پژو2008 و سیتروئن سی3

تلاش خودروسازان برای ارتقای کیفیت به حذف خودروهای تک‎ستاره در جدول کیفیت منتهی شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالی‎ صنعت خودرو این‌روزها با مشکلات متعددی دست‎وپنجه نرم می‌کند که بخش عمده آن ناشی از بازگشت تحریم‌هاست؛ اما خوشبختانه محدودیت‌های به‎وجود‎آمده تاکنون تاثیری روی کیفیت این صنعت نگذاشته است. این نیز درحالی است که با بازگشت تحریم‌ها در سال 90 و 91 شاهد افت شدید کیفیت خودرو بودیم؛ اتفاقی که اکنون با برنامه‌ریزی خودروسازان بزرگ کشور مرتفع شده و نتیجه آن همان است که اکنون هیچ خودرو تک‎ستاره‌ای در لیست ارزشیابی کیفی منتشرشده تیرماه وجود ندارد و این موضوع از تلاش فعالان این صنعت برای بالا بردن کیفیت خودروها حکایت دارد. 

باز هم خودروهای داخلی پنج‌ستاره شدند 

براساس جدیدترین گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای سواری که برای خردادماه سال جاری توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است، برای بار دوم دو مدل خودرو تولید داخل موفق به کسب تمام پنج ستاره کیفی شدند.

پژو2008 و سیتروئن سی‌3، دو خودرو به نمایندگی از دو خودروساز بزرگ کشورمان هستند که به‎عنوان خودروهای برجامی شناخته شدند و محصولی از برجام و رفع تحریم‌ها بودند و حالا هرکدام پنج ستاره کیفی دریافت کرده‌اند.

بعد از دو خودرو پنج‌ستاره که به درجه برتر کیفی رسیده‌اند، خودروهای چهارستاره هستند که در ردیف بعدی لیست ارزشیابی کیفی خودروهای سواری قرار می‌گیرند؛ لیست انبوهی از خودروهای داخلی که روزگاری به‌دلیل کیفیت پایین تنها یک یا دو ستاره دریافت می‌کردند و حالا با توجه به تلاش خودروسازان و سرمایه‌گذاری‌های بسیار طی این سال‌ها در صنعت خودرو، کیفیت آن‌ها ارتقا یافته و موفق به دریافت چهار ستاره شده‌اند.

درحال ‎حاضر نیومزدا3، کیا سراتو، هایما اس7 اتوماتیک، بی30، چانگان سی‎اس35، تندر90 پلاس، پژو 207 اتوماتیک، پژو اس‌دی207 اتوماتیک، پارس‎تندر، تندر90 پلاس اتوماتیک، پژو207 و دنا پلاس جزو خودروهایی هستند که در لیست چهارستاره‌ای‎‌های گزارش ارزشیابی کیفی خودروهای سواری قرار گرفته‌اند. البته در این بین خودروهایی هم هستند که با شرایط فعلی و با خروج شرکای خارجی از صنعت ایران دیگر تولید نمی‌شوند؛ اما براساس گفته‌های برخی کارشناسان و فعالان این صنعت امید است این خودروها در آینده با قوای محرکه‌ ساخت داخل تولید شوند.

خودنمایی پرستاره‎ها در سه سطح نخست قیمت

گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که براساس سطح قیمتی خودروها در نظر گرفته شده است، به پنج سطح کلی تقسیم می‌شود که جدا از چند نمونه استثنا، مابقی خودروهایی که در سه سطح نخست قیمتی قرار می‌گیرند، اغلب به‌لحاظ کسب درجه کیفی از ستاره‌های بیشتری هم برخوردار هستند.

نیومزدا3 از شرکت بهمن‎موتور با چهار ستاره در سطح قیمتی یک قرار گرفته است. پژو2008 از شرکت ایران‌خودرو و سیتروئن سی3 از شرکت سایپا با بیشترین ستاره در سطح قیمتی دو قرار گرفته‌اند. 

کیاسراتو از شرکت سایپا و  هایما اس7 اتوماتیک با چهار ستاره در این لیست در سطح قیمتی دو قرار گرفته‌اند. همچنین خودروهای سه ستاره‌ای که در این سطح قرار دارند، شامل جک اس5، جک اس3 از شرکت کرمان‎موتور و هایما اس5 اتوماتیک از شرکت ایران‎خودرو خراسان نیز جزو خودروهای سه‎ستاره هستند. همچنین در همین سطح قیمتی نیز ام‌وی‌ام ایکس 33 اس با دو ستاره قرار دارد. 

در سطح قیمتی سه نیز بی30 و چانگان اس‎سی35 با چهار ستاره کیفی جا خوش کرده‌اند. مضاعف بر سه سطح نخست قیمت، به‌گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سطح قیمتی چهارم قرار دارد که در صدر آن خودروهای تندر90 پلاس، پژو207 اتوماتیک، پژو اس‌دی207 اتوماتیک، پارس‎تندر، تندر90پلاس اتوماتیک، پژو207 و دناپلاس قرار دارند که همگی از شرکت ایران‌خودرو با چهار ستاره کیفی در این بخش قرار گرفته‌اند.

در لیست سه‎ستاره‌ای‌های سطح قیمتی چهارم نیز نام خودروهای تندر90، رانا، پژو206، پژو206 اس‌دی، دنا و دانگ‎فنگ اچ30 از شرکت ایران‌خودرو، پژوپارس اتوماتیک کرمانشاه از شرکت ایران‌خودرو کرمانشاه و کوییک از شرکت سایپا قرار دارند. 

سورن و سمند تبریز از شرکت ایران‎خودرو تبریز نیز با دو ستاره در سطح قیمتی چهار قرار دارند. همچنین دیگر خودروهای این سطح نیز شامل پژوپارس کرمانشاه، پژو405 خراسان، ساینا و تیبا2 می‌شود. مدل‌های مختلف سایپا ایکس111، ایکس131، ایکس131 پارس‌خودرو و ایکس132 نیز همگی با دو ستاره در سطح قیمتی پنج قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =