صنعت خودرو

در نتیجه حمایت‎هایی همچون وادار کردن بازار ٨٠میلیونی به پیش‎خرید محصولاتی که در دنیای امروز جایی ندارند و الزام بانک‌ها به پرداختن تسهیلات چندده‎هزار میلیاردی شاهد بدهی و زیان انباشته صدهزارمیلیاردتومانی خودروسازان، نارضایتی عمومی از کیفیت، قیمت خدمات و خلف‌وعده‎ها و قراردادهای کاملا یک‎طرفه هستیم

 به گزارش «اخبار خودرو»، طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو با پشت سر گذاشتن یک‎سال‌ونیم از مطرح‎شدن آن توسط کمیسیون اصل90 مجلس و دست‎به‎دست شدن بین کمیسیون صنایع و صحن علنی حالا با یک پله، ترقی به رفت‎وبرگشت میان شورای نگهبان و مجلس رسیده است. شورای نگهبان طرح ساماندهی خودرو را که برای طی کردن روال قانونی در اختیار این شورا قرار گرفته بود، بررسید و ایرادهایی به آن وارد کرد. نمایندگان هم در جلسه علنی 27 مرداد مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو را اصلاح کردند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس درخصوص تاثیرات اجرای قانونی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو کشور معتقد است: «به تعویق انداختن تصویب و اجرای طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو نمی‌تواند اصل ضروری اجرای طرح را زیر سوال ببرد. صنعت خودرو نیازمند حمایت‌های قانونی است تا بتواند روی پای خود به ایستد، درحالی‎که دولت با حمایت‌های مالی موجبات عقب‌ماندگی این صنعت را در کشور رقم زده است. نمونه‎های این حمایت‌های بی‌نظیر اما اشتباه از صنعت خودرو از این قرار است؛ انحصاری‎کردن بازار مصرف و وادار کردن ٨٠میلیون نفر به خرید محصولاتی که در دنیای رقابتی امروز جایی ندارند، داشتن امتیاز بلامنازع پیش‎فروش خودرو به‎عنوان تنها تولیدکنندگان خودرو که چنین سبک فروشی دارند، وادار کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات چندده‎هزار میلیاردی، اعطای آزادی عمل در قیمت‎گذاری، خودمختاری در تهیه قرارداد فروش، اجازه تولید خودروهای تاریخ مصرف گذشته دیگر کشورها و سایر امتیازات. در نتیجه همین حمایت‎ها، بدهی و زیان انباشته بالغ‌بر صدهزار میلیارد تومان، نارضایتی عمومی از کیفیت، قیمت، خدمات و خلف‌وعده‎ها و قراردادهای کاملا یک‎طرفه را شاهد هستیم.»
 
کمیسیون اصل90 باتوجه به شکایات مردمی به موضوع صنعت خودرو وارد شد. نظر شما درخصوص ضرورت تصویب و اجرای طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو برای کاهش نارضایتی‌های مردمی چیست؟ 

از زمانی‌که برای احقاق حقوق ازدست‌رفته مردم با جدیت و به یاری خداوند، پرونده خودروسازی در کمیسیون اصل90 به من سپرده شد، با احساس نیاز مبرم طرح ساماندهی صنعت خودرو را با حمایت تعدادی از همکارانم در مجلس استارت زدیم و شاهد همه نوع واکنش‌های پیش‌بینی‎شده از قبیل تهمت، کارشکنی، عدم همکاری و غیره بوده‌ایم که گرچه باعث کندی کار شد ولی هرگز نتوانست به عزم و اراده به‎وجود‎آمده در تصویب قانون لطمه‌ای وارد کند.

خوشبختانه در هفته گذشته با برطرف کردن ایرادات شورای نگهبان این طرح نهایی شد. از این رو، هشدار می‌دهیم هرچه کارشکنی‌ها بیشتر شود، عزم ما در شفاف‌سازی و پیگیری‎ها نیز راسخ‌تر می‌شود.

برخی افراد مایل نیستند هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس درخصوص صنعت خودرو به نتیجه برسد. رویه در صنعت خودرو این است که ناکارآمدی‎ها را در پس تولید ملی و اشتغال پنهان کنند و با همین حربه تاکنون منتقدان خود را آچمز کرده‌اند.

طرح «ساماندهی بازار خودرو» که سال گذشته مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و با تغییراتی در مفاد آن به طرح «ساماندهی صنعت خودرو» تغییر نام داد، در نهایت می‌تواند چه نتیجه‌ای برای صنعت خودرو در برداشته باشد؟

طرح ساماندهی بازار خودرو از ۱۲ ماده تشکیل شده بود که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به بررسی هر یک از مواد این طرح پرداخت. سال گذشته درحالی‎که انتظار می‎رفت این طرح به ساماندهی بازار خودرو کمک کند، با تغییر در مفاد آن به طرح «ساماندهی صنعت خودرو» تغییر نام داد و بیشتر از آن‌که کارایی خود را در بهبود وضعیت بازار یا صنعت خودرو نشان دهد، بیشتر در کش‎وقوس بند و ماده‌هایی بود که چالش‎برانگیز بودند.

بازار خودرو در بدترین شرایط اقتصادی و بالاوپایین شدن نرخ ارز، بارهاوبارها پوست انداخت اما خبری از کمک طرح ساماندهی مجلس به این بازار نشد، تا آن‎جایی‌که برخی این طرح را ضدتولید می‌دانند و عنوان می‌کنند این طرح هیچ سودی برای صنعت خودرو و حتی بازار نخواهد داشت. درحالی‎که اگر این طرح در زمان خود به تصویب و اجرا رسیده بود و در مسیر اجرا به اصلاح آن پرداخته می‌شد، بسیاری از مشکلات امروز در صنعت خودرو کشور وجود نداشت.
 

شما مسائلی را درخصوص هزینه طراحی خودرو سمند و 206اس‎دی مطرح کردید. اما مدیران پیشین ایران‌خودرو معتقدند طراحی صندوق عقب خودرو  206 درجهت تحول و نوآوری صورت‌گرفته و نباید به سال‌ها قبل نقد وارد کرد. نظر شما درخصوص این واکنش‎ها چیست؟

این‎که مدیرعامل پیشین ایران‎خودرو گفته نباید نوآوری را زیر سوال برد، نمی‌دانم منظور ایشان دقیقا کدام نوآوری است؟ امروزه همه شاهد رقابت و جهش‌های غیرقابل وصف در صنعت خودرو جهان هستیم؛ مثل ساخت خودروهای پرنده، خودروهایی با تولید و مصرف انرژی خورشیدی، خودروهای ارزان، ایمن و با طراحی‌های خیره‎کننده در تولید انبوه. بنابراین، بیان این‎که طراحی صندوق عقب ٢٠٦ نوآوری بوده، بیشتر شبیه طنز است.

ایشان همچنین گفته نباید مباحث فنی را بابت بخش‌های سیاسی هزینه کرد. ظاهرا ایشان نمی‌داند کمیسیون اصل90، کمیسیون نظارتی مجلس و یکی از وظایفش رسیدگی به شکایات و  تخلفات است. همچنین گفته‌اند معنا ندارد موضوعی مطرح شود که به ۱۵‌سال قبل برمی‌گردد. این هم از نکات بسیار جالبی است یعنی اگر کسی از مسئولیت کنار رفت، به عملکرد او رسیدگی نشود.

به‎عنوان سخنگوی کمیسیون اصل90، طی این چندسال بدون مستندات اظهارنظری نکرده‎ام و آن‎چه گفته‎ام‌ براساس اسناد و استعلام‌ها از نهادهای نظارتی و اجرایی‌ است. مدیرعامل پیشین ایران‎خودرو همچنین به تحقیق و تفحص از خودروسازی استناد کردند که اگر تخلفی بود در گزارش به آن اشاره می‌شد، درحالی‎که تا امروز هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس در خصوص صنعت خودرو به نتیجه نرسیده است. 

واکنش‌ها به موضوع افشای هزینه بالای طراحی صندوق عقب خودرویی ۲۰۶، مجلس را برای رسیدگی به تخلفات خودروسازان مصمم‌تر کرد. آیا در این خصوص کمیسیون اصل90 شکایتی دریافت کرده است؟

بیشتر شکایت‌های رسیده به کمیسیون، مربوط به تخلفات فعلی خودروسازهاست اما گزارش کمیسیون جامع‌تر و شامل مسائل و شیوه مدیریتی ادوار قبل ازجمله دلایل و سهل‎انگاری درخصوص آتش‎گرفتن پژو٤٠٥، حساب‌های مالی و طراحی‌ها هم خواهد بود.

همین که خودرو ناایمن در اختیار مردم قرار گرفته، نشان از سوء‌مدیریت و عدم پاسخگویی است و بی‌تدبیری در این موضوع مشهود است. اما قطعا در گزارش خود اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری استخراج خواهیم کرد.

برای تهیه این گزارش، ما براساس پاسخ استعلام‌های خودروسازان و مراجع نظارتی و کارهای کارشناسی و همچنین اطلاعات مرکز پژوهش‌ها، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی عمل خواهیم کرد که مستند و بدون اغماض است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =