تایرهای سنگین

فرقی نمی‌کند عمدی باشد یا سهوی؛ این اشتباه بزرگی است که توسعه صنعت تایر در سال رونق تولید جایی در اولویت‌های ارزی کشور ندارد اما به‌جای آن تایرهای آماده بدون رعایت کمترین سطح استانداردهای جهانی با ارز دولتی به کشور وارد می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، فرقی نمی‌کند عمدی باشد یا سهوی؛ این اشتباه بزرگی است که توسعه صنعت تایر در سال رونق تولید جایی در اولویت‌های ارزی کشور ندارد اما به‌جای آن تایرهای آماده بدون رعایت کمترین سطح استانداردهای جهانی با ارز دولتی به کشور وارد می‌شوند.به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» برخی اتفاقات در صنعت و بازار تایر آن‌قدر عجیب و غیرقابل تصور است که تعجب هر مخاطبی را حتی اگر کارشناس این صنعت هم نباشد، برمی‌انگیزد. درشرایط سخت ارزی و تحریم‌ها که سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع مادر و استراتژیک امری غیرقابل‌انکار است،‌خبرهای امیدوارکننده‌ای از صنعت تایر به گوش نمی‌رسد. 
مسئولان ارزی کشور در اولویت‌بندی تخصیص ارز برای کالاهای مصرفی و توسعه صنعت دچار مشکل شده‌اند. بررسی اخبار منتشرشده در ماه‌های گذشته از واردات 500میلیون دلاری تایرهای باری-اتوبوسی از کشورهای خارجی به‌ویژه چین حکایت دارد. آن‌هم در شرایطی که همه موانع واردات از سر راه این تایرها برداشته شده است و در ‌نهایت به جایی رسیدیم که هر شخصی بتواند تایرهای آماده را از سطح بازار کشورهای همسایه جمع و با دریافت ارز دولتی وارد کشور کند. 
در سوی دیگر اما کارخانه‌های تایرسازی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از آن جمله مسکوت ماندن طرح‌های توسعه‌ای برای خطوط تولیدشان است. بماند که طرح‌های احداث کارخانه‌های جدید به‌دلیل همین مشکلات به بایگانی سپرده شد. اما آنچه صدای صنعتگران را درآورده، تصمیمات نادرست ارزی برای توسعه صنعت تایر و خرید و وارد کردن ماشین‌آلات تایرسازی است. 
محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در پاسخ به این سوال که این تفاوت‌ها چه تاثیری بر توسعه صنعت تایر داشته است، به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: متاسفانه کارخانه‌های تایرسازی برای وارد کردن دستگاه‌های تولید تایر با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. بانک‌مرکزی اولویتی برای تولید این کالا در کشور قائل نیست و برای واردات ماشین‌آلاتی که ظرف مدت کوتاهی می‌توانند چندبرابر درزمینه  خروج منابع ارزی  از کشور صرفه‌جویی کنند، ‌ارز دولتی پرداخت نمی‌کند. درحال ‌حاضر برای خرید و واردات این ماشین‌آلات باید ارز را یا از سامانه نیما خریداری کنیم یا به صورت آزاد تهیه و به دست فروشندگان خارجی برسانیم. این درحالی است که تجار به‌راحتی برای واردات تایر ساخته‌شده ارز دولتی می‌گیرند و حتی تعرفه واردات نیز برایشان حداقل ممکن محاسبه می‌شود. مازیار روغنی، مدیرکل بازاریابی و صادرات گروه صنعتی بارز نیز این تبعیض را باعث به تعویق افتادن پروژه‌های توسعه‌ای گروه صنعتی بارز دانست و اظهار کرد: متاسفانه به دلیل تفاوت نرخ ارز پروژه توسعه تولید تایرهای باری-اتوبوسی بارز به‌صورت موقت متوقف شده است. چراکه ساخت کارخانه و توسعه آن  با ارز آزاد و نیمایی توجیه اقتصادی ندارد.
گنجی نیز با گلایه از مسئولان بانک مرکزی یادآور شد: متاسفانه دوستان بانک مرکزی به صورت‌جلسه‌ای که چندهفته گذشته در کمسیون صنایع مجلس تهیه شد و آن را نیز امضا کردند، پایبند نبودند و نه‌تنها کمکی به تسهیل تخصیص ارز به تایرسازان انجام نشده، بلکه در این مدت نماینده انجمن صنفی  صنعت تایر را هم به بانک مرکزی راه نداده‌اند. عدم حمایت از تولید تصمیمی اشتباه است و بی‌شک در آینده به کشور ضربه خواهد زد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =