کانو

کانو برخلاف «فارادی فیوچر» و سایر استارت‌آپ‌های تولید خودروهای برقی صرفا فعالیت‌های خود را روی خودروهای آبونمانی و اشتراکی متمرکز کرده و مالکیت فردی خودروها را به‌کلی کنار گذاشته است

 «کانو»، استارت‌آپ خودرویی که پیش‌تر با نام «ایولازسیتی» فعالیت می‌کرد، در روزهای اخیر طرح‌های خودروهای الکتریکی خود را تبلیغ کرده است. با نزدیک شدن به سال 2021 که طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است محصولات این شرکت وارد خط تولید شوند، کانو ماه‌های اخیر را صرف تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود کرده است. اما نکته اینجاست که این استارت‌آپ براساس چیزی که به نشریه «ورج» گفته، باید قدم‌های بعدی خود را در فرآیند تولید بدون مدیرعامل بردارد. 

فراز و نشیب‌های مدیریتی

«استفان کراز»، یکی از مدیران پیشین «ب‌ام‌و» که از مدتی پیش مدیرعاملی کانو را عهده‌دار بود، به‌خاطر دلایل شخصی در حال کناره‌گیری از این سمت است.

«اولریش کرانز»، مدیرارشد فناوری کانو و یکی از موسسان این استارت‌آپ در غیاب آقای کراز اداره این تولیدکننده خودروهای برقی را برعهده خواهد گرفت. هرچند آقای کراز در غیاب خود، همچنان به‌جلب سرمایه در شرکت کمک خواهد کرد. کانو هنوز اطلاعاتی را درباره خروج آقای کراز منتشر نکرده است.

کانو در اواخر سال 2017 کار خود را به‌عنوان ایولازسیتی آغاز کرد. این هم‌زمان با خروج پرهیاهو و جنجالی آقای کراز از یک استارت‌آپ تولیدکننده خودروهای برقی دیگر یعنی «فارادی فیوچر» بود.

کراز یک سال قبل از  آن به‌عنوان مدیرمالی ارشد وارد «فارادی فیوچر» شده بود و موظف بود این شرکت را از بحران نقدینگی جدی نجات دهد. هرچند «جیا یوئتینگ» بنیانگذار فارادی‌فیوچر از راه‌حل‌های پیشنهادی کراز خشنود نبود (یکی از  راه‌حل‌های پیشنهادی اعلام ورشکستگی بود)؛ کراز که از مخالفت‌های آقای جیا به‌ستوه آمده بود، فارادی فیوچر را ترک کرد و ایولازسیتی را تاسیس کرد که در اوایل سال میلادی جاری برند خود را به کانو تغییر داد. 

در نوامبر 2017 جیا و فارادی فیوچر مدعی شدند که کراز اخراج شده و او را به «سوءاستفاده از مقام و ترک وظیفه» و همچنین «نقض احتمالی قانون» متهم کردند. چند ماه بعد فارادی فیوچر  از شرکت تازه‌تاسیس کراز شکایت و درخواست غرامت کرد و مدعی شد که کراز اطلاعات مربوط به کارکنان و اسرار کاری را دزدیده است. شرکت کراز درنهایت به‌طور متقابل از فارادی فیوچر درخواست غرامت کرد؛ اما هر دو پرونده‌ غرامت بی‌نتیجه ماند. 

خودروهای آبونمانی 

کانو برخلاف فارادی فیوچر و سایر استارت‌آپ‌های تولید خودروهای برقی صرفا فعالیت‌های خود را روی خودروهای آبونمانی و اشتراکی متمرکز کرده و مالکیت فردی خودروها را به‌کلی کنار گذاشته است (ایده‌ای که تعدادی از خودروسازان بزرگ نیز همچنین در حال بررسی آن هستند). خودروهای کانو نیز با در نظر گرفتن عملیات خودران طراحی شده‌اند؛ هرچند هنوز راه گریزی وجود دارد.

همچنین این کمپانی نوید می‌دهد که خودروهایش ظاهری متفاوت از خودروهایی خواهد داشت که امروزه در بازار وجود دارند. این مساله در رندرهایی که کانو در روزهای اخیر در وبسایت خود منتشر کرده و همچنین در اختیار نشریه ورج قرار داده مشهود و قابل ملاحظه است.

براساس طرح‌های منتشرشده، نخستین خودرو این شرکت قرار است شبیه به ترکیبی از شاتل‌های دیگ‌مانند مورد آزمایش برخی شرکت‌ها و یک مینی‌ون باشد. این خودرویی است که بیشتر برای تامین منافع جمعی ساخته شده تا استفاده شخصی و این مساله با فلسفه کانو که در زمینه توسعه خودروهای اشتراکی فعالیت می‌کند، هم‌ساز است.

براساس برنامه‌ریزی‌ها مشترکان می‌توانند به‌صورت ساعتی، روزانه یا هفتگی خودروهایی را از کانو کرایه کنند. قرار است پاییز امسال نخستین کانسپت این شرکت در خیابان‌های شهر به نمایش گذاشته شود.  

تجهیز تخصص

پک باتری و رانشگری که نیروی این خودرو را تامین می‌کند، بر پلتفرمی موسوم به اسکیت‌بورد سوار خواهد بود که براساس برنامه‌ریزی‌های کانو مدل‌های مختلف خودروهای آتی این شرکت را به‌حرکت درخواهد آورد. این ایده‌ای جاافتاده و رایج است که استارت‌آپ‌ها و خودروساز‌های پرسابقه از آن برای کاهش هزینه‌های تولید خود استفاده می‌کنند. کانو برای رسیدن به هدف خود نیروی کارش را از 100 نفر در مارس 2018، به 400 نفر افزایش داده است. 

این استارت‌آپ نیز همانند سایر همتایانش متخصصان زیادی را از شرکت‌های خودروسازی و فناوری و همچنین شرکت‌های فعال در زمینه سفرهای اشتراکی به‌خود جذب کرده است.

«جیمز کاکس»، مدیرتولید ارشد کانو در ماه آوریل از اوبر به این شرکت آمد. «سیندی وانگ»، مدیرارشد بازاریابی کانو در چین نیز پیش‌تر در بخش بازاریابی اوبر در چین مشغول به‌کار بود.

مت کربل، مدیر استراتژی برند این استارت‌آپ، پیش‌تر یک‌سالی را در بخش بازاریابی لیف در کالیفرنیای جنوبی مشغول به‌کار بوده است.

هدف کانو برای عرضه یک خودرو خودران به بازار تنها ظرف چهار سال پس از آغاز به کار بسیار جاه‌طلبانه است؛ خصوصا با در نظر گرفتن این موضوع که هر استارت‌آپی در شروع فعالیت خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. اما این‌طور که به نظر می‌رسد، کانو سعی دارد با استفاده از تخصص بهترین کارشناسان در هر زمینه، نام خود را به‌عنوان یکی از پیشتازان عرصه حمل‌ونقل اشتراکی مطرح کند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =