واردکنندگان

بسته شدن 6‌ماهه سایت ثبتارش در نیمه دوم سال 96، آغازگر اتفاقات ناگوار در بخش خودرو کشور به‌شمار می‌رود که پس از آن اعمال تغییراتی در شیوه واردات خودرو اعم از افزایش تعرفه و محدودیت‌های سنگین، موجب شد بسیاری از شرکت‌های واردکننده با مشکلات اساسی مواجه شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بسته شدن 6‌ماهه سایت ثبتارش در نیمه دوم سال 96، آغازگر اتفاقات ناگوار در بخش خودرو کشور به‌شمار می‌رود که پس از آن اعمال تغییراتی در شیوه واردات خودرو اعم از افزایش تعرفه و محدودیت‌های سنگین، موجب شد بسیاری از شرکت‌های واردکننده با مشکلات اساسی مواجه شوند. اما این پایان ماجرا نبود! ممنوعیت واردات خودرو به مثابه تیر خلاصی برای فعالیت بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو بود که موجب شد بسیاری از شرکت‌ها در گام نخست به‌منظور کاهش هزینه‌ها، اقدام به تعدیل نیرو کنند. این موضوع که عواقب بسیار ناگوار را درپی دارد، تنها پیامد ممنوعیت واردات خودرو به‌شمار نمی‌رود، زیرا در این بین تعدادی از شرکت‌ها علاوه‌بر تعدیل نیرو، به فعالیت خود پایان دادند.
اما در این بین برخی شرکت‌ها با تغییر در شیوه فعالیت خود و گسترش دادن دامنه خدمات، سعی در حفظ بقا تا بهبود اوضاع فعلی دارند. از آنجاکه آمار تولید خودرو در ایران سالانه حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه است و از طرفی طبق آمار اعلام‌شده، 5‌درصد از این میزان به خودروهای وارداتی اختصاص دارد، می‌توان گفت تا پیش‌از این به‌طور میانگین سالانه 80 تا 100 هزار خودرو به کشور وارد می‌شد که این میزان اکنون درحال تردد در سطح کشور هستند. چه‌بسا در چندماه گذشته نیز بر این میزان به‌صورت محدود افزوده شده است. بر همین اساس می‌توان گفت شرکت‌های واردکننده به ناچار برای ادامه حیات خود، تنها به ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای موجود در کشور خواهند پرداخت. ازسوی‌دیگر خریدوفروش خودروهای وارداتی کارکرده اقدام دیگری است که می‌تواند به احیای شرکت‌های واردکننده کمک قابل‌توجهی کند.
در همین راستا می‌توان به شرکت‌هایی نظیر پرشیاخودرو، ماموت‌خودرو و ستاره‌ایران اشاره کرد که پس از اعمال ممنوعیت واردات خودرو، اقدام به توسعه کسب‌وکار خود کرده‌اند و با راه‌اندازی واحدهایی تحت‌عنوان خریدوفروش خودروهای کارکرده، توانسته‌اند بخشی از ضرر و زیان ناشی از این اتفاق را جبران کنند. همچنین ارائه خدمات این‌چنینی از سوی شرکت‌ها می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای مشتریان و مصرف‌کنندگان نیز به همراه داشته باشد. چراکه مشتریان با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز می‌توانند با خیالی آسوده اقدام به خریدوفروش خودروهای کارکرده کنند. درواقع این شرکت‌ها با کارشناسی دقیق و همچنین تائید سلامت فنی و ظاهری خودرو، می‌توانند بسته‌های گارانتی محدودی را برای آن‌ها درنظر بگیرند که همین امر برگ برنده‌ای برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود.
یکی دیگر از اقدامات جالب‌توجه توسط این شرکت‌ها، راه‌اندازی واحد خدمات تیونینگ بوده که با اعمال تغییرات ظاهری و فنی به‌صورت استاندارد و تخصصی، توانسته‌اند بخشی از نیازهای این بازار را برآورده کنند. در این بخش علاقه‌مندان می‌توانند با نصب کیت‌های بدنه و همچنین کاورهای مخصوص بدنه، ظاهر خودرویشان را به سلیقه خود تغییر دهند.
اما نکته جالب‌توجه در خصوص توسعه کسب‌وکار شرکت‌های خودرویی به خصوص در زمینه خریدوفروش خودروهای کارکرده، این است که در زمستان سال 94 گروه خودروسازی سایپا برای نخستین‌بار طرحی تحت‌عنوان تعویض خودروهای کارکرده یا فرسوده با صفر کیلومتر را اعلام کرد. در واقع این طرح به‌منظور کاهش زیان و همچنین رونق در تولیدوفروش، در دور نخست تحریم‌ها اعلام شد. البته باید گفت در پی توافقات صورت‌گرفته برجام و شروع دوباره فعالیت شرکای خارجی، سرنوشت این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و پس از مدتی به‌دست فراموشی سپرده شد. در این طرح قرار بود تسهیلات با بهره 21درصدی به مشتریان پرداخت شود که سقف آن معادل نصف ارزش خودرو بود. تمام خودروهای دست‌دوم سایپا امکان شرکت در این طرح را داشتند و خودروهای تا پنج‌سال، گارانتی یکساله کامل و خودروهای با عمر بالاتر به‌صورت محدودتری گارانتی دریافت می‌کردند. همچنین در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده نیز تسهیلاتی تا سقف 16 میلیون تومان با کارمزد 19.5‌درصد با بازپرداخت تا 48 ماه پرداخت می‌شد.
بر این اساس می‌توان گفت سایپا آغازگر این نوع فعالیت‌ها بوده اما اکنون دیگر برنامه‌ای برای توسعه آن ندارد. ولی شرکت‌های واردکننده خودرو با برنامه‌ریزی مدون و دقیق، سعی در سهم‌خواهی بیشتر از بازار خودروهای کارکرده و سودآوری بیشتر از آن دارند. 
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از طرح‌های موجود شرکت‌های واردکننده، می‌توانند به وب‌سایت شرکت‌های مذکور مراجعه کنند. لازم به ذکر است طرح خریدوفروش خودروهای کارکرده توسط شرکت پرشیاخودرو تحت‌عنوان« BMWLAND.ir» و طرح خریدوفروش خودروهای کارکرده فولکس‌واگن توسط شرکت ماموت‌خودرو با نام «فولکس‌کار» شناخته می‌شوند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =