تایرکورد

آمار فروش جهانی تایرکورد در سال ۲۰۱۷ برابر با ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بود، اما موسسه تحقیقات بازار تایر (TMR) پیش‌بینی کرده است حجم کلی فروش این محصول در سال ۲۰۲۶ تقریبا دوبرابر می‌شود و به ۷ میلیارد و ۸۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش «اخبار خودرو»، مهم‌ترین عاملی که باعث شد پیش‌بینی‌ها نسبت‌به ارزش بازار تایرکورد مثبت ارزیابی شود، در پی ثبت رکورد ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری طی نیمه نخست سال جاری بوده، دلیل این موضوع نیز افزایش تقاضا توسط خودروهایی است که علاقه‌مند به استفاده از لاستیک‌های تخریب‌پذیر هستند. البته این تحقیق نشان می‌دهد نوسان قیمت مواد اولیه مانع از رشد بازار  شده است. اما رشد تولید وسایل نقلیه مسافری در چین و هند باعث می‌شود تقاضا برای تایرکورد به‌عنوان یکی از مواد اولیه مهم لاستیک این خودروها افزایش پیدا کند.

تایرکورد نخی از نوع صنعتی است که از طریق ریسندگی نخ‌های بسیار مقاوم به‌دست می‌آید.  این نخ‌ها نقش اساسی در طراحی تایر خودروها دارند و یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش طول عمر تایر هستند.

تاثیر مستقیم این محصول در برخی شاخص‌های عملکردی همچون مقاومت سایشی، افزایش استحکام و کنترل تغییر شکل باعث شده است تایرسازان اهمیت بیشتری درزمینه روند تامین نخ‌های خود داشته باشند. مهم‌ترین بازیگران این صنعت شرکت صنایع کولون، تورای، کمپانی هیوسانگ، تیجین، فایرستون، کوردسا وSRF هستند که عمده سهم بازار جهانی را در اختیار دارند. 

در این میان کوردسای ترکیه با تولید نخ‌های دوستدار محیط‌زیست (eco-friendly) توانسته است مزیت رقابتی برای خود ایجاد کند. درواقع کوردسا در مراحل تولید محصول خود از موادشیمیایی مضر مانند فورمالید در ابعاد کمتری استفاده می‌کند. 

این ماده به‌طور عمومی در مراحل ساخت تایرکورد مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین این کمپانی ترکیه‌ای با احداث کارخانه جدید خود در اندونزی حجم تولید خود را ۱۸‌کیلوتن افزایش داده است.  

هیوسانگ نیز با احداث سایت جدید خود در کشور ویتنام علاوه‌بر افزایش جهانی حجم تولید تایرکورد، جایگاه خود را در بین رقبا ارتقا داده است. 

در بخش نخ‌های نایلونی به‌دلیل توانایی در ارائه مقاومت بالا، افزایش چسبندگی و کاهش فرسودگی تایر، رشدی فراتر از پیش‌بینی‌ها اتفاق افتاده است. پیش‌ازاین با ثبت رکورد ۵ میلیارددلاری بازار تایر کورد در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی‌ها حکایت از رسیدن به حجم ۶ و نیم میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۳ داشت، اما با توجه به وضعیت فعلی بازار این محصول و رشد فراتر از پیش‌بینی تایرهای نایلونی، این رقم تا ۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =