تعمیرگاه‌ های سطح شهر

قطعاتی که دربازار قیمت پایینی دارد، رانندگان را به‌دلیل پرداخت هزینه کمتر وسوسه می‌کند و متاسفانه برخی تعمیرکاران نیز هشدار لازم را دراین خصوص به‌مراجعه‎کنندگان نمی‎دهند

موضوع کم‌دانشی برخی تعمیرکاران و عدم‌استفاده بعضی از آن‌ها ازابزار استاندارد برای تعمیر و تعویض قطعات که درشماره‎های پیشین «دنیای خودرو» نیز به‌آن پرداختیم، بااستقبال مخاطبان ما و برخی کارشناسان روبه‎رو شده است که درتماس‎های خود باروزنامه نکات مختلفی را دراین خصوص متذکر شده و براهمیت موضوع صحه گذاشته‎اند. آن‎ها معتقدند کم‌دانشی برخی تعمیرکاران و عدم‌استفاده از ابزار و دستورالعمل‎ها درتعویض قطعات، اغلب خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌خودرو وارد می‌کند.

گرچه شاید طی یک‌ماه و حتی یک‎سال عواقب مراجعه به‌تعمیرکار کارنابلد پنهان بماند، درنهایت بعداز مدتی خسارت سنگینی روی دست صاحبان خودرو باقی می‌ماند که حتی نمی‌دانند به‌چه دلیل است. البته دراین بین نباید نقش لوازم‌یدکی بی‌کیفیت قاچاق را نیز دست‌کم گرفت که‌ گاه دربسته‌بندی‌ برندهای خارجی و ایرانی مطرح به‌فروش می‌رسند؛ همان قطعاتی که دربازار به‌طرز مشکوکی قیمت پایینی دارد و رانندگان را به‌دلیل پرداخت هزینه کمتر وسوسه می‌کند و متاسفانه برخی تعمیرکاران نیز هشدار لازم درخصوص استفاده از این قطعات را به‌مراجعه‎کنندگان نمی‎دهند. 

خسارت قطعات تقلبی به‌خودرو 

مشکلات بازار لوازم‌یدکی و نیاز به‌تعمیرچندباره یک قطعه درتعمیرگاه‌ها را علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران ناشی‌از بی‌کیفیتی قطعات وارداتی و تولیدی عنوان کرده بود؛ درحالی که مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان و آرش محبی‎نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‎سازی معتقدند قطعات تولید داخل از کیفیت لازم برخوردار است و برخی تعمیرکاران هستند که با دانش کم باعث خراب شدن قطعات درحین تعویض می‌شوند.

درهمین‌زمینه، یک فعال صنعت قطعه‌سازی بااشاره به‌اینکه هرکدام از این افراد از زاویه دید خودشان سخن می‌گویند و هرکدام هم به‌نوعی حق دارند، به‌ «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «درحال‎حاضر لوازم‌یدکی بی‌کیفیت دربازار به‌وفور دیده می‌شود.  به‌شکلی که نه‌تنها تولید داخل نبوده بلکه به‎صورت قاچاق وارد می‌شود و گاه برخی از آن‌ها دربسته‌بندی‌های برندهای شناخته‌شده ایرانی و خارجی به‌فروش می‌رسند.»

نوید حبیبی بااشاره به‌اینکه به‌سادگی می‌توان به‌تقلبی‎بودن این قطعات پی‌برد، می‌افزاید: «متاسفانه برخی مصرف‌کنندگان این بازار وقتی اختلاف فاحش قیمت‌ها را می‌بینند، به‎جای شک کردن به‌تقلبی یا اصل بودن قطعات وسوسه شده و آن‌ها را خریداری می‌کنند که درنهایت به خودروشان هم خسارت می‌زنند.»

ضرورت توسعه امر آموزش دربخش تعمیرات

این فعال صنعت قطعه‌سازی بااشاره به‌اینکه مشکلات به‌همین‌جا ختم نمی‌شود،‌ ادامه می‌دهد: «جای تاسف دارد که برخی تعمیرکاران نیز از دانش کافی برای تعویض قطعات برخوردار نیستند. بارها دیده شده است که برخی از آن‌ها از ابزار مناسب برای تعویض قطعات بهره نمی‌برند و همین موضوع باعث کاهش عمر مفید قطعات می‌شود.»

حبیبی با اشاره به‌اینکه چهارسال پیش با همکاری یک شرکت ایتالیایی سمیناری یک‎روزه برای تعمیرکاران برگزار شد، بیان می‌کند: «دراین سمینار شمار بسیاری از تعمیرکاران حضور یافتند و نتایج خوبی هم نصیبمان شد. بعد از این سمینار هیات ایتالیایی از ما درخواست کردند بازدیدی از تعمیرگاه‌ها و نحوه فعالیت آن‌ها داشته باشند.»  

وی ادامه می‌دهد: «بدین‌خاطر، آن‌ها را به‌چند تعمیرگاه رسمی که زیر نظر شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا فعالیت می‌کردند بردیم که از کیفیت فعالیت آن‌ها خرسند شدند. اما گفتند بعد از این تعمیرگاه‌ها می‌خواهند بازدیدی ازتعمیرگاه‌های سطح شهر داشته باشند. چون عمده‎مردمی که ازخودروهای داخلی استفاده می‌کنند، به‌سراغ همین تعمیرگاه‌ها می‌روند.»

حبیبی اضافه کرد: «نتیجه این بازدید برای این هیات ایتالیایی شگفت‌آور و تاسف‎بار بود و عنوان کردند فعالیت این تعمیرگاه‌ها و نحوه تعویض قطعات آن‌ها فاصله بسیاری با استانداردهای اروپایی دارد و توسعه امر آموزش دراین بخش بسیار ضروری است.»

خسارت میلیونی روی دست راننده

وی ضمن‌اشاره به‌مثالی درخصوص نحوه تعویض تسمه‌تایم بیان می‌کند: «دراروپا درزمان تعویض تسمه‎تایم کل کیت این قطعه تعویض می‌شود؛ کاری که به‌هیچ‌عنوان درتعمیرگاه‌های ما اتفاق نمی‎افتد.»

حبیبی اضافه می‌کند: «برای آن‌ها این سوال مطرح شده بود که چرا تعمیرکاران فقط تسمه را عوض می‌کنند و تسمه سفت‌کن، واترپمپ، هرزگرد تسمه و غیره عوض نمی‌شود؟»

وی ادامه می‌دهد: «درایران به‌این علت که فکر می‌کنند تسمه یک قطعه لاستیکی است و عمر مفید کوتاهی دارد، اما باقی قطعات به‌این علت که از آلومینیوم و فولاد یا دیگر فلزات تهیه شده است امکان خراب شدن ندارد، کیت را به‌طور کامل عوض نمی‌کنند. درحالی که آن‌ها هم عمر مفید دارند. بنابراین توصیه‌ای که از طرف این شرکت‌ها می‌شود این است که کل کیت همزمان باهم عوض شوند.»

حبیبی بااشاره به‌اینکه باید هردو دفعه‌ای که تسمه عوض می‌شود واترپمپ هم با آن تعویض شود، می‌گوید: «درایران واترپمپ را عوض نمی‌کنند و اگر واترپمپ خراب شود، باعث ایستایی و عدم‌حرکت تسمه‌تایم می‌شود. همین‌موضوع‌هم باعث به‎هم‎خوردن تنظیم تسمه‎تایم و خسارت‎دیدن خودرو می‌شود که در بهترین حالت اگر قطعات اصل آن هم پیدا شود، به‎جای 500هزار تومان برای تعویض کیت تسمه‎تایم حدود 5میلیون تومان روی دست راننده خسارت می‌گذارد.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =