کد خبر: 226051
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
فرشاد مقیمی

مقیمی از زمان انتصابش به‌معاونت امور صنایع وزارت صمت بیش از هر صنعت دیگری با صنعت‌خودرو سروکار داشته که در یک‎سال‎ونیم اخیر بازار ملتهبی را به‌خود دیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه – 5 شهریورماه ۱۳۹۸ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع« انتخاب مدیرعامل جدید ایرانخودرو » پرداخت.

سرپرست شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

پس از چند روز سردرگمی و گمانهزنی درباره انتخاب مدیرعامل جدید ایرانخودرو، روز گذشته اعضای هیاتمدیره شرکت ایرانخودرو به اتفاق آرا فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت را بهعنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب کردند.

هرچند رکورد جوانگرایی در انتخاب مدیران عامل شرکتهای خودروسازی کماکان به انتخاب مهرداد بذرپاش (متولد 1359) در سال 1386 بازمیگردد که در فروردینماه آن سال مدیرعامل پارسخودرو شد و در بهمنماه همان سال مدیرعامل سایپا، اما انتخاب فرشاد مقیمی (متولد 1355) را نیز میتوان مصداقی از جوانگرایی در صنعت خودرو دانست.

مقیمی از زمان انتصابش به‌معاونت امور صنایع وزارت صمت بیش از هر صنعت دیگری با صنعت‌خودرو سروکار داشته که در یکسالونیم اخیر بازار ملتهبی را به‌خود دیده است. از این رو، بیشترین حضور رسانهای مقیمی نیز حول محور صنعت و بازار خودرو بوده است.

در نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت‌خودرو که حدود یک ماه پیش برگزار شد، مقیمی درخصوص قرارداد ۷۴۰میلیارد تومانی میان تامینکنندگان خودروهای پرتیراژ با قطعه‌سازان اذعان کرد که او و همکارانش در وزارت صمت برای قطعهسازان کوچک و متوسط اولویت قائل شده و همچنین قطعاتی را انتخاب کردهاند که نیاز به‌سرمایهگذاری بالا ندارند. اما نکته مهمتری که درسخنان مقیمی در آن جلسه وجود داشت، تاکید وی بر این موضوع بود که شرکت‌های قطعهساز طرف این قراردادها ترجیحا زیرمجموعه شرکت‌های خودروساز نخواهند بود. 

حال نیز امید میرود او با همین نگاه بر کرسی مدیرعاملی ایرانخودرو بنشیند و این مسیر را تا تولید نهایی بسیاری از قطعاتی که درحالحاضر وارداتی هستند، بپیماید.

از مقیمی توصیههای دیگری را نیز به خودروسازان به‌یاد داریم که حال انتظار میرود سرلوحه کار او در گروه صنعتی ایرانخودرو باشد؛ توصیههایی همچون: «خودروسازان باید تولیدات خود را به‌نحوی مدیریت کنند که در اسرع وقت خودروهای ثبت‌نام‌شده از سوی مشتریان در اختیارشان قرار گیرد»، «تولیدات خودرو باید بهصورت روزانه، مستمر و همزمان با تولید در اختیار مشتریان قرار گیرد و هیچ خودرویی نباید در پارکینگ خودروسازها و نمایندگیها دپو شود»، «خودروسازان باید با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هماهنگ باشند و درعرضه خودرو به مشتریان براساس ضوابط اعلامشده اقدام کنند»، «خودروسازان باید درکنار مردم قرار بگیرند» و درمجموع، سیاست‌های 15گانه وزارت صمت در حوزه صنعت‌خودرو که توسط خود مقیمی برای خودروسازها اعلام و تبیین شده بود.

درهرحال گرچه برخی کارشناسان انتخاب یکی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای مدیرعاملی ایرانخودرو با تاکید و جدیت وزیر درموضوع تکمیل خصوصیسازی خودروسازان از طریق واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا همسو نمیدانند، اما  به‌نظر میرسد در شرایط کنونی که علاوه بر تحریمها، خودتحریمیها و سوءاستفادهها، همچنان سایه مداخلههای بالادستی نیز بر سر صنعت‌خودرو سنگینی می‌کند، کمتر مدیری از بخش خصوصی پیدا شود که با توجه به‌ساختار معیوب فعلی صنعت‌خودرو، حاضر یا قادر به‌اعمال روشهای مدیریتی خود در شرکتهای خودروسازی باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام پارسال خرداد خودرویی ثبت نام کردم که 33 میلیون بود 21 ت من اون پرداخت شد، الان بعد از گذشت 14 ماه به من میگن 45 میلیون دیگه باید پرداخت کنی . این ظلم نیست، بعدش هم الان تحویل نمیدن شاید 120 روز دیگه، این مشارکت در تولیده...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =