‌رو شده است و برند لوکس‌ دی‌اس نیز هنوز نتوانسته کشش لازم را به‌دست آورد. 

فرمول موفقیت

به‌گفته تحلیل‌گران اگر چیزی به‌عنوان فرمول موفقیت تاوارس وجود داشته باشد، قطعا شامل تمرکز بر بهبود قیمت‌گذاری‌ها، داشتن خط تولیدهای قدرتمند با برندینگ قوی و تخصیص کارآمد منابع می‌شود. اما بی‌شک فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد؛ مثلا توانایی‌های تاوارس در مقام یک رهبر، اشتیاق برای مسیرهای کمترشناخته‌شده برای کسب درآمد مانند خودروهای دست‌دوم و شبکه تولید چابک.

به گفته تحلیل‌گران برخی موفقیت‌های به‌دست‌آمده توسط PSA را می‌توان به خوش‌شانسی یا زمان‌بندی مناسب نسبت داد.

تاوارس در اوایل سال 2014 پس از ترک سمت مدیریتی خود در رنو، در زمانی وارد PSA شد که این گروه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. ترک رنو پس از آن اتفاق افتاد که تاوارس به صورت علنی علاقه خود را به رهبری یک شرکت خودروسازی اعلام کرد. 

آن هنگام PSA که پس از بحران اقتصادی 2008 همچنان در حال ضرردهی بود باید تصمیمی اساسی و دشوار می‌گرفت و مجبور شد که به دولت فرانسه و همچنین دانگ‌فنگ‌موتورز چین بخشی از سهام خود (14 درصد به هرکدام) را واگذار کند.

این اقدام بیش از 6/1 میلیارد یورو سرمایه را به PSA تزریق کرد؛ درحالی‌که سهام خانواده‌ پژو را از 25 درصد به 14 درصدکاهش می‌داد. در نتیجه این اقدامات ارزش دارایی‌ها کاهش پیدا کرد و بدین‌ترتیب مبنای هزینه‌های PSA پایین آمد.

در ادامه این اقدامات کارخانه‌ای در نزدیکی پاریس تعطیل شد و یک تعدیل نیروی ده هزار نفری را برای PSA به همراه آورد. قرارداد همکاری با جنرال‌موتورز نیز که در سال 2012 به امضا رسیده بود اگرچه هنوز به ثمر نرسیده بود، اما بعدتر به تولید مدل‌های شاسی‌بلندی که در سال‌های 2017-2016 راهی بازار اروپا شدند انجامید و پایه و بنیاد مالکیت برند اوپل/واکسهال را در سال 2017 ریخت. 

ویژگی‌های یک مدیر کارآمد 

به‌رغم مصادف شدن همه این اتفاقات با زمامداری تاوارس، کارشناسان او را به خاطر قابلیت‌های رهبری، کارایی عملیاتی و داشتن انضباط در کاهش پیچیدگی و تمرکز بر بهبود قیمت‌گذاری می‌ستایند.

هارالد هندریکس تحلیل‌گر موسسه مالی مورگان استنلی درباره اوضاع PSA تحت مدیریت تاوارس گفته است: «فهرست بلندبالایی از تصمیمات اجرایی قوی وجود دارد. PSA بدون داشتن دسترسی به سرمایه کلانی که امثال فولکس‌واگن در اختیار دارد، مجبور بوده که دست به انتخاب‌های هوشمندانه‌تری بزند».

دنیس شمول از موسسه IHS مارکیت هم گفته است: «فرمول مورد استفاده چندان نبوغ‌آمیز نیست. حقیقت این است که او می‌تواند در مقام یک رهبر به‌خوبی عمل کند. اگر شما با کارکنان PSA صحبت کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها از داشتن کسی که سازماندهی و چشم‌انداز رهبری را برای آن‌ها تامین کرده بسیار راضی هستند.  این تغییر بزرگی بود که تاوارس در PSA ایجاد کرد.»

تاوارس در زندگی شخصی فرد رک و قابل دسترس است و به آن هاله‌ای که معمولا گرد مدیرعاملان بزرگ را گرفته  بی‌توجه است. او با پروازهای تخفیف‌دار به سفر می‌رود و در هتل‌های ارزان‌قیمت اقامت می‌کند. وقت‌هایی که در دفتر کارش نیست (یعنی بیرون از ساعت کاری معمول او که از هشت صبح تا شش بعد از ظهر است) وقت خود را با حضور در مسابقات خودروهای ونتج می‌گذراند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =