تصادف

پلیس می‌گوید برای کاهش آمار تلفات ناشی از تصادف در دو هفته پایان شهریور برنامه‌های ویژه‌ای دارد. زیرا افزایش تلفات ناشی از تصادف در سال 96 به بعد نگرانی‌های زیادی را در سطح جامعه و سازمان‌های ذی‌ربط ایجاد کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، شهریور، زمان بسیار خاصی در حوزه رانندگی است و دو هفته آخر آن خاص‌تر هم می‌شود؛ درواقع شهریور ماهی است که با میزان بالای تصادفات رانندگی و تلفات ناشی‌از آن شناخته می‌شود.

چند وقت پیش سازمان پزشکی‌قانونی اعلام کرد بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی سال 97 مربوط به ماه شهریور با هزار و 863 نفر است و روزهای 15 شهریور با 90 کشته، 16 و 26 شهریور با 79 کشته پرتلفات‌ترین روزهای سال 97 را به خودشان اختصاص داده‌اند.

برنامه عبور از شهریور

البته شهریور از سال 1382 تا امروز همیشه بیشترین تلفات رانندگی را داشته است و تنها در سال‌های 1387 و 1388 میزان تلفات رانندگی در شهریورماه در مقایسه با مرداد کاهش یافت که آن هم به دلیل تقارن شهریور با ماه رمضان بوده است.

روز گذشته رئیس پلیس راهور نیز بر این آمار صحه گذاشت و از جدی‌تر شدن نظارت‌های پلیس راهور در نیمه‌دوم شهریورماه خبر داد. سردار سید‌کمال هادیان‌فر اشاره کرد که  پلیس در سال 98 برای  کاهش ۱۲درصدی تصادفات و 2هزار نفری جانباختگان در تصادف‌ها برنامه‌ریزی کرده و احتمالا  به دلیل همین برنامه‌ریزی کلان، برنامه‌های خاصی برای کاهش تصادف‌ها در شهریور در نظر گرفته شده است.

افزایش مرگ و میر ناشی از تصادف

برپایه اعلام پلیس بدترین دوران مربوط به تلفات ناشی‌از تصادف  در سال ۸۴  بوده که نزدیک به ۲۷ هزار نفر  در کشور جان خود را بر اثر آن دست دادند. از سال ۸۵ به تدریج این آمارها کاهش پیدا کرد اما از سال ۹۶ این روند متوقف شده است به طوری که در این سال تعداد کشته‌ها ۱.۲درصد افزایش یافت و سال ۹۷ این روند برابر با ۱.۷درصد بود.

در سال 1397 بر اثر تصادف ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر جان خود را در جاده های کشور از دست دادند و بالغ‌بر ۳۶۵ هزار نفر نیز بر اثر این تصادفات مجروح و معلول شده‌اند، تازه‌ترین آمار پلیس راهور حاکی از آن است که روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند

برنامه پلیس برای اتوبوس‌ها

یکی از برنامه‌های خاص پلیس برای کاهش تصادف‌ها در سال 98، به تصادف اتوبوس‌ها باز‌می‌گردد.

بر پایه آمار بخش مهمی از کشته‌های روزانه 45 تا 55 نفر در کشور بر اثر تصادف ناشی از تصادف اتوبوس‌هاست. 

پلیس اعلام کرده است دغدغه اصلی در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی، اتوبوس‌ها و کنترل‌هایی است که باید در پایانه‌ها اتفاق بیفتد.

طبق آمار پلیس در دو ماه اخیر آمار تصادفات حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌ها افزایش داشته و تنها در دو ماه اخیر سال جاری ۳۴ فوتی تنها در بخش اتوبوس‌ها بوده که این رقم  زمان مشابه  سال گذشته تنها 19 نفر بود. همچنین در سال جاری ۸۱درصد مقصران در تصادف‌های مربوط به اتوبوس، رانندگان این وسایل حمل‌و‌نقل عمومی بوده‌اند.

رئیس پلیس راهور علت اصلی بیشتر تصادفات در اتوبوس‌ها را بی‌توجهی به جلو بیان کرد و گفت ریشه اصلی این بی توجهی در استفاده  از تلفن همراه و تلویزیون حین رانندگی است. 

به طور کلی علت ۳۴درصد تصادفات اتوبوس‌ها عدم توجه به جلو، ۱۰درصد سرعت بالا و ۹درصد انحراف به چپ بوده است.  به‌همین‌دلیل پلیس پیشنهاد داد نیروهای این سازمان در پایانه‌های اتوبوسرانی کشور مستقر شوند تا شاید از آمار نگران‌کننده تلفات ناشی‌از تصادف به ویژه براثر تصادف اتوبوس‌ها کاسته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =