خودروساز

درصورتی که شرایط صنعت خودرو همین باشد و بخواهیم تولید محصولات قدیمی‌ را ادامه داده و صرفا درصد داخلی‎سازی همین محصولات را بالا ببریم، شاهد جهش اقتصادی و تحول مهمی در خودروسازی نخواهیم بود.

شهرام آزادی * -در شرایط نامناسب اقتصادی که بیشتر صنایع دچار رکود شده‌اند، نمی‌‌توان انتظار چندانی از صنعت خودرو و پویایی آن داشت. به‌طور حتم این صنعت با زیان‌های وارده در سال گذشته رشد اقتصادی خوبی را در این اوضاع اقتصادی تجربه نخواهد کرد.

امروز پیش از هر اقدامی باید به فکر بهبود شرایط اقتصادی واحدهای تولیدی در کشور باشیم. چراکه در این شرایط نه‌تنها صنعت خودرو که هیچ‎کدام از صنایع نمی‌توانند به ظرفیت خوبی در تولید دست یابند.

بخشی از راهکار برون‌رفت از وضع کنونی در صنعت خودرو اصلاح برخی عوامل بیرونی است. برای برون‎رفت از شرایط کنونی صنعت خودرو باید چند عامل بیرونی را اصلاح کرد.

ابتدا باید شرایط نامناسب اقتصادی کشور تغییر کند، بنابراین مسئولان برای اصلاح این وضعیت باید برنامه‎ریزی کنند. آثار منفی تحریم‎ها بر صنعت خودرو مشهود است. هرچند در این شرایط بدون‌تعامل با شرکت‎های بیرونی نمی‌توان به رشد اقتصادی مناسبی در این صنعت دست یافت، برای اینکه آثار منفی تحریم‎ها خنثی و شرایط عادی شود، باید درباره شیوه مدیریت یا بهتر بگویم نحوه خصوصی‌سازی صحیح صنعت خودرو فکر اساسی شود.

برای تداوم تولید و تکمیل خودروها و تعادل‌بخشی به بازار باید تزریق نقدینگی به خودروسازان ادامه یابد. درصورتی که شرایط صنعت خودرو همین باشد و بخواهیم تولید محصولات قدیمی‌ را ادامه داده و صرفا درصد داخلی‎سازی همین محصولات را بالا ببریم، شاهد جهش اقتصادی و تحول مهمی در خودروسازی نخواهیم بود.

در این شرایط خودروسازان باید به‌سمت فناوری‎ها و پلت‌فرم‎های روز دنیا حرکت کنند؛ هرچند چنین حرکتی مستلزم بهبود وضعیت اقتصادی کشور و صنعت خودرو است.

طرح دولت درخصوص نهضت داخلی‌سازی در صنعت خودرو در شرایط فعلی که چاره‌ای جز این کار نیست، می‌تواند مفید باشد. هرچند در شرایط بحرانی ساخت تمام قطعات یک خودرو اصولی نیست، اما با سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه امکان‌پذیر است و در شرایط کنونی چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در این بخش و تقویت واحدهای قطعه‌سازی نداریم.

هرچند در سال‌جاری همچنان تولید شرکت‌ها با کاهش همراه است، با اجرای طرح نهضت داخلی‌سازی و به‌کارگیری از توان قطعه‌سازان داخلی این روند در حال بهبود است.

* عضو هیات‌علمی دانشگاه «خواجه‌نصیرالدین طوسی»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =