بازار خودرو

با بررسی قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد درمی‌یابیم بسیاری از مدل‌ها نسبت به اوایل تابستان کاهش 15 تا 20درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند. 

بازار خودروهای وارداتی همواره یکی از پربازده‌ترین بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاران به‌شمار می‌رفته است. به‌‌عنوان‌مثال می‌توان به اوایل دهه 80 اشاره کرد که بسیاری از سرمایه‌گذاران با وارد شدن به صنعت خودرو و همچنین واردات انواع خودرو از کشورهای اروپایی و آسیای‌شرقی توانستند جایگاه باثباتی را برای خود به‌دست آورند. اما با‌توجه به اتفاقاتی که از اواسط سال 96 گریبان‌گیر این بخش شد، به‌تدریج سرمایه‌گذاران خصوصی این بازار رو‌به‌زوال را ترک گفتند و سرمایه خود را به بخش‌های دیگری از اقتصاد منتقل کردند. 

این موضوع نه‌تنها در‌حال‌حاضر فشارهای زیادی را به این حوزه تحمیل کرده است، بلکه طی سال‌های آتی نیز اثرات سویی بر صنعت خودرو کشور خواهد گذاشت.

از طرف دیگر درپی ممنوعیت واردات خودرو و همچنین جهش غیرقابل پیش‌بینی نرخ ارز، بسیاری از فعالان بازار که سال‌ها سابقه عرضه خودرو به بازار آزاد کشور را داشتند، به ناچار برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی، فعالیت خود را کاهش داده‌اند. همین موضوع موجب شد اکنون این بخش از بازار دچار کم‌تحرکی و رخوت شود.

همچنین افزایش شدید قیمت تاثیر مستقیمی بر میزان تقاضا ازسوی مصرف‌کنندگان داشته است. به عقیده برخی کارشناسان و فعالان بازار، نوسانات اخیری که در بازار ارز مشاهده می‌شود توانسته است تاحدودی قیمت خودروهای وارداتی را روی مدار کاهشی بیاورد. اما از آن‌جاکه خودروهای وارداتی همچنان فاصله زیادی با نرخ حقیقی خود دارند، بسیاری از مصرف‌کنندگان و خریداران از خرید خودرو امتناع می‌کنند.

با بررسی قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد درمی‌یابیم بسیاری از مدل‌ها نسبت به اوایل تابستان کاهش 15 تا 20درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند. 

یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق را می‌توان ترخیص و عرضه خودروهای مانده در گمرکات دانست که با ورود به بازار توانسته‌اند بخشی از نیازهای انباشته را بر آورده کنند. اما نکته قابل‌توجهی که درخصوص ثبت‌نام و پیش‌‌فروش‌های اخیر که به‌صورت محدود توسط برخی شرکت‌های واردکننده صورت گرفته، این است که استقبال دلال‌ها بیشتر از مصرف‌کنندگان واقعی است. همین موضوع می‌تواند در ماه‌های آتی جو متلاطمی را در بازار خودروهای وارداتی ایجاد کند. 

زیرا بسیاری از این افراد به‌دلیل سرمایه‌گذاری و کسب سود اقدام به خرید و ثبت‌نام خودرو کرده‌اند. این در حالی است که با آغاز روند کاهشی، بخش قابل‌توجهی از مالکان خودروهای صفرکیلومتر که پیش از این خودروهای ثبت‌نامی خود را تحویل گرفته‌اند، به‌منظور جلوگیری از زیان احتمالی اقدام به فروش خودرویشان کرده‌اند. همین امر تاثیر بسزایی بر میزان عرضه به بازار داشته است.

درواقع ناهمخوانی میزان عرضه‌وتقاضا همواره موجب برهم ریختن نظم بازار شده که البته در شرایط کنونی نیز شاهد این موضوع هستیم. درواقع این بی‌نظمی گاه در قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای مشاهده می‌شود که بر تشکیل حباب کاذب قیمتی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

گزارش‌های بازار خودروهای وارداتی حاکی از ثبات قیمتی و کاهش جزئی قیمت برخی مدل‌ها دارد. بر این اساس می‌توان گفت سهم محصولات هیوندای در کاهش قیمت‌ها بیش از سایر برندهای دیگر است. درواقع علت این امر را باید در پیش‌فروش‌هایی که توسط شرکت‌های کرمان‌موتور و آسان‌موتور صورت گرفته است، جست‌وجو کرد.

شرکت آسان‌موتور که به‌تازگی شرایط فروش نقد و اقساط هیوندای النترا AD 2018 را به قیمت 449 میلیون و 600 هزار تومان اعلام کرده، توانسته است تا حدودی از عطش بازار برای خرید سدان‌های سایزمتوسط بکاهد. 

همچنین با آغاز روند تحویل خودروهای هیوندای‌ ثبت‌نامی توسط شرکت کرمان‌موتور که غالبا شامل هیوندای آزرا نسل جدید می‌شود، شاهد افزایش عرضه و تردد این خودرو در خیابان‌ها و بازار هستیم. به همین‌‌دلیل با افزایش عرضه کاهش و به ثبات رسیدن قیمت محصولات هیوندای در بازار دیده می‌شود.

اما در بخش پریمیوم و لوکس بازار، به‌دلیل کاهش تقاضا ازسوی مصرف‌کنندگان، رکود همچنان پابرجا بوده و میزان معاملات صورت‌گرفته در روز به پایین‌ترین میزان ممکن رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =