کد خبر: 226080
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹

تایرهایی که ابعادشان از تلفن‌های‌همراه امروز کوچک‌تر بود، چگونه تبدیل به لاستیک‌های بسیار باکیفیتی شدند که امروز برای شاسی‌بلندها نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، مینی فقط یک خودرو نیست، فرهنگی است که بریتانیایی‌‌ها به آن افتخار می‌کنند. این موضوع در لاستیک‌های بسیار کوچکی نمایان شد که در ماه جاری ۶۰‌سالگی آن را جشن گرفتیم. حال می‌خواهیم ببینیم تایرهایی که ابعادشان از تلفن‌های‌همراه امروز کوچک‌تر بود، چگونه تبدیل به لاستیک‌های بسیار باکیفیتی شدند که امروز برای شاسی‌بلندها نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

آغاز ۸ اینچی تایرهای مینی‌ماینر

در ابتدای راه محصول اصلی کمپانی انگلیسی که به نام مینی شناخته می‌شد، برای کاهش هزینه‌های نگهداری، با تایرهای ۸اینچی (۲۰۴ میلی‌متر) طراحی شده بود، اما وقتی گروه خودروسازی BMC به‌عنوان مالک مینی تصمیم نهایی تولید طرح اولیه را پذیرفت، برای افزایش کیفیت سواری، تایرها را به ابعاد ۱۰اینچی در مدل‌های موریس سال ۱۹۵۹ تغییر داد.

دلایل بسیاری برای رد شدن طرح تایرهای ۸ اینچی وجود داشت. ازجمله  اینکه دانلوپ به‌عنوان تامین‌کننده این تایرها علاقه‌چندانی به تولید تایرهایی با ابعاد دوچرخه برای یک خودرو نداشت.

احتمالا دلیل این تصمیم ابعاد بسیار کوچکی بود که قالب این لاستیک نسبت‌به تایر سایر خودروها داشته است. بنابراین تصمیم برا این شد مینی با تایرهای ۱۳۲ به ۸۰ و ۱۰ اینچ شعاع عرضه شود. پس از آن نسخه‌های مختلف مینی تا سال ۱۹۸۴ به بازار آمدند که شامل تایرهای ۱۴۵ به ۸۰ – ۱۰ اینچ هم می‌شدند.

نخستین تغییر مهم

در سال ۱۹۸۴ درپی تصمیم بر افزایش قدرت ترمزگیری به‌وسیله ترمزهای دیسکی برای تمام مدل‌ها، مشخص شد کالیبرهای ترمز بسیار بزرگ‌تر از رینگ هستند و تنها راه ممکن برای فائق آمدن بر این مشکل، تغییر سایز لاسیتک‌ها به ۱۴۵-۷۰ و شعاع ۱۲ اینچی بود. همچنین برخی افراد از تایرهای ۱۳ اینچی برای این خودرو گفته‌اند که ابعاد ۵۰/۱۷۵ داشتند، ظاهرا این تایرها به‌عنوان آپشن پس‌از عرضه خودرو قابل خریداری بوده است. 

وقتی تایرهای مینی دیگر کوچک نبودند

تغییر اساسی در ابعاد تایر محصولات مینی پس‌از توقف تولید مدل‌‌های کلاسیک آغاز شد و مدل‌های مدرن توسط گروه ب‌ام‌و به بازار آمدند. در اولین حرکت، مدل کوپر با تایرهای ۶۵/۱۷۵ و شعاع ۱۵‌اینچ H عرضه و پس‌از آن امکان استفاده از ابعاد مختلف فراهم شد. 

در ادامه سه سایز 175/65-r15،175/60-r16 و 195/55-r16 تبدیل به تایرهای اصلی مینی شدند اما در‌نهایت طی سال ۲۰۱۸ با معرفی کوپر اس امکان انتخاب تایرهای 225/35-r19 نیز برای محصولات مینی امکان‌پذیر شد. این سایز ۹ اینچ بزرگ‌تر از اولین مدل مینی در ۵۹ سال پیش و تقریبا ۱۱ اینچ بزرگ‌تر از طرح اولیه تولید مینی بوده است.

۵ پیشنهاد برای مینی‌های مدرن

همان‌طور که اشاره شد، سه سایز 175/60-r16، 175/65-r15 و 195/55-r16 اصلی‌ترین ابعاد تایرها هستند اما حدود ۱۰۰ هزار مدل مختلف در بازار وجود دارد که با این سایزها یکسان هستند. برای اینکه مالکان محدود این خودروهای خاص در ایران با بهترین گزینه‌های موجود آشنا شوند، این تایرها را معرفی می‌کنیم. 

براساس تست‌های انجام‌شده سری SP اسپرت فست‌ریسپاند از فالکن بیشترین امتیاز رضایت از کاربران مینی را کسب‌کرده‌اند. در جایگاه دوم می‌توان سری کینرژی اکو K425 از هانکوک را پیشنهاد داد زیرا امتیاز مساوی با کومهو KH27 را دریافت کرده است.

پس از این سه گزینه؛ باید به تایرهای کمپانی سنگاپور جی‌تی رادیال اشاره کرد که در سری چمپیرو FE1 توانسته‌ است، عملکرد خوبی در تست‌های چسبندگی در شرایط خیس ایجاد کند و امتیازهای بسیار بالایی را از مجله‌های اروپایی کسب کند.

در‌نهایت برای تجربه سواری اسپرت می‌توان به تایرهای سری سینتوراتو P1 از پیرلی اشاره کرد زیرا امتیاز مطلوبی در تست‌‌های جاده‌ای دریافت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =