ترافیک و آلودگی تهران

آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور هر روز افزایش می‌یابد و اجرای طرح کاهش را از یک انتخاب به یک اجبار تبدیل کرده است. به‌تازگی وزارت کشور از پلیس برای اجرای طرح کاهش در کل کشور درخواست همکاری کرده و همگان منتظر سبزشدن چراغ پلیس برای اجرای طرح LEZ هستند.

به گزارش «دنیای‌ خودرو» بیش از دو سال از تصویب اجرای طرح LEZ یا کاهش در کلان‌شهرها می‌گذرد اما هنوز این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است. در چند سال گذشته حد آلودگی در بعضی شهرهای بزرگ از میزان آلودگی هوای تهران هم بیشتر شده است.

به‌گفته کارشناسان امروزه نه‌تنها کلان‌شهرها که حتی برخی شهرهای کوچک هم برای رهایی از آلودگی به اجرای این طرح نیاز دارند. البته بارها طی جلسات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بر اجرای طرح کاهش در کلان‌شهرها تاکید شده و شهرداری‌‌‌‌‌های این مناطق اقدامات و برنامه‌‌‌‌‌های خود را در خصوص کاهش آلودگی هوا و اجرای طرح LEZ به این شورا ارائه کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد اراده کلان برای گسترش طرح LEZ در کل کشور به چشم نمی‌خورد و همگان منتظر کلید زدن اجرای این طرح هستند.

دیروز مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از پلیس خواست تا برای اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا در شهرهای دیگر کشور همکاری کنند.

مرضیه حصاری گفته است: «از پلیس درخواست داریم در اجرایLEZ (محدوده طرح کاهش) در شهرهای دیگر نیز همکاری‌ کند زیرا چند ماه دیگر هوا سرد می‌شود و دوباره در شهرهای بزرگ با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد، البته رئیس پلیس راهور ناجا قول‌هایی در این زمینه به ما داده‌اند اما تا کنون نتایجی مشاهده نکردیم.»

زیرساخت‌ها آماده است

سعید قیصر، مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌و‌نقل همگانی و مدیر اجرایی امور معاینه‌فنی کشور بر این باور است اجرای طرح کاهش در تهران موفقیت آمیز بوده و به همین اساس مسئولان ترافیکی کشور تصمیم گرفتند این طرح را به کلان‌شهرها گسترش دهند. 

وی به «دنیای‌خودرو» گفت: «بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور قرار است فاز اول اجرای طرح کاهش در هشت کلان‌شهر کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، قم، کرمانشاه، اهواز و تبریز اجرا شود. اما در دو سال گذشته در اجرای آن تعلل شده و مسئولان مربوطه بر اجرای آن تاکید دارند و از پلیس که در جلسات شورا حضور دارد، درخواست شده است در اجرای آن همکاری کند.»

مدیر اجرایی امور معاینه‌فنی کشور درباره آمادگی مراکز معاینه‌فنی گفت: «در حال حاضر همه مراکز معاینه فنی کشور به سامانه سیمفا متصل هستند و توسط این سامانه مدیریت می‌شوند. این سامانه آمادگی کامل را دارد تا در کلیه شهرهای کشور این طرح اجرایی شود و از اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این طرح در فصل آلودگی هوا استقبال می‌کنیم.»

مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور درباره فراهم شدن زیرساخت اجرای این طرح در کلان‌شهرها توضیح داد: «در حال حاضر تمام زیرساخت‌های موردنیاز برای اجرای طرح کاهش در این کلان‌شهرها آماده است و علاوه بر نصب دوربین‌‌‌‌ها، برقراری ارتباط میان سرورها و دوربین‌ها هم فراهم شده است.»

البته دو سال قبل نمایندگان مجلس، شهرداری‌های تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا را مکلف به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا یاLEZ  مربوط به الزام اعمال قانون معاینه فنی خودروها کردند.

نمایندگان مجلس در این مصوبه مقرر کردند در اجرای ماده (6) قانون هوای پاک مبنی بر الزام اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق متوقف کردن و صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری تهران و شهرداری شهرهای دارای آلودگی هوا مکلف به اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =