سرویس مدارس

هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدرسه‌ها موضوع سرویس مدارس هم موردتوجه مسئولان آموزش‌وپرورش، پلیس و مدیریت شهری قرار گرفته، البته امسال تغییرات مثبتی هم به وجود آمده است که نباید از آنها غافل شد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، کمتر از دو هفته دیگر به زمان بازگشایی مدارس باقی نمانده و به جرات می‌توان گفت پس از مساله ترافیک، موضوع سرویس مهم‌ترین موضوع در ارتباط با بازگشایی مدارس در مهرماه هر سال است. 

چرا سرویس مدارس مهم است؟

اهمیت این موضوع با یک نگاه ساده به آمارهای مربوط به تعداد دانش آموزان در ایران مشخص می‌شود. در سال تحصیلی گذشته 14 میلیون و ۷۷۳۶ دانش‌آموز در مقاطع مختلف به مدرسه رفتند؛ حدود 900هزار دانش‌آموز مربوط به مدارس دولتی و 200 هزار دانش‌آموز مربوط به مدارس غیردولتی بود.

این آمار به تفکیک در دوره‌های پیش‌دبستانی حدود 7هزار و 300، ابتدایی حدود 600 هزار، اول متوسطه حدود ۲۶۶ هزار و دوم متوسطه حدود 236 هزار نفر بود که در نهایت رشد 6درصدی نسبت‌به سال 96-97 داشت

. امسال نیزتاکنون اطلاعات یک‌میلیون و 100هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی تنها در تهران ثبت نام کرده‌اند که البته حدود10درصد یعنی141 هزار دانش‌آموز از سرویس مدارس استفاده می‌کنند که همین آمار نشان می‌دهد موضوع سرویس مدارس چه اهمیتی دارد و چرا مورد توجه خانواده‌ها و رسانه‌هاست.

تیغ سرویس مدارس بر گردن وزیران 

 موضوع سرویس مدارس البته یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد وزیران آموزش‌وپرورش است که اتفاقا درباره سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق به شکل منفی خود را نشان داد به‌طوری‌که به دلیل تصادف سریالی اتوبوس مدارس پای وی به مجلس باز و مجبور شد  توضیحاتی را پیش از برکناری به نمایندگان ارائه دهد.

موضوعاتی مانند معاینه‌فنی و بیمه، استفاده از رانندگان زن برای دانش‌آموزان دختر، صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای رانندگان، هزینه سرویس، توجه بیشتر به سرویس مدارس استثنایی که درباره آنها وزیر پیشین آموزش‌وپرورش در مجلس مورد مواخذه جدی قرار گرفت و شاید به‌همین‌دلیل محسن حاجی‌میرزایی، وزیر جدید آموزش‌وپرورش در جلسه‌ رأی‌اعتماد به موضوع سرویس مدارس هم اشاره‌هایی داشت.

امسال چه خبر است؟

 به‌گفته مسئولان آموزش‌وپروش امسال از ۱۷هزار خودرو برای سرویس مدارس استفاده می‌شود که به‌اعتراف مسئولان همه آن‌ها ویژگی‌های مناسبی ندارند و درباره بعضی از آنها به کف استانداردها بسنده شده، البته خبر مهم این است که تاکنون محدودیتی از نظر نوع خودرو وضع نشده و حتی پراید هم می‌تواند جزو سرویس مدارس باشد.

از طرف دیگر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از دریافت پروانه تخصصی حمل‌ونقل دانش‌آموزی توسط ۳۰۰ شرکت پیمانکار خبر داد.

علیرضا قنادان، رئیس این سازمان گفته است: «سال گذشته حدود ۲۰ هزار راننده، متقاضی ثبت‌نام سرویس مدرسه بودند، پیش‌بینی ما این است آمار سال جاری بیش‌از سال گذشته باشد، البته مدارس ملزم‌به همکاری با پیمانکارانی هستند که مجوز سازمان تاکسیرانی را دریافت کرده‌اند.»

تحول مثبت به‌گسترش استفاده از سامانه‌ای به‌نام «سپند» بازمی‌گردد که خانواده دانش‌آموزان می‌توانند در آن تصویر و مشخصات راننده سرویس مدارس را ببینند و البته امکان تغییر آنها نیز وجود دارد. این سامانه برای شهر تهران از سنوات گذشته وجود داشته است و امسال نیز برای سایر شهرستان‌های استان به کار گرفته می‌شود.

معاون عمرانی استانداری تهران نیز از بهره‌گیری از نرم‌افزار «رصد»  در استان تهران خبر داده است که زمان سوار و پیاده شدن دانش‌آموزان را به والدین آن‌ها  اطلاع می‌دهد تا امنیت دانش‌آموزان هنگام استفاده از سرویس مدارس بیشتر شود.

البته پلیس راهور یک دوره آموزش قوانین و مقررات رانندگی را برای پیمانکاران و رانندگان سرویس مدارس در شهریور برگزار می کند و گذراندن دوره آموزشی و اخذ گواهی آموزشی برای رانندگان سرویس مدارس ضروری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =