واردات خودرو

برخی خودروسازان خارجی حاضرند تا سه‌سال به‎صورت اعتباری خودرو بدهند تا بازار خود را در ایران حفظ کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، سال گذشته یکی از پرمشغله‌ترین سال‌ها برای صنعت‌خودرو و بازار آن بود. ابلاغ سیاست تک‌نرخی‎شدن نرخ ارز درفروردین‌ماه سال 97 از سوی اسحاق جهانگیری، معاون‎اول رئیس‌جمهور و پس از آن تمدید ممنوعیت واردات خودرو درتیرماه سال جاری، شوک بزرگی به‌این صنعت استراتژیک و فعالان آن وارد کرد. بنا براعلام مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک ایران، درحال‎حاضر شش‌هزار دستگاه خودرو به‌ارزش 100میلیون دلار باحدود 10هزار شاکی درگمرکات کشور دپو شده است.

درهمین‌زمینه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بااشاره به‌نامه‎نگاری‌ها بامقامات مسئول دولتی درخصوص ایجاد راهکاری مناسب برای ادامه فعالیت شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان خودرو، طی نامه‌ای به‌معاونان رئیس‎جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارائه چهار پیشنهاد خواستار گشایش درمسیر واردات خودرو شده است.

دادفر دررابطه‌با خودروهای متوقف درگمرک، تصریح کرد: «نامه‌هایی جداگانه به‌معاون‎اقتصادی رئیس‌جمهوری، معاون‎اول رئیس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون اصل ۹۰مجلس و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان زده شده که ضمن آن‌ها انجمن خواستار تمدید و تسریع درپیگیری مصوبه ترخیص خودروهای باقیمانده درگمرکات شده است.»

انجمن واردکنندگان، افشاگر فساد دربخش واردات بود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: «ما به‎صورت رسمی مکاتبه و درخواست تمدید ترخیص را کرده‌ایم، اما متاسفانه هیچ‌پاسخی به‌ما داده نشده است. اکنون این خودروها به‌سبب تصمیم یک‎شبه، دوسال‌ونیم است که درگمرک مانده است و هزینه زیادی برای مالکان خود به‎وجود آورده‌اند. این درحالی است که استهلاک این خودروها پس از گذشت دوسال از زمان ساخت، باعث به‌وجود آمدن ضرر بسیاری برای مالکان آن شده است.»

مهدی دادفر درمتن نامه‌ ارسالی به‌دفتر معاون‎اول رئیس‎جمهور آورده است: «طی دوسال گذشته واردات خودرو دربدو امر باچالشی عظیم ازسوی سازمان توسعه‌تجارت مواجه شده که اگر افشاگری و پیگیری‌های مستمر این تشکل نبود، صدایی ازسوی جریان ایجادی برای واردکنندگان درنمی‌آمد. اما به‎رغم این موضوع، بیش‌از دوسال است خودروهای تعهدشده برای تحویل به‌مردم درگمرکات باقی مانده و درنهایت پیگیری‌های نمایندگان محترم مردم درمجلس علی‌الخصوص کمیسیون اصل90 و همچنین نگاه واقع‎بینانه و بدون غرض و خارج از لابی‌های خاص خودرویی منتج به‌صدور مصوبه 16دی‌ماه سال گذشته هیات محترم دولت شد تا امکان ترخیص خودروهای مانده درگمرک که دارای مشکلات قانونی نبوده‌اند، فراهم آید.»

ناهماهنگی دستگاه‎های اجرایی

درادامه این نامه آمده است: «اما این مصوبه به‌علت عدم توانمندی و هماهنگی دستگاه‎های اجرایی عملا تا 16اردیبهشت‌ماه سال جاری (آخرین فرصت درنظرگرفته‌شده برای ترخیص) تنها به‌خروج حداکثر دوهزار دستگاه خودرو از 14هزار دستگاه خودرو متوقف درگمرکات انجامید. درپایان نیز دستگاه اجرایی به‌این نتیجه رسید که راسا پیشنهاد تمدید دوماهه مصوبه را تقدیم دولت کند. درمصوبه 24اردیبهشت‌ماه سال جاری مبنا از تاریخ مصوبه اولیه به‌مدت دوماه تمدید شد که از بابت این دستورالعمل بالغ بر 4700دستگاه خودرو از گمرکات امکان خروج پیدا کردند، اما متاسفانه با انقضای مصوبه درنیمه تیرماه‌ سال جاری و عدم تمدید آن، تعداد انبوهی خودرو که سرمایه مردم و تعهد شرکت‌ها به‌خریداران است، مجددا درگمرکات حبس شده است. حتی 800دستگاه خودرو که پروانه گمرکی و 1400دستگاه نیز که قبض انبار دریافت کرده‌اند، درکمال تعجب و تاسف به‌علت انقضای تاریخ مصوبه درپشت درهای گمرک مجددا بلاتکلیف ومعطل مانده‌اند.» 

چهارراه نجات

دادفر با اشاره به‌اینکه دغدغه دولت درسال گذشته برای ممنوعیت واردات خودرو مشکل ارزبری واردات بود، اظهار کرد: «ما چهار پیشنهاد درخصوص واردات خودرو بدون خروج ارز به‌دولت ارائه کرده‌ایم تا شرکت‌های واردکننده خودرو به‌تعطیلی کشیده نشوند. نخستین‌راه برای واردات خودرو آن‌هم بدون خروج ارز، سرمایه شرکت‌های نمایندگی درخارج از کشور است که این شرکت‌ها می‌توانند تجهیزات و امکانات خود را بفروشند و تبدیل به‌خودرو کنند تا کسب‎وکارشان درداخل مرزها فعال بماند.»

وی درادامه افزود: «راه دیگری که به‌آن می‌شود امیدوار بود، استفاده از سرمایه‌های مردمی است که درخارج از کشور زندگی می‌کنند؛ به‌طور مثال ایرانی‌هایی که درخارج از کشور صاحب ارز هستند، باارز خود خودرو خریداری کرده و مابه‌ازای آن ریال دریافت کنند.»

وی بامرسوم دانستن خرید اعتباری از شرکت‌های تولیدکننده خودرو گفت: «سومین‌راه برای واردات خودرو بدون‌خروج ارز خرید اعتباری است. چنین شرکت‌هایی قابلیت این را دارند که دو تا سه‌سال به‌شرکت‌های نمایندگی داخل کشور اعتباری خودرو بدهند و هیچ‌پولی دریافت نکنند، چراکه می‌خواهند بازار خود را درایران به‌هر قیمتی حفظ کنند.»

او درادامه گفت: «پیشنهاد آخر این است که بخشی از پول‌های دپوشده حاصل از صادرات نفت که به‌دلیل تحریم و نبودراهکار انتقال پول دردیگرکشورها مانده است را از طریق خودرو به‌کشور برگردانیم تا کار فعالان حوزه خودرو ریشه‌کن نشود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامران IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    0 0
    اي كاش اقاي دادفر به اين سوال پاسخ ميدادند كه : بنده خدايي بعد از يك عمر كسب پول حلال ميخواهد دارايي پس انداز شده خود را در دوران بازنشستگي تبديل به يك خودروي خاص مثل فراري بكند و از ديدن و سواري ان لذت ببرد. تكليف جيست؟ بايد اين ارزو را با خود بگور ببرد يا جلاي وطن نمايد و با فروش همه دارايي هايش برود در يك كشور عربي و به ارزوي خود برسد؟
  • رضا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    0 0
    این دوست ما یا سرش را در برف فرو کرده یا مخاطبین خود را نادان تصور می کند.در شرایطی که همه به دنبال تبدیل ریال خود به کالای سرمایه ای هستند کدام ایرانی مقیم خارجی ارز خود را تبدیل به ریال می کند و داخل کشور می کند؟مگر انکه مجددا ان را با ارزش افزوده اش از طریق صرافی تبدیل به دلار کند و از کشور خارج کند که این کار در مجموع سبب افزایش نرخ ارز می شود.همچنین اگر دولت دلار بلوکه شده داشته باشد با آن غذا و دارو وارد می کند نه خودرزو برای جماعت اشراف به نظر من بهتر است این دوستان به دنبال شغل دیگری برای خود باشند که خدمات رسان مملکت باشد.
  • امیر NL ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    0 0
    همه میدانیم که جلو گیری از واردات خودرو برای سود بردن افراد خاصی است و الا تا حالا همه خودروهای مانده در گمرک ترخیص میشد شما مجله های خودرویی که مطالب مردم را چاپ نمیکنید خبرنگار نمیفرستید گزارش بگیرد مگر بحث امضا های خاص تمامی دارد وزیر هم میداند قضیه تغییر تعرفه و دیگر مسایل جلوگیری از خروج ارز همه حرف است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =