تایر

در حالی‌که بر اساس قانون، واردات تایر تنها باید پس از ثبت‌سفارش و تخصیص ارز توسط بانک‌مرکزی انجام شود، ‌برخی واردکنندگان با دور زدن قوانین اقدام به واردات تایرها بدون ثبت‌سفارش و ارسال حواله از طریق سیستم بانکی کرده‌اند و با دپوی کالاهای خود در گمرک دولت را برای دریافت ارز تحت‌فشار گذاشته‌اند.

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌درست درشرایطی که تولیدکنندگان لاستیک حدود یک ماه است که موفق به دریافت ارز برای واردات مواد اولیه موردنیاز خود نشده‌اند،‌ تعدادی از واردکنندگان لاستیک بدون ثبت‌سفارش و طی کردن مراحل قانونی،‌ تایر به گمرک‌های کشور وارد کرده‌اند و به‌دنبال دریافت ارز از سیستم بانکی هستند. اما آنچه جای سوال دارد این است که این افراد چگونه بدون ارسال حواله موفق به حمل کالا به بنادر کشور شده‌اند؟ آنهم در شرایطی که تولیدکنندگان خارجی باتوجه به ریسک بالای منطقه و شرایط ارزی کشور تا قبل از دریافت پول،‌ حتی اقدام به تولید کالا هم نمی‌کنند،‌ چه رسد به حمل کالا به بنادر ایران!

رابطه بیش‌اظهاری‌های گذشته با تایرهای بدون ثبت‌سفارش

شاید ارز تایرهایی که اکنون در گمرکات کشور بدون ثبت‌سفارش دپو شده‌اند، از محل طلب واردکنندگان  از تولیدکنندگان خارجی که در بیش‌اظهاری (‌اوورپرایس)های قبلی ایجادشده؛ تامین شده است و باید دید اگر به احتمال اندک، ارز این تایرها به شیوه بدون انتقال ارز تامین شده باشد، بازهم طبق اظهارات رئیس بانک‌مرکزی غیرقانونی و قاچاق به حساب می‌آیند؟

حال مشکل اساسی‌تر این ماجرا از جایی شروع می‌شود که روند ثبت‌سفارش و تخصیص ارز تایر برای تجاری که قصد واردات کالا با رعایت قوانین را دارند مشکل شده اما گفته می‌شود اولویت تخصیص ارز  به کسانی داده می‌شود که تایر را بدون ثبت‌سفارش و به صورت غیرقانونی وارد گمرک‌های کشور کرده اند. 

بدون تردید توان لابی‌گری این دسته از تجار به مراتب بالاتر از تجار شناسنامه‌دار و قانون‌مندی است که حاضر به دور زدن قانون نیستند و همواره تلاش می‌کنند حتی در شرایط تحریمی از ظرفیت‌های قانونی در تجارت بهره‌مند شوند.

هرچند تاکنون به هشدارهایی که درمورد بیش‌اظهاری ارزی و خروج میلیون‌ها دلار ارز دولتی برای واردات تایرداده شد، توجه نشده است اما بی‌تردید مفسده‌ای که در چنین پرونده‌هایی پنهان مانده است، به زودی آشکار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =