اتوسرویس‌ها

وسوسه سود بیشتر،‌ برخی اتوسرویس‌ها را به‌سمت دلالی روغن‌موتور کشانده است. وقتی قیمت‌ها کاذب باشد  و دلالی روغن‌موتور سودی بیشتر از ارائه خدمات تعویض و سرویس داشته باشد،‌ تعویض‌روغنی‌ها هم به‌جای فروش روغن به مردم آن‌هم با قیمت‌های مصوب،‌ ترجیح می‌دهند وارد بازار دلالی شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها برخی از فروشندگان روغن‌موتور به دفاتر  و مراکز توزیع روانکار  در بلوار گل‌های تهرانسر،‌ اتوسرویس‌هایی هستند که با سوءاستفاده از سیستم فروش مویرگی شرکت‌های تولیدکننده روانکار توانسته‌اند حتی به‌مقدار اندک، ‌روغن‌موتور را با قیمت مناسب و مصوب از شرکت‌های تولیدکننده بخرند. 

شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور از جمله بهران و ایرانول مدت‌هاست که با راه‌اندازی سیستم پخش مویرگی اقدام به‌توزیع بی‌واسطه محصولات خود در سطح اتوسرویس‌ها می‌کنند. اقدامی که اگر با پشتیبانی سازمان‌های نظارتی روی تعویض‌روغنی‌ها همراه باشد، به‌خوبی می‌تواند بخشی از التهابات قیمتی در  بازار را التیام بخشد. اما مشکل اینجاست که براساس گزارش‌های میدانی خبرنگار «دنیای  خودرو»،‌ برخی اتوسرویس‌ها با سوءاستفاده از این شیوه فروش روغن‌سازان،‌ اقدام به خریداری روغن‌های موتوری از شرکت‌های تولیدی می‌کنند و محصولات را به‌جای فروش به مصرف‌کننده نهایی با دریافت سودی به‌مراتب بالاتر از 12 درصد تعیین‌شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به مراکز توزیع در تهرانسر می‌فروشند.

این درحالی است که تعویض‌روغنی‌هایی که با این شیوه اقدام به خرید روغن از تولیدکننده‌ها می‌کنند، درصورت فروش کالا با قیمت مصوب سازمان حمایت، 12 درصد از فعالیت خود سود خواهند برد و مشتری بیشتری نیز به دلیل ارائه خدمات با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از دیگر هم‌صنفی‌های خود جذب خواهند کرد.

با این‌حال این افراد که تعداد آن‌ها نیز هم‌زمان با افزایش توزیع مویرگی شرکت‌ها در سطح اتوسرویس‌ها در حال افزایش است، ترجیح می‌دهند روانکارهای خریداری‌شده را در بازار با نرخی بالاتر به‌فروش برسانند.  

چندی‌پیش البته ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای مقرر کرد مشخصات خریداران روغن‌های موتوری در سامانه جامع تجارت ثبت شود تا از این طریق امکان گران‌فروشی و تخلفات احتمالی گرفته شود. حال نیز شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور این آمادگی را دارند حتی درصورت عملیاتی نشدن این مصوبه، ‌لیست‌ فروش خود را به‌صورت هفتگی در اختیار بازرسان سازمان حمایت یا سازمان تعزیرات حکومتی قرار دهند تا با مشخص شدن اتوسرویس‌هایی که به‌صورت مستقیم خرید کرده‌اند،‌ امکان نظارت قیمتی بر فروش آن‌ها نیز فراهم شود.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد شرکت‌های توزیع مویرگی روغن‌های‌موتور تولیدشده در شرکت‌های بزرگ نیز باید با دقت‌نظر بیشتر اقدام به‌فروش کالا به مشتریان خرد کنند.  شاید بهترین راه، مشخص کردن میزان فروش هفتگی و ماهانه این افراد است تا در دوره‌های بعدی فروش،‌ تنها به‌میزان مصرف و تعداد مشتری‌هایی که به این‌دست اتوسرویس‌ها مراجعه کرده‌اند کالا فروخته شود.

اتفاقی که بی‌شک باید با کمک نهادهای نظارتی صورت گیرد.  این بخش از بازار یعنی واحدهای تعویض‌روغنی که به‌صورت مستقیم اقدام به خرید کالا از تولیدکننده‌های روانکار می‌کنند،‌ در سنوات گذشته علاوه بر سود 12درصدی تعیین‌شده،‌ از محل تخفیف‌های متعددی که روغن‌سازان برایشان در نظر می‌گرفتند سودهایی بالغ بر 30 درصد به‌دست می آوردند که شاید عدم‌رضایت‌شان به سود 12 درصدی فعلی، از تجربه پرسود سالهای قبل نشات گرفته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =