خودروهای مانده در گمرک

تنها شرکتی که پس از 16‌مردادماه سال گذشته از طریق گشایش LC و با مجوز ثبت‌سفارش نسبت‌به واردات خودرو اقدام کرده بود، «کرمان‌‎خودرو» بوده که اکنون در حال ترخیص 2هزار دستگاه «آزرا 2019» است و پیش‌‎فروش این خودروها هیچ منعی ندارد. اما پیش‌فروش سایر خودروهای وارداتی به معنی کلاهبرداری است

به گزارش «اخبار خودرو»، در حالی داغ‌ترین روزهای تابستان 98 را پشت سر می‌گذاریم که خودروهای بلاتکلیف‌ مانده در گمرکات جنوبی کشور بیش‌از گذشته خسارت زیر تیغ آفتاب ماندن را متحمل می‌شوند؛ خودروهایی که مراحل قانونی ورود به کشور را پشت سر گذاشته‌اند و به‎رغم بازتاب گسترده نارضایتی خریدارانشان و طرح شکواییه‌های آ‎ن‎ها در مجامع قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی، گشایشی در کارشان حاضل نمی‎شود.

به‌گفته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تحمل فشار ممنوعیت ترخیص خودروهای باقیمانده در گمرک از آستانه تحمل شرکت‌های نمایندگی رسمی خارج شده‌ و بسیاری از مدیران این شرکت‎ها که در روزهای نه‎چندان‌دور نان‌آور سفره‌های کارکنانی به وسعت 17هزار نفر بودند، در حبس به‎سر می‌برند.

 وی می‎گوید: «موضوع توقف تمدید مصوبه واردات خودروهای دپوشده در گمرکات، بیش‌از حد تاب‌آوری شرکت‌های واردکننده و خریداران خودرو است. چرا معطلیم تا گره‌ای را که اکنون می‌توان با دست باز کرد، روز دیگری با دندان بگشاییم؟»

 وضعیت شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو باتوجه به بلاتکلیف ماندن مجدد خودروهای رسوبی در گمرکات در آینده تجاری به چه صورت درآمده است؟ 

باید توجه داشت حتی پس از خروج خودروهای مانده در گمرک‌ها، صنف واردکنندگان خودرو کاملا تعطیل خواهد شد و دیگر صنفی به این اسم نخواهیم داشت. این صنف قربانی شفافیت درونی و اعلام تخلفات صورت‎گرفته از سوی برخی افراد شد. انجمن واردکنندگان بارها این مساله را عنوان کرده است که نباید به‌دلیل اعلام تخلفات، کسانی را که کاشف این فساد بوده‎اند، مجازات کرد. اما متاسفانه این اتفاق نزدیک دوسال است که روی داده و فعالیت قانونی شرکت‌های واردکننده به مخاطره افتاده است.

خودروهای دپوشده در گمرکات اکنون نمای کلی یک خودرو را دارا هستند و شرکت‌های نمایندگی بعد از ترخیص این خودرو هزینه‎های 40 تا 60 درصدی متحمل شده‌اند تا بتوانند خودروها را در وضعیت مطلوب تحویل دهند و رضایت مشتریان خود را به‎دست بیاورند. این درحالی‌است که واردکنندگان در ایجاد این خسارت‌ها ذره‌ای تقصیر نداشتند.

وضعیت شرکت‌هایی که فعالیت آن‌ها قانونی بوده، به این شکل در آمده و در آینده با توجه به ممنوعیت واردات خودرو قطعا بدتر خواهد شد. بنابراین باید برای نیروهای بیکار‎شده در این صنعت فکری اساسی شود.
 
آینده قانون ممنوعیت واردات با توجه به پیشنهادهای گمرک و وزارت صمت و نظرات دیگر مسئولان ذی‌ربط در این خصوص به کدام جهت سوق پیدا خواهد کرد؟

درخصوص رفع ممنوعیت واردات خودرو و آزادسازی واردات خودروهای دپو مانده‌در گمرکات مکررا با مسئولان دولتی درحال مذاکره هستیم و مکاتباتی نیز با رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان داشته‌ایم تا برای مجموعه واردکنندگان خودرو فکری کنند. همان‎طورکه می‌دانید، از سوی انجمن واردکنندگان پیشنهادهایی در این زمینه داده شده است که برای واردات خودرو نیاز به ارز نداریم و تامین خودرو بدون اخذ وجه نیز می‌تواند انجام شود. 

 سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور در شرایط تحریمی نیز قابل استفاده است و می‌توان از آن‌ برای واردات خودرو استفاده کرد.

آیا تمام خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات کشور متعلق به پیش‌فروش‌های سال گذشته شرکت‌های نمایندگی هستند؟

در ابتدای سال ۱۳۹۷ و پیش از ممنوعیت واردات خودرو برخی شرکت‎های واردکننده خودرو صرفا اقدام به فروش فوری خودروهای وارداتی کرده بودند که البته در بعضی قراردادها موعد تحویل خودرو فروخته‎شده پس از تاریخ ممنوعیت واردات بوده اما ثبت‌نامی پس‌از تاریخ ممنوعیت صورت نگرفته است.

اگر هم شرکتی نسبت‌به پیش‌فروش خودروهای خارجی اقدام کرده باشد، مرتکب کار خلاف شده است. تنها شرکتی که پس از 16‌مردادماه سال گذشته از طریق گشایش LC و با مجوز ثبت‌سفارش نسبت‌به واردات خودرو اقدام کرده بود، کرمان‌‎خودرو بوده که اکنون درحال ترخیص 2هزار دستگاه آزرا 2019 است و پیش‌‎فروش این خودروها هیچ منعی ندارد. اما پیش‌فروش سایر خودروهای وارداتی به معنی کلاهبرداری است و مردم نباید فریب این شرکت‌ها را بخورند. 

درحال‎حاضر فقط فروش فوری با تحویل 20 تا 30روزه قانونی است و در غیر این‌ صورت امکان تحویل خودرو بابت پیش‌فروش فراهم نیست و خریداران متضرر خواهند شد.

 آیا خبر واردات 125هزار دستگاه خودرو واقعیت توسط یک خانواده صحت دارد؟

بحث‌های مطرح‌شده مبنی‌بر واردات 125هزار دستگاه خودرو خارجی با رانت یک خانواده و با اظهارنامه جعلی که به‎تازگی مطرح شده بود، غیرواقعی و خارج از توان سازمان گمرک و تمام شرکت‌های نمایندگی رسمی در حالت ایده‌آل است. چراکه سالانه حداکثر 75هزار دستگاه خودرو توسط 40نمایندگی به کشور وارد شده، فقط در سال 91 به واردات 100هزار دستگاهی رسیدیم. 

مجموع واردات خودرو در 10 سال قبل به 800هزار دستگاه هم نمی‌رسد. در این شرایط چطور ممکن است یکباره 125هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود؟‌ این موضوع واقعیت ندارد و احتمالا اطلاعات اشتباه باعث اعلام این مطلب شده است.

 درخصوص واردات خودروهای هیبرید و تمام‎برقی دغدغه فعلی احداث زیرساخت‌هاست. به نظر شما امکان واردات این خودروها در عمل وجود دارد؟ 

حضور خودروهای وارداتی با آپشن‌های متعدد در بازارهای مصرف، خودروسازان داخلی را مجاب به توجه نیاز مشتریان می‌کند؛ همان‎طور که خودروهای وارداتی و پیشرو بودن آن‌ها در ارائه مدل‌های نو به کشور توسط خودروسازان موثر بود. در نتیجه باید راه ورود چنین خودروهایی به کشور باز بماند و مردم باید بدانند تکنولوژی روز خودرویی چه چیزهایی را به بازارهای مصرف ارائه کرده است. 

به‎طور مثال تا زمانی که خودروهای هیبرید در ایران شناخته نشده باشند، مردم و صنعت خودرو به سمت آن خیز نخواهند برداشت، درحالی‌که خودروسازان داخلی با ورود اولین خودرو هیبرید بر ضرورت ورود این تکنولوژی برای ساخت داخل و پیاده‎سازی آنان بر روی پلتفرم‌های داخلی اذعان داشتند و دارند. محدودیت‌هایی که بر واردات خودرو اعمال شده است، باعث می‌شود از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب مانده و به دنبال آن نرویم.

 حضور خودروهای هیبرید در دنیا چندان جدید نیست. به‌نظر شما چرا خودروسازان داخلی از ظرفیت‌های بومی‎سازی این خودروها جا مانده‌اند؟ 

امروز اگر گفته می‌شود خودروسازان داخلی به سمت خودروهای برقی و هیبرید بروند، به این دلیل است که زمانی شاهد ورود چنین خودروهایی به کشور بوده‌ایم. ناگفته نماند حتی اگر این تکنولوژی‌ها وارد کشور نمی‌شد، در سفرهای توریستی و زیارتی به کشورهای همسایه شاهد این تکنولوژی‌ها ‌بودیم و همین مسائل گاه مزید انگیزه مهاجرت افراد توانگر و تحصیل‎کرده‌ می‌شود.  

حرکت به‌سمت خودروهای پاک در کشور به‎تازگی شروع شده، این در حالی است که به‎قول شما خودروهای هیبرید در دنیا خیلی هم جدید نیستند. این نکته را نیز باید گفت اگر امروزه مردم به خودروهای گیربکس اتوماتیک علاقه‌مند شده‌اند، به این دلیل است که بیش‌از دو دهه واردکنندگان خودرو درحال واردات چنین خودروهایی به  کشور بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =