واردات خودرو

برای آزادسازی واردات خودرو با معاون‎اول رئیس‌جمهور نامه‌نگاری شده است و پس از ارجاع موضوع به وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد

مسئولان مناطق آزاد از ابتدای امسال تلاش کرده‌اند تا دولت را به آزادسازی واردات خودرو مجاب کنند، زیرا معتقدند خودروهای مشمول اسقاط در این مناطق، به‎رغم فرسوده محسوب‎شدن در این مناطق، برای دیگر نقاط کشور مناسب هستند.

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درخصوص تبعات آزادسازی واردات معتقد است: «در کشور ما خودرو خارجی به‎عنوان یک نماد اشرافی‌گری خریداری می‌شود اما در مناطق آزاد تجاری جایگاه خودرو به‎عنوان یک کالای مصرفی جا افتاده است.»

وی همچنین معتقد است واردات خودرو حتی با ارز ایرانیان خارج کشور، بی‎تاثیر در بازار ارز نیست و می‌تواند در شرایط کنونی اقتصادی، منجر به افزایش نرخ شود.

ازسوی دیگر، محمدعلی مبینی، کارشناس صنعت خودرو درخصوص امکان واردات خودرو از مناطق آزاد تجاری به دیگر مناطق کشور گفت: «بیشتر خودروهای مناطق آزاد تجاری فرسوده شداند. البته نمی‌توان روی پتانسیل موجود در آن مناطق خط کشید، اما به‎عنوان خودروهای صفر نیاز بازارهای مصرف را تامین نمی‌کنند.»

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران

تبعات آزادسازی واردات خودرو پس از دو سال تشنگی ‎دادن به بازار

 باتوجه به این‎که نزدیک به دو سال از اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌گذرد، به نظر شما ازسرگیری واردات خودرو چه بازتابی در اقتصاد خواهد داشت؟ 

به‌دلیل تشنه بودن بازار بابت ممنوعیت دوساله واردات خودرو، به محض بازشدن سامانه ثبت‌سفارش منابع ارزی زیادی از دست خواهد رفت. برای این‌که منابع ارزی از دست نرود، می‌توان خودروهایی را که از طریق قاچاق وارد کشور شده‌اند، به مناطق آزاد برای استفاده تحویل دهند تا بدون این‌که منابع ارزی از دست برود، تامین نیاز خودروها در مناطق آزاد تجاری مانند کیش نیز انجام شود.

 استفاده از خودروهای لوکس در کشورهای پیشرفته چه درآمدهای تضمینی برای دولت‌ها به ارمغان می‌آورد؟

در کشورهای پیشرفته افرادی که خودرو تجملی دارند مالیات، بیمه و عوارض شهری بیشتری نسبت‌به دیگر خودروها می‌پردازند. این عوارض همچنین در مورد خودروهای وارداتی بسیار بیشتر است، اما در ایران سیاست دریافت مالیات از ثروتمندان اجرا نمی‌شود و زمانی هم که این موضوعات مطرح می‌شود، مسئولان با اکراه در این زمینه اظهارنظر می‌کنند.

 باتوجه به گمانه‎زنی‌ها درخصوص احتمال آزادسازی واردات از مناطق آزاد به دیگر نقاط کشور و همچنین بلاتکلیف ماندن موضوع خودروهای دپومانده در گمرکات کشور، به نظر شما آیا دولت برنامه‌ای برای آزادسازی واردات در آینده نزدیک ارائه خواهد کرد؟

از سال گذشته ثبت‌سفارش‌های زیادی در حوزه‌های مختلف انجام شده اما منجر به واردات نشده است و دولت قصد دارد این افراد پرونده‌هایشان تکمیل شود. برای آزادسازی واردات خودرو قطعا به بانک مرکزی برای تامین ارز فشارهایی وارد می‌شود، درحالی که اواخر سال گذشته آقای همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی از فشار به این دستگاه برای تامین ارز به منظور واردات خودرو انتقاد داشت و اکنون نیز بحث واردات خودرو از مناطق آزاد مطرح می‌شود که بی‌ارتباط به آن موضوع نیست. از هیچ کس پنهان نیست دولت قصد دارد بازار واردات خودرو را مانند تولید آن در اختیار خود بگیرد.

 آیا واردات بدون انتقال ارز یا با اعتبار ایرانیان خارج کشور می‌تواند گره کور ممنوعیت واردات خودرو به کشور را باز کند؟

هر کالایی که به‎صورت تجاری و با حجم گسترده وارد کشور شود، در شرایط فعلی به بانک مرکزی فشار می‌آورد. مناطق آزاد باید دارای خودروهای لوکس و به‎روز باشند، اما این خواسته آن‌ها باید در شرایط عادی اقتصادی باشد و در شرایط بحران ارزی که کشور به‎سختی ارز کالاهای اساسی خود را تامین می‌کند، واردات خودرو توجیهی ندارد. حتی اگر ارز توسط اشخاص تامین شود، به این معنا نیست فشاری به بازار وارد نمی‌شود. زیرا اشخاص نیز برای تهیه ارز به بازار آزاد مراجعه خواهند کرد و این موضوع موجب افزایش تقاضا برای ارز و متعاقبا گرانی آن خواهد شد.

بازار ارز مدتی است در شرایط ثبات قیمتی قرار دارد و اکنون که بازار به آرامش رسیده است، نباید منابع ارزی را برای واردات کالاهای مصرفی و لوکس مانند خودرو صرف کرد. اگر بانک مرکزی منابع کافی برای تامین ارز داشت، مشکلی در واردات خودرو نبود و تاثیری هم بر بازار ارز نمی‌گذاشت و مانند سال‌هایی که واردات انجام می‌شد و نرخ ارز ثابت بود مردم می‌توانستند از آن بهره ببرند اما اکنون شرایط کشور عادی نیست و برای واردات باید دقت کرد تا مشکلات حداقل شوند.

محمدعلی مبینی، کارشناس صنعت خودرو

ورود خودرو خارجی به مناطق آزاد منطقی است

 معیار شناسایی و خروج خودروهای کارکرده از بازارهای مصرف در مناطق آزاد چیست؟ 

براساس دستورالعمل احراز استهلاک خودروهای منطقه آزاد کیش، مدت ماندگاری خودروهای گران براساس میزان ارزبری آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و حتی خودروهای بسیار باکیفیت، بادوام و کم‌استهلاکی که بیش‌از 50 هزار دلار ارزش دارد، نمی‌تواند بیش‌از 20 سال در مناطق آزاد تردد داشته باشد.

درحالی‌که این خودروها گزینه مناسبی برای فروش در دیگر نقاط کشور به‌جای اسقاط در خارج مرزهای ایران به‌حساب می‌آید، اما طبق مقررات منطقه آزاد کیش، فرسوده محسوب می‌شود. بر این اساس، غلامحسین مظفری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ماه‌های اخیر بارها بر ضرورت آزاد شدن واردات خودرو به این منطقه تاکید کرده است.

 به نظر شما موضوع واردات یا عدم واردات خودرو به مناطق آزاد و جزایر جنوبی کشور چه تاثیراتی در زیر ساخت‌های اقتصادی آن مناطق خواهد گذاشت؟

شرایط جزایر جنوبی با سایر مناطق آزاد کشور متفاوت است و چون به سرزمین اصلی متصل نیستند، ورود خودرو خارجی به این جزیره‌ها منطقی است. از این رو، مدیران این مناطق آزاد در حال پیگیری برای ورود مجدد خودرو هستند. عمر مفید بسیاری از خودروهای خارجی موجود در این مناطق تمام ‌شده و فرسوده هستند و هتل‌ها و مجموعه‌های گردشگری و خدماتی جدید نیز احتیاج به خودروهای جدید دارند که به میزان ارزآوری و جذب توریست در این مناطق لطمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

برای آزادسازی واردات خودرو با معاون‎اول رئیس‌جمهور نامه‌نگاری شده است و پس از ارجاع موضوع به وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. اظهارات مدیرعامل منطقه آزاد کیش نشان می‌دهد صحبت‌های اولیه و چانه‌زنی‌های ابتدایی در حال انجام بوده و به‎قول معروف، بهانه‌های اولیه برای رفع ممنوعیت واردات خودروهای خارجی در حال آماده‌سازی بوده است و احتمالاً محدودیت‌ها از این منطقه برداشته شده سپس به سرزمین اصلی نیز تعمیم داده می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند FR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    0 0
    پس از گذشت مدت ۲ سال از ثبت نام خودروی ولوو از شرکت داتیس خودرو ، این شرکت داتیس خودرو و دولت و قوه قضاییه نسبت به مشتریان پاسخگو نیستند ، نه خودرویی وجود دارد و حساب شرکت هم مسدود است و معلوم نیست که اصلا پولی در کار باشد . نه دادگاهی برگزار شده و هم پولمان رفته و هم خودرو را تحویل نمی دهند و بهانه هایی همچون بسته بودن ثبت سفارش و ممنوعیت واردات و جنگ اقتصادی پاسخ مناسبی برای مشتری که ۲ سال است سرمایه زندگی اش بر باد رفته مناسب نیست....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =