گسترش دوچرخه‌ سواری پایتخت

سهم تفکر هلندی در گسترش استفاده از دوچرخه در پایتخت به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی قابل‌کتمان نیست و شهردار تهران هم به‌تازگی تایید کرده است هلندی‌ها طرف مذاکره و مشورت برای گسترش استفاده از این وسیله در تهران هستند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، از روزی که پیروز حناچی سکان شهرداری تهران را در پاییز سال 97 به دست گرفت؛ موضوع دوچرخه‌سواری اهمیت خاصی پیدا کرد و به‌عنوان یکی برنامه‌های اصلی شهردار جدید در حوزه حمل‌ونقل عمومی در دستورکار قرار گرفت. البته از همان ابتدا این دستور ‌کار موافقان و منتقدان جدی داشت. 

غلامحسین کرباسچی یکی از سرشناس‌ترین منتقدان بود به این معناکه مخالفت خود را با این موضوع که دوچرخه‌سواری موضوع اصلی حمل‌ونقل در تهران شود و پروژه‌هایی مانند مترو معطل بماند، اعلام کرد و البته حناچی هم به کرباسچی پاسخ داد و درنهایت با گسترده کردن برنامه‌های «سه‌شنبه‌های‌بدون‌خودرو» و رفتن به محل کار با دوچرخه سعی کرد به سایر مسئولان نشان دهد عزمش برای گسترش دوچرخه‌سواری در تهران جدی است.

حناچی به‌تازگی هم گفته است شهرداری تهران به‌منظور افزایش مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در تهران با یک شرکت هلندی مذاکراتی داشته و این شرکت متذکر شده است برای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران باید از طرح‌ها و برنامه‌هایی پیروی شود که حداکثر انطباق و تناسب را با شرایط فرهنگی کشور دارند.

نگاهی به سوابق حضور هلندی‌ها در تهران

اگرچه شهردار تهران نامی از شرکت هلندی نبرده اما کسانی که موضوع گسترش دوچرخه سواری در تهران را پیگیری می‌کنند، می‌دانند هلندی‌ها خیلی پیش‌تر در شهرداری تهران، طرف مذاکره و مشورت بودند.

بررسی‌های خبرنگار «اخبار خودرو» نشان می‌دهد شرکت هلندی  DCE وابسته به انجمن دوچرخه‌سواری هلند از 2 تا 5 ماه می سال 2017 یعنی از 12 تا 15 اردیبهشت‌ماه، در تهران کارگاهی را با همکاری شهرداری، شرکت کنترل کیفیت هوا و یک شریک ایرانی با نام BMT برگزار کرد، هدف آن بررسی گسترش استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی برای مقابله با افزایش آلودگی تهران بوده است. 

در این کارگاه موضوع افزایش استفاده از دوچرخه در تهران به‌عنوان یک طرح استراتژیک موردبررسی قرار گرفت و به مسائل اجتماعی و فرهنگی استفاده از این وسیله هم اشاره شد. 

نگاهی‌به سوابق و پروژه‌های DCE نشان می‌دهد این شرکت بین سال‌های 2016 و 2017 در پروژه‌های مختلفی در شهرهای ایران از تهران و اصفهان گرفته تا مشهد و شیراز حضور داشته است.

گفته می‌شود تیم «گروه همکاری توسعه دوچرخه هلندی» به سرپرستی مهدی حسن‌زاده، حدود دو سال است که اقداماتی برای توسعه دوچرخه‌سواری در ایران انجام می‌دهند. 

این گروه در هشت شهر مختلف کشور شامل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد، کرج، تبریز و قزوین کارگاه‌هایی با هدف ضرورت توسعه دوچرخه‌سواری با حضور مسئولان دستگاه‌های مختلف ازجمله مدیران شهری، اعضای شورای شهر، هیات‌های دوچرخه سواری و سایر دستگاه‌ها برگزار کرده و گویا با کمک این مجموعه، سند جامع دوچرخه‌سواری در شهرداری تهران هم تدویــن شده است. 

حسن‌زاده، مدیرعامل این گروه با عناوینی ازجمله مدیرعامل شرکت مهندسین‌مشاوررهیافت، مشاور توسعه دوچرخه‌سواری در شهرهای کشور هم شناخته می‌شود و یکی از اهداف خود را جذب بودجه بین‌المللی برای گسترش دوچرخه‌سواری در ایران عـــنوان کرده است.

شرکت مهندسین‌مشاوررهیافت از سال 1380 فعالیت خود را در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری آغاز کرده و با کمک سفارت هلند توانسته است با مجموعه‌های فعال این کشور در حوزه دوچرخه‌سواری ارتباط بگیرد.

چرا هلندی‌ها به دوچرخه‌سواری معروف هستند؟

شاید بسیاری از مخاطبان « اخبار خودرو» ندانند چرا تا این حد دوچرخه‌سواری در دنیا با نام کشور هلند شناخته می‌شود. در سال ۱۹۷۰ میلادی آماری در هلند منتشر شد، نشان می‌داد تلفات رانندگی در این کشور به ۳ هزار و ۳۰۰ نفر که ۴۰۰ تن از آنها کودک بودند رسید. مارتیه فن‌پاتن، رئیس‌جمهور وقت کشور هلند از این وضعیت و ترافیک حاکم بر شهرهای هلند به شدت انتقاد کرد.  

هم‌زمان با این تحولات، گروه دوچرخه‌سواری تشکیل شد و مبانی تاسیس خود را «اعتراض به وضعیت موجود ترافیک» و گسترش دوچرخه‌سواری گذاشته بود که به شدت مورد حمایت فن‌پاتن هم قرار گرفت. 

دو سال پس‌ازاین، «اتحادیه دوچرخه‌سواران هلند» به‌دست همین گروه تاسیس شد و الگوسازی برای افزایش استفاده ازسوی عالی‌ترین سطوح سیاسی مورد حمایت قرار گرفت.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی، هلند سلسله اقداماتی را برای اصلاح خیابان‌ها برای استفاده دوچرخه‌سواران آغاز کرد. شهر معروف «لاهه» که پایتخت اداری هلند محسوب می‌شود؛ جزو نخستین شهرهایی بود که مسیرهای ویژه دوچرخه با رنگ‌قرمز برای آن طراحی شد. 

هرچند بعدها مشخص شد یک مسیر دوچرخه، منجر به رشد استفاده از این وسیله نقلیه نمی‌شود؛ بنابراین، مسیرهای ویژه دوچرخه به‌سرعت در تمام هلند گسترش یافت به‌طوری که امروز هلند دارای ۲۲‌هزارمایل مسیر ویژه دوچرخه است و بیش‌از یک‌چهارم کل سفرها در این کشور با دوچرخه انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =