دانگ‌ فنگ

سال ۲۰۱۸ میزان ضرردهی تسهیلات PSA دانگ‌فنگ به رقم ۲۵۱ میلیون دلار رسید و اصلا بعید نیست که این رقم در سال جاری بدتر شود. مدیران چینی دانگ‌فنگ نشانه اندکی برای بهبود وضعیت می‌بینند. شبکه فروشندگان دانگ‌فنگ برای برندهای PSA نیز بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ حدود ۸۰ درصد کوچک‌تر شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، به نظر می‌رسد رابطه‌ گروه خودروسازی PSA با دانگ‌فنگ در حال تغییر باشد؛ زیرا به‌گفته منابع آگاه این خودروساز چینی در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای ۱۲/۲ درصد سهام طرف فرانسوی است و این گزینه‌ها می‌تواند شامل فروش یا انتشار اوراق قرضه به پشتوانه‌ این سهام باشد. از نظر مالی، چنین اقدامی بسیار منطقی و درست به نظر می‌رسد. دانگ‌فنگ در سال ۲۰۱۴ سهام PSA را به‌عنوان بخشی از سهام عرضه‌شده این شرکت توسط دولت فرانسه خریداری  کرد. 

وزش باد مخالف برای PSA در چین

این سرمایه‌گذاری تاکنون نتیجه‌ خوبی را به همراه داشته است؛ PSA توانسته ظرف پنج سال گذشته در ارزیابی جهانی خودروسازان توسط بلومبرگ به لحاظ عملکرد سهام خود، پس از هلدینگ جیلی و فیات_کرایسلر در جایگاه سوم قرار بگیرد. این بدان معناست که ۸۰۰ میلیون یورویی که دانگ‌فنگ آن ‌زمان برای خرید سهام PSA صرف کرده، حالا به ۲/۲ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است. 

علاوه بر این به نظر می‌رسد فعالیت‌های عملیاتی که اساس مالکیت این سهام را تشکیل داده در وضعیت چندان مناسب و خوشایندی قرار ندارد. فروش ثبت‌شده خودرو از دو برند پژو و سیتروئن توسط گروه دانگ‌فنگ در شش‌ماهه اول سال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به نصف و نسبت به شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۵ به یک‌چهارم رسیده است.  

در بازار مهم کراس‌اوورها، مدل‌هایی مانند سیتروئن C۵ ایرکراس و پژو ۴۰۰۸ به‌سادگی از رقابت در مصاف همتایان آسیایی و محلی خود بازمانده‌اند. در صورتی که رشد قابل ملاحظه‌ای در نیمه دوم سال اتفاق نیفتد، تسهیلات تولید محصولات PSA در کارخانه‌های دانگ‌فنگ که برای تولید سالانه ۶۰ هزار دستگاه خودرو اختصاص داده شده‌اند، تنها ۲۵ درصد سطحی که تولید در آن به صرفه و منطقی است، بازدهی خواهد داشت و بدین‌ترتیب کسب درآمد برای دانگ‌فنگ از این سرمایه‌گذاری بسیار دشوار خواهد بود. 

ضعف PSA در برابر رقبا

در سال ۲۰۱۸ میزان ضرردهی تسهیلات PSA دانگ‌فنگ به رقم ۲۵۱ میلیون دلار رسید و اصلا بعید نیست که این رقم در سال جاری بدتر شود. مدیران چینی دانگ‌فنگ نشانه اندکی برای بهبود وضعیت می‌بینند. 

شبکه فروشندگان دانگ‌فنگ برای برندهای PSA بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ حدود ۸۰ درصد کوچک‌تر شده و حالا ۶۶۶ مرکز فروش در سراسر چین به عرضه محصولات گروه خودروسازی فرانسوی مشغولند؛ در حالی‌که نمایندگی‌های فروش رنو- نیسان در این کشور هزار و ۱۸۶ عدد است. 

نکته قابل توجه اینجاست که دانگ‌فنگ همچنین جوینت‌ونچرهایی را با نیسان و هوندا در چین راه‌اندازی کرده است. 

شوروم‌ها نیز بهره‌وری بسیار پایینی را تجربه می‌کنند. در حالی‌که در سال ۲۰۱۸ یک شوروم به‌طور متوسط ۴۰۰ محصول PSA را به فروش رســـانده، در همین مدت شوروم‌های نیسان و هوندا به‌ترتیب به‌طور متوسط  هزار و ۴۳۱ و ۷۶۱ دستگاه خودرو را فروختـــــه‌اند. (البته باید در نظر داشته باشیم که فروش خودروهای رنو در شوروم‌های چین به‌طور متوسط ۲۰۴ دستگاه در سال بود.) 

سایر مشکلات

علاوه بر این‌ها یک مساله‌ فوری‌تر نیز وجود دارد. اخیرا دانگ‌فنگ به خاطر انجام افزایش سرمایه‌گذاری‌های عملیاتی خود با مشکل نقدینگی روبه‌رو شده و دوسالی می‌شود که سود قبل از بهره و مالیات آن منفی بوده و خالص بدهی آن در پایان دسامبر گذشته ۱/۸ برابر سود قبل از بهره، مالیات و استهلاکش بود. 

در سال مالی ۲۰۱۸ نقدینگی عملیاتی دانگ‌فنگ عملا تا حد ۲۵/۱ میلیارد یورو منفی بود. چنین رویدادی برای خودروسازی که گرفتار بحران مالی یا رسوایی‌های بزرگ نیست نسبتا نادر است.

دانگ‌فنگ نقدینگی فراوانی دارد. نرخ دارایی‌های کوتاه‌مدت به بدهی‌های کوتاه‌مدت آن در پایان ماه دسامبر ۳۶/۱ بود که بالاتر از متوسط صنعت است. 

اما بازار چین روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد و طی یک سال گذشته فروش خودرو برای ۱۲ ماه پیاپی روندی نزولی را تجربه کرده و حتی با وجود سرمایه‌گذاری‌های دولت برای ترغیب مردم به خرید خودروهای برقی، بهبودی در این بازار حاصل نشده است. 

در چنین شرایط متلاطمی به‌نظر می‌رسد که فروش سهام PSA به ارزش ۲/۲ میلیارد یورو می‌تواند تصمیمی درست و منطقی برای دانگ‌فنگ باشد.

همکاری‌های دانگ‌فنگ با نیسان و هوندا کارآمدتر بوده و ادامه این همکاری‌ها منطقی‌تر از همکاری با گروه PSA به‌نظر می‌رسد و به‌همین خاطر اصلا بعید نیست که همین روزها شاهد جدایی و پایان همکاری این دو خودروساز با هم باشیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =