دبیر انجمن خودروسازان ایران

دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره وضعیت تولید خودرو در کشور گفت: تولید خودرو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۲ درصد افت کرده است که دلیل اصلی آن تامین نقدینگی است.

به گزارش «اخبار خودرو»، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص اوضاع تولید خودرو در کشور اظهار کرد: در حال حاضر شاهد ۲۲ درصد افت تولید خودرو نسبت به سال گذشته و در همین زمان مشابه هستیم. تنها دلیل این افت تولید به کمبود نقدینگی بازمی‌گردد. در این زمینه انجمن خودروسازان مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور انجام داد و گفته شد که هم در زمان قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌ها قبلی زیان‌های سنگینی به دو خودروساز کشور وارد شد. در ادامه دستورات قیمتی که توسط وزارت صمت به شرکت‌های خودروساز تلکیف شد به ضعیف شدن توان مالی خودروسازان انجامید. 

وضعیت خودروهای ناقص کف کارخانه

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که در حال حاضر بین ۱۴۰ الی ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها داریم که این خودروهای ناقص به دلیل کمبود قطعه است و قطعه‌سازان نیز از خودروسازان طلب دارند. در مقابل نیز خودروسازان دچار مشکلات مالی است و به همین دلیل امکان رسیدن قطعات به خودروسازان وجود ندارد. دو قانون در این زمینه وجود دارد که طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره ۱ و اصل ۴۴ بند ۹۰ اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان به آن تولیدکننده بدهد.

 دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره جزئیات پرداخت وام به خودروسازان اظهار کرد: طی نامه‌نگاری که با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت صحبت بر این شد که کمک زیان به تولیدکنندگان داده شود اما چنین اتفاقی تاکنون نیفتاد. در ستاد اقتصاد سران صحبت‌هایی مطرح شد تا وام به خودروسازان داده شود و سال گذشته قرار شد ۱۱ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شود. اواخر اسفند سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شد که این مبلغ سریعا به دست قطعه‌سازان رسید. اما ۷ هزار میلیارد تومان مابقی داده نشد و اختلافاتی سر بهره بانکی وجود داشت.

فروش اموال مازاد غیر مولد خودروسازان

نعمت بخش درباره فروش اموال مازاد خودروسازان به ذکر نکاتی پرداخت: یکی از راه‌های دیگر تامین نقدینگی خودروسازان فروش امول مازاد و غیر مولد خودروسازان است. اما فروش این اموال به صورت سریع قابل انجام نیست و باید با قیمت مناسب فروش صورت پذیرد. یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو تامین نقدینگی است و باید این مشکل برطرف شود. زمانی که وام در اختیار خودروسازان قرار گرفت رشد تولید داشتیم و توانستیم قطعات لازم را تامین کنید. دلیل خرید برخی از این اموال مازاد توسط خودروسازان قابل دفاع است اما در این میان از برخی موارد نیز نمی‌توان دفاع کرد و مسئله را باید از مدیران اصلی جویا شد.

چینی‌ها سر دو راهی همکاری با ایران و آمریکا

وی درباره وضعیت همکاری خودروسازان چینی با ایران گفت: خدمات پس از فروش خودروهای چینی ادامه دارد و تولیدکنندگان موظف هستند تا ۱۰ سال از آخرین تولید خدمات مناسب را ارائه دهند. در نتیجه نگرانی زیادی برای صاحبان خودروهای چینی وجود ندارد ضمن این که لوازم یدکی نیز تامین می‌شود. در هر صورت آمریکا یک ابرقدرت است و کشور چین نیز از آمریکا حساب می‌برند در نتیجه چین از تحریم‌های آمریکا می‌ترسد. شرکت‌های چینی که با آمریکا ارتباطات گسترده‌ای ندارند به فعالیت و همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد اما بقیه ایران را ترک کردند.

احتمال‌سنجی ورود خودروهای روسی به کشور

نعمت‌بخش در پایان به احتمال همکاری با روسی‌ها پرداخت و گفت: زمانی که چینی‌ها به تقاضای ما پاسخ نداده باشند احتمال این که ایران سراغ خودروهای روسی برود وجود دارد. این موارد به مسائل سیاسی باز می‌گردد اما مردم از خودروهای روسی استقبال نمی‌کنند. ما زمانی که چاره‌ای نداشتیم باید به سمت خرید این نوع خودروها برای نوسازی ناوگان برویم. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ما باید به سمت ادغام در خودروسازی برویم تا تولیدات مقیاس اقتصادی برای داخلی‌سازی داشته باشد. در صورت ورود خودروهای روسی باید زمینه همکاری میان شرکت‌های این کشور با یک خودروساز داخلی فراهم شود.

منبع : گسترش نیوز

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند FR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    2 0
    تا کی باید مردم تاوان روابط سیاسی و اقتصادی با چین و روسیه را بپردازند ؟؟؟؟؟ مگر شعار این نبوده که نه شرقی و نه غربی...... پس چرا تا این حد به این روسیه و چین وابسته هستید .....خودروهای خوبی تولید نمی کنند و مناسب آب و هوای ایران هم نیستند
  • یک شهروند FR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
    2 0
    معلوم نیست واردات خودرو از روسیه منافع چه کسانی رو تامین می کند؟؟؟؟ این همه خودرو ساز معتبر در دنیا هستند که صاحب نام و تکنولوژی های خاص هستند .... از میان این همه پیامبر رفتند سراغ جرجیس ..... شما خودروسازان و قطعه سازان که لیاقت تولید و فروش نداشتید و تنها خواستید قیمتها را بالا ببرید ..... چرا حالا وسط کار مانده اید و حرف واردات از روسیه را می زنید؟؟؟؟؟ چقدر فکر دوستان کمونیست چین و روستان هستید؟؟،، یا واردات ب ای همه باندها باید باز شود و یا اصلا وارداتی نباید انجام شود .... انحصار ممنوع
  • سعید NL ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    0 0
    هر خودروسازی غیر از خودروسازای داخلی مثل روسی، هندی و ... قابل اعتمادن به شرطی که به صورت مستقل خودرو تولید کنن و دست این خودروسازای بد عهد و بی مسئولیت داخلی به هیچ قطعی از این خودروها نخوره چون قطعا کیفیت و ارزش اون خودروها رو کم میکنن. هر خودروساز خارجی ای تو ایران باید مستقل باشه و هر شرکتی که میاد باید به صورت مستقل کار کنه تا خودروسازای داخلی کیفیت و بازار خودرورو نابود نکنن.
  • عبدالله IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    0 0
    خداوند متعال رحم نماید تا جان و مال مردم با این خودرو های بی کیفیتی مانند پراید و پژو و تی با و.....تلف نشود و.........

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =